Problemen met m'n zaagtafel

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Ik heb al langer een haat/liefde verhouding met m'n Festool TKS80 zaagtafel.
Ik snap dat de kwaliteit van de zaagsnede voor een groot deel wordt bepaald door de gebruiker. Ik dus. Maar volgens mij zijn er zaken die niet helemaal kloppen.
Zo merk ik dat er een speling zit van zeker 0.6mm op het gedeelte met motor en zaagblad. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Daarnaast is het zo dat wanneer ik in zaag aan de linkerkant van het zaagblad, er nog zeker 1mm aan de achterzijde van het zaagblad wordt weggehaald. Dus door de opkomende tanden. Met als gevolg een onnauwkeurige zaagsnede. Dit gebeurt zowel met haakse snedes als met snedes in verstek. Bijgevoegd een foto van de opstelling.

thumbnail_IMG_6460.jpg

Doe ik iets fout of staat het zaagblad gewoon teveel uit het lood? Ik begrijp dat zowel Festool als Mafell er voor kiest om het blad niet haaks te zetten, maar dit vind ik eigenlijk niet werkbaar.

• Leuk
Waarderingen: Lars.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Edit:

Het probleem van te veel weghalen aan de linkerzijde ligt aan de gemaakte jig. Deze schuift over de rand van de zaagtafel, maar ik zie nu dat deze niet parallel loopt met het zaagblad. De V-groef waar de verstekgeleider over schuift loopt wel parallel.....

Blijft over de speling in het zaagblad/motor

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
536
40
Zweden-Delft
- Speling ziet er niet gek uit denk ik. Zit altijd wat speling in.
- ik snap je opstelling niet helemaal, maar normaal stel je de geleider parallel aan je blad en niet andersom. Waarschijnlijk kan je de machine ook wel nog wat bijstellen. Maar ik ken de tks80 niet.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.664
307
In mijn ogen zit er teveel speling tussen de as en het motorhuis (de stator) óf dat het lagerhuis in de motordeksel is uitgelubberd. Dit laatste is minder waarschijnlijk.
Ofwel de lagers vervangen .
Stel idd je langsgeleider parallel af tov je zaagblad.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.218
995
Enschede, Twente
Ik snap de frustratie. Ik gebruik mijn TKS niet intensief, dus de problemen die jij tegenkomt heb ik niet (of simpelweg zijn ze nog niet opgetreden…). Maar het kan altijd zo zijn dat je een maandag-model hebt, iets wat zeker in het begin van een productie-run kan gebeuren.
Gewoon contact opnemen met Festool en uitleggen dat het niet is wat je ervan verwacht. Twee mogelijkheden, denk ik: ruilen voor een andere, of geld terug.
(Het zou kunnen dat wat jij wil niet binnen de mogelijkheden van de machine ligt & je wellicht een stapje hoger moet. Iets in de trant van met een Opel Kadet kun je geen Formule 1 rijden…)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik ben hier gisteren met mijn exemplaar ook mee bezig geweest en heb het zaagblad wel parallel gezet in relatie tot de linkerkant. Ik zal er nog eens specifiek op letten. Ik heb de set versie en het was onmogelijk om met de standaard (hoek)geleider of rol tafel haaks te zagen. De lengte geleider (LA TKS 80) werkt wel goed en het schulpen van een balk van 44 dik gaat uitstekend met een mooi zaagbeeld. Maar haaks zagen van panelen is ook voor mij nog een uit daging vooral met de roltafel.

De speling van het blad zit denk in het mechanisme wat de zaag naar beneden moet klappen bij een noodstop en niet in de as. Aan de voorzijde van het blad zit links een stelbout waarmee ik het blad heb uitgericht tov de linker zijde vd rafel. Wanneer ik een rei langs het zaagblad leg (spouwmes weghalen) zit er tussen de voor en achterkant minder dan 0,5mm verschil in parallelliteit tov de linkerkant (voor-achter) vd tafel, dat moet toch goed zijn.

