problemen met aanvoertafel laguna supermax 16:/32 vandikteschuurmachine

meutermd

Nieuw lid
16 dec 2015
5
0
Ik heb sinds vorig jaar een laguna supermax 16/32 vandikteschuurmachine. In het begin werkte die perfect, maar recent schuift de aanvoerband steeds op naar links. Ik volg strikt de aanwijzingen in de handleiding, maar zonder resultaat. Heb band al eens omgekeerd, maar probleem blijft hetzelfde.
Ik gebruik deze machine weinig intensief (onderdelen voor gitaar), dus ik ben wel verbaasd dat dit probleem optreedt.
Heeft iemand hetzelfde voorgehad en dit toch kunnen oplossen? Ik kan natuurlijk een nieuwe band bestellen, maar ik wil eerst zeker zijn dat ik dan niet hetzelfde voorheb.
 

meutermd

Nieuw lid
16 dec 2015
5
0
Kan je de sporing van die band niet stellen?
ja, maar dat heeft geen effect. Vlgs de handleiding moet je eerst de band op spanning brengen, dan kijken hoe die loopt en dan afhankelijk van de afwijking aan de ene kant wat meer aanspannen en de ander kant wat lossen, maar dat lukt dus niet. Bizar dat het eerst enkele maanden prima liep en nu plots niet meer.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik weet niet meer wat de oplossing was, maar een paar weken terug had Maschinen Handel Meyer op YT een filmpje over dit apparaat en daarin kwam ook dit verschijnsel ter sprake. De presentator had sowieso wel een paar handige tips over het apparaat en het schuurpapier, dus wie weet heb je wat aan dat filmpje. Niet geschoten is sowieso niet raak... :)
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
hdv heeft het over dit filmpje:

Ik heb ook een Laguna supermax en herken het probleem. Ik heb toen de band eraf gehaald en gemerkt dat het stelmechanisme niet zo goed bewoog en heb de bouten waarmee het L-ijzer vast zit ietsjes gelost.
Het "tracken" van de aanvoerband is ook gevoelig aan de spanning. Ik controleer nu met de schuifmaat of aan beiden zijden evenveel schroefdraad vrij is aan beide kanten. Nu is dat aan beide zijden 11.64 mm hier ;-).

Succes!
 

meutermd

Nieuw lid
16 dec 2015
5
0
hdv heeft het over dit filmpje:

Ik heb ook een Laguna supermax en herken het probleem. Ik heb toen de band eraf gehaald en gemerkt dat het stelmechanisme niet zo goed bewoog en heb de bouten waarmee het L-ijzer vast zit ietsjes gelost.
Het "tracken" van de aanvoerband is ook gevoelig aan de spanning. Ik controleer nu met de schuifmaat of aan beiden zijden evenveel schroefdraad vrij is aan beide kanten. Nu is dat aan beide zijden 11.64 mm hier ;-).

Succes!
Had dit filmpje al teruggevonden, maar het probleem wordt niet echt behandeld. Ik ga wel jouw tip proberen en het stelmechanisme nakijken. Bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.