Problemen met een lintzaag

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn machine lijkt een oudere versie/variant van die op jouw foto's.

Bij mij is het zaaggeleidingsmechaniekje onder en boven de tafel vrijwel identiek. dwz beide zijn uitgerust met de zwarte hardplastic geleiderblokjes. Bij mij staat boven de tafel het kogellagertje achter het lint dus anders.

Dus ik heb onder en boven de tafel net zoiets als jij onder de tafel hebt.

Zal morgen nog wat plaatjes maken.

Nieuwe linten van tuffsaws zijn onderweg :)

mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die foto's zijn niet van me, vond ze online.

Alle flotjets die ik online zie, hebben boven en onder een andere geleiding.
En komen over een met de foto's die ik plaatste.

Maar kan idd ook wel een ander type zijn.

Staat er een bouwjaar op je machine? Die ik plaatste is van 1989.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Zweihaak: Ja, dat vermoeden begon mij ook een beetje te bekruipen moet ik toegeven. De machine is heel oud. Zou me niet verbazen als jaren 70 is. Zal eens speuren of er aanwijzingen zijn dat er is "geknoeid"
Ach ik was al zo blij dat jij ook zo'n machiene had :). Voelde ik me minder alleen (gelukkig is balkensplinter er nog)

@ balkensplinter: mijn 1/4 inch zaag is net als bij jou, 0,6 mm en mijn 3/8 inch zaag is 0,7 mm. De laatste is de zaag op de foto. En heeft jou machiene zo'n geleiding als op de fotos van Zweihaak? Dat is nu wel interessant om te weten.

mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemiddag Klaas,

Ook mijn Flottjet heeft boven en onder kunststof geleideblokjes, het productienummer is 19910598. Daar kan ik niet 1,2,3, een bouwjaar uit afleiden, want het lijkt me sterk dat hij uit 1991 komt.
Eerder vandaag heb ik bij Tuffsaws een serie zaaglinten besteld omdat de 2 jaar geleden aangeschafte exemplaren wat bot werden, nu wel de carbon versies aangeschaft die ietsje dikker zijn.
Mocht je nog iets willen weten over de machine dan lees ik het wel.

Groet,

Balkensplinter
 

tuoh

Oud hout
..........................

........ de wat klungelige uitvoering van de instellingsmechaniekje stoort me wel hoor :).

mvg
klaas

Laat niets je weerhouden om er enige modificaties aan door te voeren. Zo te zien zijn de originele rondsels verdwenen en vervangen door slecht passende exemplaren (boring te ruim) Ik zou het hele boeltje eens volledig uit elkaar halen en kijken wat kan verbeterd worden. Vermoedelijk zijn de blokjes aan de voorzijde beschadigd door te hard aangedraaide bouten. Met de blokjes kleine correcties uitvoeren word dan lastig, tijdens het aandraaien schuiven die steeds terug naar hun oude positie.

Je kan de blokjes opnieuw vlakken tot alle beschadigingen weg zijn, of je kan die dingen vervangen door hardhouten exemplaren. Teveel speling op de diverse onderdelen is altijd kl.., dat helpt niet echt om iets vlot verstelbaar te maken. Hoe juister de passing tussen de verschillende onderdelen hoe fijner de afstelling kan geregeld worden.

Gelukkig is er voor elk probleem meestal wel een oplossing te vinden;)


Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Er zit "speling" in het bovenste wiel. Dat had ik al eerder gemerkt maar maakte me er geen zorgen over. Dit bovenste wiel is immers het wiel dat versteld (gekanteld) kan worden om de zaag mooi over de top van de kroon telaten lopen. Het wiel is met dit doel via een instelmechaniekje bevestigd aan het frame. Het instellen(kantelen) gaat met een van buiten af bereikbaar instelboutje. Maar je kan het ook kantelen door er fors tegen te duwen. Je drukt dan tegen de veer in van het instelmechaniekje. Hierdoor kun je moeilijk controleren of er speling op het lager zit.