Ik ben er zelf ook nog niet van overtuigd of de TKS 80 nu wel de Rols Royce is vd mobiele zaagtafels, maar ik durf ook niet te zeggen wat je van een mobiele mag verwachten.

Ik zie dat je de zaag onder een hoek hebt staan, maakt dat nog verschil? Festool adviseert overigens om rechts van het blad te zagen bij hoekverstelling van het blad. Bij mij stond het spouwmes veel te ver naar rechts en scheef. Ik moest echt stevig door de weerstand van het spouwmes heen drukken. Nu staat hij in het midden en recht.

Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.664
307
Als je twijfelt of er speling op de as/huis zit of niet, dan kan je met 1 hand de motor vasthouden en tegelijkertijd met je andere hand het zaagblad (proberen te) bewegen. hiervoor hoef je nx te demonteren.
Dan heb je je antwoord of het op het lager zit of in de noodmechanisme.

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Ik heb een soortgelijk iets gehad met m'n vorige zaagtafel. Na een grondige schoonmaakbeurt van de assen en tandwielen en het zaagblad zelf, zaagde hij weer als een raket

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb mijn exemplaar onderzocht maar er zit geen speling op de as. De as wordt overigens aangedreven via een riem en niet direct. Er zit bij mij een lichte vooral verticale speling op de aandrijving, waarschijnlijk afkomstig van de hoogte verstelling en noodstop. Dwars is er nauwelijks speling. Ik merkt het vooral wanneer ik aan het spouwmes kom. Het is niet vast te stellen of de speling op de video groter is dan bij mijn exemplaar.

Ik denk dat je het moet zoeken in de afstelling. Ik heb bijna alles los gehad en opnieuw afgesteld, zaagblad uitlijning, spouwmes uitlijning, uitlijning en hoogte vd standaard hoekverstelling (mini wagentje), de lengte aanslag (week achter 1mm naar het blad toe) deze wijkt nu 1mm van het blad af, de uitlijning + hoogte + hoek van de roltafel. Ook de verlenging en verbreding van de tafel diende ik uit te lijnen op hoogte.

Kortom, je bent er even zoet mee.

Ik ben nog niet tevreden over de roltafel (lastig haaks zagen) en heb nog niet gezaagd met de zaag onder een hoek. Dat laatste zal nooit goed gaan zonder goede uitlijning van aanslag, zaagblad en spouwmes. Het zaagblad zal gaan wringen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.466
3.523
Gaanderen
Ik heb dan wel geen festool maar een mafell. Ik stel niets haaks op de zaag maar alles op het tafelblad. Als ik de standaard geleider links afstel en hij moet op een van de andere zijde moet ik alles opnieuw afstellen.
Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat als het blad iets scheef staat je maar aan een zijde haaks kunt zagen. Tenzij je je geleider parallel aan het blad stelt.
Mijn heeft mij op het hart gedrukt om bij de mafell tafel niets aan de afstelling van het blad te doen.
Tot dusver ben ik tevreden.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Dank voor al jullie aanvullingen. Ik ben ergens blij om te horen dat ik niet de enige ben die zaken moet aanpassen aan z'n machine.
Ik heb in het verleden het spouwmes al opnieuw afgesteld omdat deze scheef achter het zaagblad stond. Daardoor ging het werkstuk ontzettend klemmen tussen geleider en spouwmes.
Inmiddels heb ik de geleider afgesteld op het zaagblad. Dit verbetert het schulpen behoorlijk. Eerder had ik enorme zaagsporen en was de zaagsnede alles behalve recht. Ook ging het hout 'zoeken' en bleef niet mooi tegen de geleider lopen. Nu is de snede zo recht dat ik het direct zou kunnen verlijmen.
Wat betreft het zagen in verstek, ik weet dat Festool zegt dat je dan aan de rechterzijde van het blad moet werken. Maar als je met de verstekgeleider of schuiftafel werkt omdat je een klein balkje zaagt, dan moet je wel aan de linkerkant zagen.
Mijn simpele gedachte zou zijn: Laat Festool nou alles precies recht zetten, dan kan iedereen aan elke kant zagen en zijn er geen problemen...

