Beste allemaal,
Heel hartelijk dank voor al jullie reacties maar weer. Echt heel erg fijn dit!
Ik heb zojuist een half uur geoefend op het zagen zoals de meeste van jullie aangaven:
1. Ik heb geen klemmen gebruikt;
2. Tijdens het zagen de kracht aan de linkerkant (dicht bij het blad) op de hendel uitoefenen;
3. De zaagsnede enkel maken van de buikzijde richting de aanslag;
4. Een vlottere beweging maken.
Ik moet zeggen dat dit inderdaad heel erg veel scheelt. De snede wordt nu een heel stuk beter, misschien wel acceptabel, maar zuiver wil ik hem nog niet noemen. Ik ben heel erg blij dat het blijkbaar toch aan mijn zaagtechniek ligt en niet aan de machine. Ik kan mijn tijd nu eindelijk stoppen in mijn hobby i.p.v. geneuzel om een machine werkzaam te krijgen.
Zijn er behalve de bovenstaande punten nog andere dingen waar ik bij het zagen op moet letten om de snede nog zuiverder te krijgen? Ik heb geen verschil gemerkt in het laten uitdraaien van het blad voordat ik deze omhoog haal of het omhoog halen van een draaiend blad. Kan iemand mij vertellen wat het nut daarvan is en hoe dit bijdraagt aan een meer zuivere zaagsnede?
Ik hoor graag van jullie hoe ik mijn techniek nog meer kan verbeteren om een goede zaagsnede te krijgen.
Heel erg bedankt allemaal!