Probleem tuindeur en deurkruk / slot

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo,

Ik heb een heel dikke deur aan mijn tuinhuis. Ik heb gisteren geprobeerd om een deurkruk te monteren, maar blijkbaar valt de deur niet in de slotplaat door de draaicirkel/dikte van de deur. Ik heb de dagkrant van de deurkast gedemonteerd omdat anders de deurkruk ertegen botst. In eerste instantie dacht ik eraan om de dagkrant naar 1 cm te laten schaven,. Dan botst de deurkruk er niet meer tegen, maar dan valt de dagschoot niet meer in de slotplaat. (Die ik nog moet monteren) Bovendien botst de kruk nog net tegen de buitenbekleding van het tuinhuis, vandaar dat ik een inkeping aan de binnenkant heb gemaakt. Ook dat is geen goede oplossing denk ik, want de speling is nu slechts 1 mm en hout werkt… Hieronder enkele foto’s om te illustreren waar het over gaat. Hebben jullie enig idee hoe ik dit oplos? Een dieper slot zou een oplossing kunnen zijn (het huidige slot is 4cm diep), maar dat lukt niet omdat het slot ter hoogte van de penverbinding zit. De deur naar buiten laten opendraaien is ook een optie, maar dan voldoen misschien mijn huidige scharnieren niet? Ik gebruik standaard glijlagerscharnieren.

IMG_3014.jpeg
IMG_3015.jpegIMG_3017.jpegIMG_3021.jpegIMG_3026.jpegIMG_3025.jpegIMG_3026.jpegIMG_3027.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_3026.jpeg
    IMG_3026.jpeg
    50,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_3025.jpeg
    IMG_3025.jpeg
    127,5 KB · Weergaven: 13

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Volgens mij is je deur niet afsluitbaar.
Wellicht een idee om het slot te laten vervallen en een paar magneetsluitingen te plaatsen
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hier nog een filmpje ter illustratie:
Cisa maakt heksloten. Daar moet je de dagschoot nog juiste draairichting aan vijlen. Slotenmakerij - heksloten - cisa - hekkenslot cisa 42411
Wij verkochten vroeger een enkel model dwz met een schoot die moest geveild worden voor de draairichting. De dag schoot veerde maar als je hem op slot zet zit ie vast.
Bedankt! Ik neem aan dat ik dan een doornmaat > 40 nodig heb, want anders zit de kruk nog steeds waar die nu zit en schuurt die tegen de gevelbekleding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dit soort deuren is altijd lastig om van afstand te zeggen wat wel en niet past. Ik verwacht dat er diverse doornmaten te koop zijn. of dat alles op voorraad is is de vraag. Ik weet niet of je nog last van je kruk hebt maar dit is de kortste die ik ken Deurkruk 353 zwart stiftdeel voor rolluik/garagedeur 40mm - Deurbeslag en meer
Je hebt ook nog dit JNF IN.03.061.D deurkruk op vierkant inbouw kom pc 72 hoogte deurkruk 22 mm
Succes.
Dankjewel! Ik zou de deurkruk graag willen houden moest dat kunnen, want we hebben ze net gekocht en ze was niet echt goedkoop. Ik zou de deur ook kunnen terug demonteren, en ze dan dunner maken. Op dit moment is ze even dik als de muren, maar dat hoeft niet perse zo te zijn. Als ik de grenen balkjes er tussenuit kan halen, wordt de draaicirkel al wat anders denk ik. Maar dat is weer een heel werkje om dan alles terug netjes te krijgen… een andere oplossing is misschien andere scharnieren voorzien en de deur naar buiten laten openen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Wat de doornmaat ( afstand voorkant slot tot hart van de deurkruk) is weet ik niet, maar ik zie dat veel sloten leverbaar zijn tot doornmaat 80. Maar misschien kom je ook al uit met 60 of 70.
Dat kost weer wat, maar lijkt me verstandiger dan de deur om te bouwen of de draairichting.

Als een dieper slot niet uitkomt met de penverbinding dan de horizontale balk in de deur van boven en onder opdikken met een balkje en die vanaf de voorkant van de deur met een dikke deuvel ( pen) vast zetten.

Of, beter vind ik, de stijl aan de slotzijde aan de binnenkant opdikken met een balk en dus de horizontale balk + schoor inkorten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tommy75

Peer76

Actieve deelnemer
Heb jij de optie om tussen de deur en de gevelbekleding een constructie te maken zodat het insteekslot daar kan komen, dus verder naar buiten? Als dat mogelijk is zou je de sponning arm kunnen schaven zodat er meer ruimte ontstaat om de deur open en dicht te doen. Dan zou je het probleem dagschoot - slotplaat op kunnen lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tommy75

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
een andere oplossing is misschien andere scharnieren voorzien en de deur naar buiten laten openen.
Ik denk dat dat de makkelijkste en ook meest praktische oplossing is. De dikte van de deur werkt nu tegen de draairichting, waardoor je allemaal kunstgrepen moet uithalen. Ook verlies je nu binnenin het tuinhuis ruimte voor het draaien van de deur. Ik kan niet zien hoe groot het tuinhuis is, maar meestal is de ruimte toch beperkt. Stel dat er een paar fietsen in staan, dan is een naar buiten draaiende deur wel praktisch.

Er zijn wel scharnieren met een extra breed scharnierblad voor dit soort deuren met bekleding. Het enige nadeel is dat er drie scharnieren zichtbaar zijn aan de buitenkant.

edit: kantelaafscharnier was de naam die ik zocht. Kantelaafscharnieren
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik denk dat dat de makkelijkste en ook meest praktische oplossing is. De dikte van de deur werkt nu tegen de draairichting, waardoor je allemaal kunstgrepen moet uithalen. Ook verlies je nu binnenin het tuinhuis ruimte voor het draaien van de deur. Ik kan niet zien hoe groot het tuinhuis is, maar meestal is de ruimte toch beperkt. Stel dat er een paar fietsen in staan, dan is een naar buiten draaiende deur wel praktisch.

Er zijn wel scharnieren met een extra breed scharnierblad voor dit soort deuren met bekleding. Het enige nadeel is dat er drie scharnieren zichtbaar zijn aan de buitenkant.

edit: kantelaafscharnier was de naam die ik zocht. Kantelaafscharnieren
Ik vraag me wel af of de deurkruk aan de binnenkant niet evenzeer tegen de dagkant komt bij het openen. Bovendien moet de kantelaafscharnizr behoorlijk lang zijn, want de buitenbekleding is 2,5cm dik + een lat van 2,1 cm + een OSB van 1,8cm. Daarna komt ze een open ruimte tussen de osb en de deurkader van ongeveer 7cm en dan het deurkader.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Daar heb je wel een punt ja. Aan de binnenkant is wellicht minder opvallend om daar een hoekje voor weg te halen.
Wat me te binnen schiet: is de deur aan de slotkant ook arm gemaakt? Of hoe zorgen ze dat zo'n dikke deur netjes in de opening kan draaien? (17 cm. aan deur is ook erg dik!) Waarschijnlijk is dit niet geschaafd, dat zou er raar uit zien, maar door de buitenste lagen (bekleding en latten) iets smaller te maken dan het kader. In dat geval is het ook lastig om van draairichting te wisselen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.