problemen met de parallelaanslag Hammer K3 basic

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.086
467
Middelburg
Vanavond oude meranti kozijnprofielen verzaagd om er raamprofielen van te maken. Hier gebruik ik mijn Hammer K3 basic voor die ik inmiddels al weer wat jaartjes in mijn bezit heb. Prima hobby zaagje alleen de parallelaanslag is echt ruk, iedere keer komt hij vast te zitten, wegens het niet goed functioneren van het klem systeem. De hendel naar boven en hij komt los, naar beneden en hij klemt zich vast op de rails,.......dat is zoals het hoort te zijn. Vraag aan de mede K3 Basic bezitters, wat zijn jullie ervaring en hoe krijg jullie de boel weer gangbaar of hebben jullie een andere parallelaanslag er op gemonteerd? Eerlijk gezegd ben ik een beetje klaar met dit gebruiksonvriendelijk onderdeel. Graag jullie expertise, mijn dank is groot, fijne avond

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
400
171
Zaanstreek
"hobbyzaagje" en "vanaf €3926" in de btw gaan voor mij niet helemaal samen:ROFLMAO:
wat bedoel je met 'komt vast te zitten'? alsin, de hendel omhoog en hij kan nog steeds niet bewegen? Of tijdens het schuiven schankt 'ie waardoor je niet in één keer 300mm kan verschuiven maar halverwege zichzelf vastvreet?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.086
467
Middelburg
"hobbyzaagje" en "vanaf €3926" in de btw gaan voor mij niet helemaal samen:ROFLMAO:
wat bedoel je met 'komt vast te zitten'? alsin, de hendel omhoog en hij kan nog steeds niet bewegen? Of tijdens het schuiven schankt 'ie waardoor je niet in één keer 300mm kan verschuiven maar halverwege zichzelf vastvreet?
Goede morgen Doubledot, een Hammer K3 basic is naar mijn inziens nog steeds een hobby zaagje, hij is de kleinste onder de Hammers, .........Martin, Panhans, Altendorf, Felder zijn naar mijn idee de professionele jongens. Ikzelf ben een hobby klusser, ik hoef niet mijn boterham mee te verdienen, dus een Hammer is meer dan genoeg. Gelukkig heb ik geen €3926 voor moeten neertellen, ik heb hem dan ook tweedehands gekocht via Marktplaats. Maar inderdaad het blijft een hoop geld, maar als ik bekijk hoeveel klussen ik ermee heb gedaan, is het zijn geld dubbel, en dwars waard. Je kunt uiteraard ook alles uitbesteden aan de vakman(vrouw), maar dat kost ook een hoop geld, en het werk wat ze afleveren is ook niet altijd bevredigend.

Het eerste doet zich voor: de hendel omhoog en hij kan nog steeds niet bewegen. Voorafgaand laat hij zich REDELIJK gemakkelijk over de rails verschuiven, geen probleem, maar op het moment als ik de hendel naar beneden doe, komt hij muurvast te zitten. Met veel moeite krijg ik hem los. Volgens mij moeten er meerdere mensen zijn, die tegen dit probleem aanlopen, dat kan niet anders. Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat Hammer zo'n kl.t. parallelaanslag levert bij de K3 basic, de Winner is al stukken beter. Ik heb geen weet van, of er iets beters op de markt is, maar mocht dat zo zijn, dan zou dat voor mij ook een overweging kunnen zijn.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.086
467
Middelburg
Alles al een keer goed zuiver gemaakt en gesmeerd, neem ik aan?
Petrolhead ik heb de rails in de wax gezet een jaartje geleden hij glijdt op zich prima, zou ik het klemgedeelte moeten polijsten???Ik zal wat foto's maken als ik in de loods ben

Bijlagen

• IMG_4517.jpeg
    IMG_4517.jpeg
    58,5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4518.jpeg
    IMG_4518.jpeg
    68,6 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4519.jpeg
    IMG_4519.jpeg
    69,9 KB · Weergaven: 12

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
400
171
Zaanstreek
Uiteraard, de altendorf die op werk staat is andere koffie dan dit, maar je verwoording was voor mij meer alsof het hier over bosch groen of misschien dewalt ging 😜

Oké, hij komt dus niet goed los. Aangezien je aangeeft dat hij tweedehands is, kan het zijn dat de vorige eigenaar het "gefixt" heeft en eigenlijk iets verkeerd heeft gedaan of iets gek gesleten is daardoor. Ik heb een ander systeem op mijn zaagtafel dus kan het niet 1op1 vergelijken voor je helaas.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.046
700
Sommige wax of smeermiddelen hebben als nadeel dat ze een laagje achterlaten waar na verloop van tijd ook vuil/residu zich aan hecht. Ik zou idd sowieso die nok al eens zuiver maken/schuren, maar aangezien je zegt dat het ontkoppelen het probleem is zeker ook intern even nakijken hoe het er daar uitziet. Misschien belemmert er iets het volledig lossen van de nok tov de rail. De geleider van de Winner is inderdaad beter, maar dat neemt niet weg dat deze ook gewoon zijn ding moet doen.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.086
467
Middelburg
Sommige wax of smeermiddelen hebben als nadeel dat ze een laagje achterlaten waar na verloop van tijd ook vuil/residu zich aan hecht. Ik zou idd sowieso die nok al eens zuiver maken/schuren, maar aangezien je zegt dat het ontkoppelen het probleem is zeker ook intern even nakijken hoe het er daar uitziet. Misschien belemmert er iets het volledig lossen van de nok tov de rail. De geleider van de Winner is inderdaad beter, maar dat neemt niet weg dat deze ook gewoon zijn ding moet doen.
Dank Petrolhead voor je reactie! Klopt het lijkt vanaf de foto of het nokje geoxideerd is, en dat is het ook, echter het oppervlak voelt echt glad aan. Uiteraard kun je dit gaan opschuren, echter de vraag is, gaat dit het verschil maken?? Ik heb vandaag het geheel nogmaals in de wax gezet en het verschil is duidelijk merkbaar. Raar een jaartje geleden heb ik dit namelijk ook al een keer gedaan. Ik behandel de bovenkant van mijn zaagtafel met die wax van Axminster alsook de rest van de zaagtafel, het trekt niet echt vuil aan, maar zorgt er voor dat alles super smooth glijdt. Intern de boel bekijken? Ik zal eens kijken, of er wat te zien valt bedankt voor het meedenken(y)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.086
467
Middelburg
Uiteraard, de altendorf die op werk staat is andere koffie dan dit, maar je verwoording was voor mij meer alsof het hier over bosch groen of misschien dewalt ging 😜

Oké, hij komt dus niet goed los. Aangezien je aangeeft dat hij tweedehands is, kan het zijn dat de vorige eigenaar het "gefixt" heeft en eigenlijk iets verkeerd heeft gedaan of iets gek gesleten is daardoor. Ik heb een ander systeem op mijn zaagtafel dus kan het niet 1op1 vergelijken voor je helaas.
Wees blij dat je een ander systeem hebt qua parallelaanslag die van de K3 basic is niet echt fijn, uiteraard het werkt, maar het zou 100x beter kunnen, dank voor je reactie Doubledot

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
400
171
Zaanstreek
met wat zoeken online, om je huidige zaag te controleren:
Hier is een exploded view van hoe alles hoort te zitten (en onderdeelnummers voor eventuele vervanging)
Hier staat op pagina 41 wat uitgelegd over de fence, niet denderend helaas. Wel goed te checken of de fence goed parallel staat en op de juiste hoogte t.o.v. de tafel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.