probleem om platte riem correct te laten lopen.

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Ik gebruik al enkele jaren een Kity 636.
Deze stond gemonteerd om een grote tafel met ander Kity machines, rond 1 motor.
Nu heb ik voldoende motoren verzameld om de machines ieder op hun eigen stand te plaatsen.
Probleem is nu dat ik de platte riem van de schaafbank niet meer mooi kan laten lopen over de poelies.
Wat me nu laatst opviel, was dat de poelie op de schaafas niet bol is, maar eerder hol.
Dit kan misschien verklaren waarom de band niet goed loopt.
Kan dit door slijtage gebeuren ?
Wat zijn mijn opties hier ?
Kan ik proberen om de poelie met een vijl terug bol te krijgen ?
20230530_162417.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Ja. Als een poelie hol is, dus de diameter aan de randen is groter dan de diameter in het midden, dan is de snelheid aan de rand dus groter dan in het midden en de riem wordt bij een afwijking dus verder naar buiten getrokken. Daarom zijn poelies meestal iets bol, zodat de riem dynamisch op de plaats wordt gehouden .
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Zou het knap vinden wanneer je dat met een vojl voor elkaar krijgt.

Heb ook een Kity gehad, mij staat bij dat de pully op de schaafas vlak was en die op de motor bol, die is ook veel groter.

Ik lees uit jouw verhaal dat probleem nu optreedt en het eerder wel goed was.
Wanneer je de oorspronkelijke motor gebruikt voor de vvd zou je toch weer goed moeten kunnen krijgen. En voorlopig even niets doen aan pully schaafas.

Wat ik wel weet van mij Kitty dat motor en machine exact in lijn moesten staan en ook dat er voldoende spanning op ce riem moet staan.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
mijn kity 636 heeft een motor met dun papieren tape op de pulley, waardoor die boller is geworden.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Wat heb je op je nieuwe motor voor poelie? Een originele bolle kity motorpoelie? Dan heb je een uitlijnprobleem. Wat voor riem gebruik je?
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Iedereen al bedankt om mee te denken.
Zoals ik zei, was de werking geen probleem met de vorige opstelling, dus op de tafel met de andere machines.
De nieuwe motor die ik nu heb om de schaafbank afzonderlijk te bedienen is ook een oorspronkelijke Kity motor met exact dezelfde poelies als op de andere zitten. Deze zijn idd licht bol zoals het hoort.
Uitlijning zou misschien wel het probleem kunnen zijn. Op de nieuwe kar/kast is de motor langs binnen aan de zijkant bevestigd om nog aan de aan/uit knop te kunnen. Ondersteboven tegen de bovenkant heb ik eerst geprobeerd, maar hiervoor is de belt veel te kort. De riem is iets langer dan diegene die ik hiervoor op de grote tafel gebruikte, maar exact even breed en voor zover ik kan zien van dezelfde fabrikant als alle andere riemen die ik bij de machines heb.
Ik had ook al geprobeerd met een dunne strook tape op de poelie van de schaafas en dit gaat telkens wel even goed, maar na enig gebruik, blijft die niet goed zitten. Ik gebruikte elektriciteits-tape. Ik ga het ook eens proberen met schilderstape (papier), misschien lukt dit wel.

Wordt vervolgd...

En als er nog suggesties zijn, bijvoorbeeld, hoe de motor best uitlijnen met de schaafbank, laat maar komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Je hebt dus een uitlijn fout. Wat heb je voor stelmogelijkheden aan je motor? Eventueel foto?
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Zo hangt de motor onder de tafel.
Alleen nu heb ik horizontale sleuven in de bevestigingsplaat gemaakt ipv zolas op de foto verticale.
Ik kan de motor dus van links naar rechts schuiven.
 

Bijlagen

  • 20230507_153109.jpg
    20230507_153109.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: mink

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kan zijn dat de poelie in lijn staan maar dat de achter / voor kant van de motor nog wat naar links of rechts moet, om de riem er op te houden ,
Vergelijk het maar met een bandschuurmachine bijvoorbeeld,
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
50
29
47
Wespelaar (Haacht)
Gewoon even laten weten dat de uitlijning nu in orde is. Ben er nog wel enkele uren mee bezig geweest, telkens de motor een beetje verschuiven, en plots liep de riem zoals het hoort. De boel weer stevig vast geschroeft en ondertussen ook een bakje gemaakt voor de afzuiging. Dus geen snippers meer als ik aan het schaven ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kijk dat is nu leuk dat er een vervolg is ook al is het goed of slecht,
Het gebeurt zo vaak dat er niet meer gereageerd wordt na dat er ge probeert is om te helpen,
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Gewoon even laten weten dat de uitlijning nu in orde is. Ben er nog wel enkele uren mee bezig geweest, telkens de motor een beetje verschuiven, en plots liep de riem zoals het hoort. De boel weer stevig vast geschroeft en ondertussen ook een bakje gemaakt voor de afzuiging. Dus geen snippers meer als ik aan het schaven ben.
Dat was even pielen dus, zoals dat heet. Even een paar potloodstrepen langs de motor trekken. Mocht die nog een keer los moeten, dan heb je de uitgangspositie bij de hand.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Mooi dat het je gelukt is.

En inderdaad fijn dat je nog terugkoppelt.
Gebeurt zoals Arend b ook al gezegd helaas te weinig op dit forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.