Omdat dit wiel heel eenvoudig is te verwijderen heb ik dat maar eens gedaan.

Op foto nr 1 het verwijderde wiel nu met zicht op het instelmechaniekje. De veer drukt het wiel naar een grensstand. Deze grens kan worden ingesteld met het boutje.

Nu het wiel uit het frame is gehaald kan ik de lagerspeling controleren. Volgens het meetklokje op de velg (foto nr. 2) kan ik het wiel 250 micron kantelen, door speling in het lager. De velg ligt op ongeveer 100 mm uit het midden. Hm, 250 micron op 100 mm lijkt me niet echt weinig, maar intuitief lijkt mij dit toch te weinig om het slingeren van het lint te verklaren.

En omdat dit wiel makkelijk is los te nemen denk ik: Lager vervangen kan altijd nog, eerst maar eens verder zoeken.

Ik heb ook wat foto's van het rubber gemaakt. Ziet er volgens mij goed uit (foto3).
Ook de kroon lijkt mij in tact of toch een beetje weinig bolling? (foto 4).

Eventuele onrondheid van wiel moet ik nog controleren.

Wordt vervolgd.

mvg
klaas


12_Flottjet.jpg

Foto nr. 1

13_Flottjet.jpg
Foto nr. 2

10_Flottjet.jpg
Foto nr 3.

11_Flottjet.jpg
Foto nr. 4
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn lintzaagprojectje lag een poos stil. Ik werd ziek; niet door de zaag maar door een virus.

De slingering van de velg (wiel ) had ik al gemeten en ik had geconstateerd dat er speling in het lager zat. Maar het leek me niet de oorzaak van het aanzienlijk slingeren van het lint.

Ik heb vandaag op het midden van het rubber (dus op de top van de kroon) de onrondheid gemeten. Dat bleek aanzienlijk. Ongeveer 0,4 mm. Het onderste wiel bleek een stuk beter.
Er leek me nog genoeg rubber op het bovenste wiel te zitten en gesterkt door Tuoh besloot ik het rubber van dat wiel te reshapen.
Ik heb daarvoor een houten malletje gemaakt (foto) met een ronding overeenkomend met de geschatte ronding van de kroon en daarop schuurlinnen geplakt (P80). Opstellinkje gemaakt waarin het wiel met een boormachine wordt aangedreven (niet rechtstreeks maar ik spande een deuvel van 12 mm in de boorkop die ik tegen de rubberband duwde) . De voorgevormde mal met schuurpapier duwde ik tegen het rubber en zette het vast met een lijmklem. Zo wilde ik bereiken dat het wiel mooi centrisch en rond wordt en tegelijk de kroon opnieuw mooi rondom gelijkmatig gevormd wordt en de top van de kroon niet slingert. Alle ongerechtigheid van het wiel zelf wordt zo geelimineerd (is althans het doel) en het geheel wordt rond en concentrisch daar waar het moet: aan de buitenomloop van het rubber. Hoop ik.

Het schuurlinnen van P80 bleek mooi snel te weken maar gaf een wat lelijk grof oppervlak. Ik heb het nabewerkt met dezelfde mal met P150.

De resterende onrondheid is 30 micron. De kroon is wat boller geworden dan hij was, lijkt me. Ik had mijn mal een kromtestraal gegeven van 65 mm. Had beter 90 mm kunnen zijn (zo lijkt het me als ik het resultaat vergelijk met de bolling van de andere twee wielen).

ik heb ondertussen nieuwe zagen ontvangen van Tuffsaw en er nu een van 3/8 inch gemonteerd. De slingering die nu nog resteert viel me wat tegen; wordt deels veroorzaakt door het onderste wiel maar verreweg het grootste deel wordt veroorzaakt door de niet perfecte las in het lint. Met de klok gemeten is de slingering zo'n een- a twee-tiende mm. De geleideblokjes reduceren die kleine restslingering wel zonder problemen (denk ik). Het is in elk geval veel beter dan het was en ik kan me voorlopig moeilijk voorstellen dat dit niet goed genoeg zou zijn.
Morgen verder.