Ik heb in het verleden contact gehad met Festool en die zeggen dat het zaagblad niet af te stellen is ten opzichte van de tafel. Maar hier lees ik dat dat dus wel kan?
Ook schrijven ze naar aanleiding van mijn filmpje dat ze niets zien wat niet hoort.... Het zaagblad zwabbert trouwens niet wanneer deze draait. Althans, niet op het oog.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Dank voor al jullie aanvullingen. Ik ben ergens blij om te horen dat ik niet de enige ben die zaken moet aanpassen aan z'n machine.
Ik heb in het verleden het spouwmes al opnieuw afgesteld omdat deze scheef achter het zaagblad stond. Daardoor ging het werkstuk ontzettend klemmen tussen geleider en spouwmes.
Inmiddels heb ik de geleider afgesteld op het zaagblad. Dit verbetert het schulpen behoorlijk. Eerder had ik enorme zaagsporen en was de zaagsnede alles behalve recht. Ook ging het hout 'zoeken' en bleef niet mooi tegen de geleider lopen. Nu is de snede zo recht dat ik het direct zou kunnen verlijmen.
Wat betreft het zagen in verstek, ik weet dat Festool zegt dat je dan aan de rechterzijde van het blad moet werken. Maar als je met de verstekgeleider of schuiftafel werkt omdat je een klein balkje zaagt, dan moet je wel aan de linkerkant zagen.
Mijn simpele gedachte zou zijn: Laat Festool nou alles precies recht zetten, dan kan iedereen aan elke kant zagen en zijn er geen problemen...

Ik heb in het verleden contact gehad met Festool en die zeggen dat het zaagblad niet af te stellen is ten opzichte van de tafel. Maar hier lees ik dat dat dus wel kan?
Ook schrijven ze naar aanleiding van mijn filmpje dat ze niets zien wat niet hoort.... Het zaagblad zwabbert trouwens niet wanneer deze draait. Althans, niet op het oog.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik weet niet hoe andere machines van deze soort in deze prijsklasse worden afgeleverd, maar af-fabriek is het waardeloos en niet Festool waardig. Gevolg is dat je overal aan gaat draaien om een plankje van 15x30 haaks te zagen ipv met 1-2mm afwijking.

Hier onder zie je de verticale geleider waarlangs de as omhoog/omlaag beweegt. Met de inbusbout links die de as uitlijnt, kun je het blad in mijn beleving uitrichten en heb ik hem parallel gezet tov de linkerzijde vd tafel.
Om dezelfde reden die je aangeeft. Indien je de standaard meegeleverde geleider uitlijnt tov blad werkt dat best. Maar wanneer je vervolgens de roltafel installeert en deze hoekgeleider overzet, moet je hem opnieuw uitrichten. Gebruik je vervolgens de roltafel niet meer en zetje hem terug aan de tafel, staat hij weer scheef. Moraal vh verhaal in mijn beleving, eerst tafel en toebehoren in orde maken en pas als laatste de hoekgeleider.

Ik heb gister ook iets dergelijks gemaakt als jou 'zaagplateau', maar dan laat ik hem lans de lengte geleder lopen, rechts vh zaagblad dus.

De afwijking van mijn zaagblad was overigens niet heel groot, ca 1,5mm naar links. Dus 1,5mm verschil indien ik een rij langs het zaagblad leg en vervolgens voor en achter aan de tafel het verschil meet. Nu is het minder dan 0,5mm. Ik weet niet waarom men dit doet, misschien om te vermijden dat de opkomende tanden het materiaal raken, maarja, dat werkt dan alleen rechts van het blad. Het zou fijn zijn indien men dit beschrijft. Dat het zaagblad aan de achterzijde ruimte nodig heeft snap ik, maar in mijn beleving los je dat vooral op door de grote lengte geleider een tikje rechts af te stellen en deze stond bij mij ook fors naar links, dat in combinatie met een spou die 1mm uit het lood staat dan is het enorm wringen.

IMG_0197.jpg

• Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Ik ben er vanavond nog even verder in gedoken.
Bij mij staat het zaagblad wel parallel aan de V-groef aan de linker zijde. Zie de bijgevoegde foto's, ik heb hetzelfde tandje genomen als referentie.
thumbnail_20210620_185805.jpg

thumbnail_20210620_185838.jpg

Wat het bij mij extra lastig maakt is dat ik niet de hele set heb, maar de 'instap' zaag. Daardoor heb ik alleen een parallel aanslag en geen lengte aanslag. Ik gebruik de parallel aanslag dus ook om te schulpen aan de rechterzijde, met een verlenging van multiplex op de aanslag. Deze heb ik nu goed afgesteld ten opzichte van het blad, maar dus alleen wanneer deze aan de rechterzijde is gemonteerd.
thumbnail_20210620_191856.jpg

Probleem is dat wanneer ik wil afkorten, deze niet haaks is ten opzicht van het blad.
Nu gebruik ik vaak dat plateautje of een grote slede om af te korten en ik denk dat ik het probleem van de opkomende tanden ook heb opgelost. Het plateau schuift over de linkerzijde van de tafel. Maar daar zit een sticker op waarop de bevestiging van de schuiftafel staat aangegeven. Deze sticker is ongeveer 1mm dik en zorgt ervoor dat het plateau scheef op je tafel zit. Sticker heb ik verwijderd en alles loopt zoals het hoort.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb mijn machine pas één week dus ik ben nog aan het verkennen. De standaard geleider die je gebruikt is best oke voor afkorten, al is het bereik beperkt (breedte vh plankje wat je kunt afkorten). Ik heb alleen de lagers strakker en het V schuifdeel strakker gezet zodat alle speling eruit is. Vervolgens als laatste de gradenboog opnieuw afgesteld door de 2 bouten bij de vergrendeling vd gradenboog los te zetten en op 90 graden te eiken. Daar is een Festool video voor op You Tube. Nu zaagt hij vergelijkbaar met mijn Kapex afkortzaag. Alleen wanneer ik de roltafel installeer, wordt het anders. Vóór gebruik doe ik een klein beetje olie aan een doekje en dat haal ik door de V-groef, dan loopt ie gesmeerd.

De lengte aanslag kan ik je overigens aanbevelen, deze zit na vergrendelen muurvast en heeft een fijn afstelling.