14_Flottjet.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
De slingering die nu nog resteert viel me wat tegen; wordt deels veroorzaakt door het onderste wiel maar verreweg het grootste deel wordt veroorzaakt door de niet perfecte las in het lint. Met de klok gemeten is de slingering zo'n een- a twee-tiende mm. De geleideblokjes reduceren die kleine restslingering wel zonder problemen (denk ik). Het is in elk geval veel beter dan het was en ik kan me voorlopig moeilijk voorstellen dat dit niet goed genoeg zou zijn.
Morgen verder.

Als "een- a twee-tiende mm" de slingering van het lint is, vind ik het persoonlijk niet veel hoor.
Een mooi reparatie verslag, leerzaam om te volgen, succes met het vervolg.:D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hetverhaal over mijn lintzaag blijkt nog niet uit.

Ikschreef dat ik de slingering van het lint afdoende heb kunnen beperken door hetrubber van het bovenste wiel te egaliseren" zodat debuitenomtrek weer rond is en de kroon weer mooi overal gelijkvormig.
Vervolgens de zaak weer vemonteerd en het bovenste wiel zo ingesteld dathet lint mooi over midden loopt.
En ikbesloot om eerst maar eens de machine te gaan gebruiken voor andere"ongemakken" aan te pakken (zoals de wat klungeligeinstelmogelijkheden en het niet recht zagen).

Erblijken toch nog wat "probleempjes".

Teneerste
Watme het eerst opviel (allereerst natuurlijk dat het lint niet meer slingerde)was dat het lint in resonantie raakte. Dat uitte zich in het trillen van hetlint tussen het linker wiel en het rechter bovenwiel (bij "A" op defoto, uitslag wel een cm) en in het stuk van boven de bovenste geleider (bij"B" op de foto, uitslag enkele mm). Door de spanning van het lint teverlagen verdween de trilling bij "A" maar die bij "B"bleef.

(Dewat lagere spanning was sowieso beter. De aanvankelijk door mij ingestelde waswat te hoog vond ik bij nader inzien. Maar dat terzijde).

02_Flottjet2.jpg
Foto: Bij A en B treden de vibraties op in het lint.


Degedachte kwam op dat door het rond maken van het wiel waarbij lokaal een(minimale) hoeveelheid rubber is verwijderd onbalans is verooraakt. Maar ik kanhet nauwelijks geloven dat dat de oorzaak is van de trillingen. Daarvoor is hette weinig (zegt mijn gevoel :)).

Tentweede
vielme op dat de zaag in mijn ogen wel HEEL erg snel bot werd. Tja wat is snel. Ikheb geen ervaring. Maar na, naar schatting, het zagen van 10 meter vuren houtvan zo'n 2 cm dik en een meter vuren van 13 cm dik was het wel heel erg veelslechter dan bij aanvang. Het viel me ook op dat de zaag warmer werd en desnede werd plaatselijk bruinig bij het zagen van de 13 cm. Dat was toen de zaagnieuw was niet het geval.

Kande zetting door welke oorzaak dan ook "verdwenen" zijn geraakt? Ikgebruik de premium 6 tpi, 3/8 van Tuffsaws

Tenderde
Dezaag brak vanmiddag bij het zagen van een vuren plankje van 2 cm. Potverdorie(De breuk was niet op de las).
Ikgebruikte vanmiddag toen de zaag brak (bij het zagen van een 2cm dik vurenplankje), en ook eerder wel eens, de langsgeleider om recht te zagen, hoewel iknog niet de neiging tot afwijken had gecorrigeerd (als jullie begrijpen wat ikbedoel) zodat de zaag beetje bol kwam te staan naarmate de snede vorderde. Dat bolgaan staan was heel weinig; ik schat 1/2 mm tot max 3/4 mm. Toch was hetnatuurlijk verstandiger geweest de correctie wel eerst aan te brengen. Toch geloofik voorlopig niet dat dat ook de oorzaak van de breuk is.