tgm

Nieuw lid
2 okt 2019
3
0
Niet gedacht dat ik zo snel iets zou vinden en klaarblijkelijk ben ik niet de enige die er wat problemen mee heeft. Heb de TKS-80 sinds half december en de tafel is meerdere malen teruggestuurd naar Festool.
Zelf had ik een erg bol tafelblad en een hoekaanslag waarvan de uiteinden krom naar achteren en omhoog trokken.
De tafel kwam terug met een tafelblad dat hol en bol was op verschillende plaatsen. De hoekaanslag niets mee gedaan en zo gebeurde dat nog eens.
Ik heb de tafel nu weer terug gekregen en hoewel ik weer kan zien / voelen dat het blad niet echt vlak is, zaagt het verder wel recht. Het spouwmes is helaas nog altijd krom. Deze buigt van beneden naar boven af naar rechts. Hierdoor klemt het hout als ik het blad lager zet.
De langsgeleider vind ik zelf overigens prettig, de hoekaanslag... Ik ben op een gegeven moment echt aan mezelf gaan twijfelen, maar op een andere zaagtafel zaagde ik altijd haaks.
Ze hebben een volledig nieuwe meegegeven waarmee ik hetzelfde probleem heb.
De krommingen zijn zelfs op het oog zo te zien.
Ik heb m'n principekwestie maar laten varen en regel zelf wel een stevige lat voor de hoekaanslag. Het spouwmes moet ik eens het geduld voor vinden om recht te buigen.
Geen onoverkomelijke problemen, maar voor een tafel van dit geld ben ik niet echt onder de indruk.
Zelf overigens nul speling op het zaagblad.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Tja dat zijn niet zulke goede berichten. Mijn tafelblad is overigens ook op 1 plek een beetje bol. Maar ik weet niet of dat nou zo problematisch is tijdens het gebruik.
Ook de aanslag loopt bij mij weg aan de uiteinden. Dit heb ik aangegeven bij Festool en er is een nieuwe aanslag opgestuurd (alleen dat losse bruine ding). Maar ook de nieuwe heeft exact hetzelfde probleem. Afkortgeleider niet recht
Ik heb daarom maar een stuk multiplex erop geschroefd, die is tenminste wel recht. En ik hoef me dan ook geen zorgen te maken dat de geleider een keer te dicht bij het zaagblad komt.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Tja dat zijn niet zulke goede berichten. Mijn tafelblad is overigens ook op 1 plek een beetje bol. Maar ik weet niet of dat nou zo problematisch is tijdens het gebruik.
Ook de aanslag loopt bij mij weg aan de uiteinden. Dit heb ik aangegeven bij Festool en er is een nieuwe aanslag opgestuurd (alleen dat losse bruine ding). Maar ook de nieuwe heeft exact hetzelfde probleem. Afkortgeleider niet recht
Ik heb daarom maar een stuk multiplex erop geschroefd, die is tenminste wel recht. En ik hoef me dan ook geen zorgen te maken dat de geleider een keer te dicht bij het zaagblad komt.
Jullie klachten over de geleiders (zowel TKS als de Kapex van bovengenoemde link) herken ik niet. De korte standaard meegeleverde aanslag is perfect recht zowel rechtop als vlak. Idem de grote optionele lengte aanslag. De korte blijft ook recht wanneer deze via de gradenboog wordt vastgeklemd. De korte is indien vlak gebruikt, wel stijver dan rechtop, maar dat is logisch. Wanneer ik de lange aanslag in mijn kapex 120 leg, krijg je er geen haar tussen, zo vlak. Ik geloof niets van de bewering dat deze geleiders of aanslagen een bewuste kromming hebben.

Wat ik wel herken is dat het standaard spouwmes naar boven toe, iets naar rechts afwijkt. Ook is bij mijn tafelblad in het midden iets (0,5mm) hol.

Mijn TKS 80 heeft productie maand april 2021, maar let op, deze geleiders worden ook op de CS50 en CS70 gebruikt. Sommige onderdelen worden zelfs op de MFT/3 tafel gebruikt!

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.416
1.194
Ulvenhout
Ik geloof niets van de bewering dat deze geleiders of aanslagen een bewuste kromming hebben.

Dat beweren we ook niet en staat nergens geschreven. Ik merk alleen op dat de 2 geleiders die zijn geleverd door Festool niet recht zijn. Zoals is te zien in de link van post #18. Natuurlijk hoort het niet zo te zijn, maar toch heeft Festool dit niet goed voor elkaar en ontbreekt blijkbaar de controle hierop.
maar let op, deze geleiders worden ook op de CS50 en CS70 gebruikt. Sommige onderdelen worden zelfs op de MFT/3 tafel gebruikt!

Dat is volgens mij niet juist, vanwege de SawStop is de geleider bekleed met Pertinox. Dit omdat het aluminium geleidend is. Het model is wellicht hetzelfde, maar het is wel degelijk een andere geleider.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.