Tenvierde
Toenhet lint gebroken was kon ik mooi hetbovenste wiel controleren. Eerder bleek immers al dat het een heel klein beetjespeling had.
Nou,die speling lijkt nu aanmerkelijk groter geworden. Merkwaardig. Zo snel kan datlager niet verslechteren lijkt me. Misschien heb ik een montagefout gemaakt.

Ikkan me trouwens wel voorstellen dat die speling ook het trillen van het lintinitieert.

Wordtvervolgd.

metgroet,
klaas

 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat een gedoe allemaal met die lintzaag het wil maar niet vlotte met die Flottniejet .
Het houdt je alleen maar af van de heilige graal <egoist mode on > HET meubelmakerskissie II <egoist mode off> sorry kon het effe nie laten :p

Misschien kan je op de open dag na overleg met de baas van het houtschuurtje, Touh er is naar laten kijken (als ie wil ) of misschien op audientie bij Touh (als ie er de tijd voor heeft en wil ) maar dat is natuurlijk wel een end weg .
(psssst by the way indien het laatste het gaat worden.... wil filmen kunnen we met zijn alle mee gluren)

Maar misschien is het een idee die linzaag even een week helemaal met rust te laten en er dan weer met een frisse blik het rustig weer bekijken( soms ben je gewoon blind voor iets ).

Maar hoop dat het euvel snel verholpen wordt en jij / wij er een hoop van geleerd hebben en dat jij een puik zaaggie hebt !!!!!!!!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Egoistisch vind ik je op opmerking niet Rene. Daarvoor is je kistjesinitiiatief te leuk.

Wel is het zo dat de lintzaag me zo bezig houdt dat andere dingen er (tijdelijk :)) door worden weggedrukt. Het "ding" houdt me bezig. Echt moeilijk kan het toch niet zijn om het weer goed te krijgen? En in Groningen zeggen ze "Dooie dingen zijn niet de baas"

mvg
klaas
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Kan de zetting door welke oorzaak dan ook "verdwenen" zijn geraakt?

Als de zetting alleen aan de binnenkant is verdwenen, loopt het zaaglint waarschijnlijk ergens tegen het frame of raakt het op de wielen metaal in plaats van rubber.

Als de zetting symmetrisch is afgevlakt, wordt het lint onder belasting mogelijk te diep tussen de geleiders gedrukt.
Remedie: de "ruggesteun" wat dichter tegen het lint, zodat de tanden ook onder belasting vrij blijven van de zijgeleiders.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet gecontroleerd of de vermindering van de zetting eenzijdig is. Goed punt Kor. Zal het proberen vast te stellen en nog eens nagaan of de zaag ergens aan heeft gelopen of te diep in de geleideblokjes heeft gelegen.


Mvg
Klaas
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb begrepen dat het bovenwiel zo moet worden afgesteld dat de tanden van de zaag net niet over het wiel lopen. Enerzijds omdat dan het rubber niet slijt van de tanden, anderzijds misschien omdat dat de zetting kan beinvloeden. Het zou ook verklaren dat de zetting aan 1 kant (de binnenkant die over de wielen loopt) verandert.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Echt moeilijk kan het toch niet zijn om het weer goed te krijgen?

Ehm, jawel hoor :D

In mijn ervaring met lintzagen lijkt het er op dat hoe kleiner de lintzaag, hoe moeilijker hij af te stellen is. Voordat ik mijn kleine lintzaagje zo ver had dattie deed wat ik wilde was ik een jaar en een groot aantal aanpassingen verder.... Eigenwijs als ik ben deed ik niet wat jij nu doet (vragen hoe het werkt en wat het probleem kan zijn) maar zat net zo lang te klooien tot ik het snapte. Recent een andere lintzaag gekocht, weer precies hetzelfde maar deze is wat groter, dus iets makkelijker. Ik snap hem al bijna..... Maar ook hier loop ik weer tegen onbesnappelijkheden aan, bijvoorbeeld waarom het ene lint perfect loopt terwijl het andere (Hetzelfde lint, zelfde zetting, zelfde fabrikant, zelfde afmeting, geen enkel zichtbaar verschil) per tien centimeter een centimeter wegloopt :mad: En waarom het breedste lint wat ik heb alleen goed loopt met de geleider zo laag mogelijk terwijl het smalste lint juist goed loopt met de geleider helemaal naar boven.....

Gedoe allemaal!

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bemoedigend hoor Rob :).

wat ik ondertussen ben gaan veronderstellen is dat de zaag te heet geworden is doordat hij van de gedwongen lijn af wilde wijken wat verhinderd werd door de "fence" en dus flink tegen 1 kant van de snede ging wrijven (daardoor de bruine verkleuring van de snede). daardoor raakte de zaag oververhit en verloor hardheid scherpte en zetting, waardoor het probleem snel erger werd.


Mijn eerste stap zal nu zijn: De zaagrichting en "fence" goed op elkaar af te stemmen en dan maar eens proef te draaien.


mvg
klaas
 

tuoh

Oud hout
Bemoedigend hoor Rob :).

wat ik ondertussen ben gaan veronderstellen is dat de zaag te heet geworden is doordat hij van de gedwongen lijn af wilde wijken wat verhinderd werd door de "fence" en dus flink tegen 1 kant van de snede ging wrijven (daardoor de bruine verkleuring van de snede). daardoor raakte de zaag oververhit en verloor hardheid scherpte en zetting, waardoor het probleem snel erger werd.


Mijn eerste stap zal nu zijn: De zaagrichting en "fence" goed op elkaar af te stemmen en dan maar eens proef te draaien.


mvg
klaas

Zou ik niet als eerste klus doen hier. Het probleem met je lintzaag ga je gefaseerd moeten aanpakken, begin bij het begin.

- Controleer al eerst het zaaglint! Leg dit eens op een vlakke ondergrond en kijk of het recht gelast is, als het ding overal de vlakke ondergrond raakt is het oké.
- Zet het gekeurde zaaglint op de machine en draai alle geleidingen weg van het zaaglint. Start de machine en kijk naar wat er gebeurt, loopt het lint rustig? of juist niet? indien niet wat is de oorzaak lint of wielen, of uitlijning wielen? lagering? etc.. Pas als hier een positief resultaat is ga je naar een volgende stap.

- plaats enkel de bovenste zijgeleiding tegen het zaaglint en laat de machine lopen. Alles oké? Dan de naar de volgende stap.
- plaats de bovenste achtergeleiding en start de machine, alles oké? volgende stap.

- plaats onderste zijgeleiding indien aanwezig en start de machine.
- plaats onderste achtergeleiding indien aanwezig en start de machine.

Ben je op dit punt aangekomen dan is het tijd om de drift van het lint te corrigeren door de geleider bij te regelen, hierna zou je een perfect lopend machientje moeten bezitten;)

Dus telkens één parameter toevoegen en testen alvorens een volgende toe te voegen, zo blijft het overzichtelijk en krijg je geen dissonanten. Op de bonnefooi hier en daar wat sleutelen lost meestal niks op.
Machines "spreken", als gebruiker moeten we enkel hun taal leren:p Na een poos hoor je het kleinste bijgeluidje en weet je wat er loos is, tijd om in te grijpen dan. Of anders gezegd, hoor je een afwijkend geluidje of voel een abnormale trilling zet de machine stil en ga op zoek naar de oorzaak. Dat spaart meestal een boel kosten uit, de machine verwittigd zijn gebruiker altijd;)

Succes met de diagnose.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.