Probleem met Senco PC101 Compressor

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
Ik bezit sinds circa een jaar bovengenoemde compressor. Die paar keer dat ik er wat mee geëxperimenteerd heb, deed hij het goed. Nu is dat anders, hij wil nauwelijks druk opbouwen.

Nu denk ik te weten dat ik de druk in de ketel niet kan instellen. Dat is een 'factory setting'. Wel de druk naar het gereedschap natuurlijk.
Probleem een is dat ik mijn handleiding niet kan vinden (dus als iemand weet waar die is. . . :unsure:, maar dit terzijde).
Op internet wel gevonden maar het helpt mij niet echt.

Ik kan vinden dat hij blaast op een punt waar ik het niet verwacht, maar misschien weet iemand van jullie meer.

Eerst het blok met de on-off schakelaar die volgens mij ook reageert op de druk in de tank. Genoeg? dan gaat hij automatisch uit. Onvoldoende, dan schakelt hij automatisch in. Dit alles zolang ik zelf de schakelaar op on heb staan natuurlijk.
Senco_Schakelaar.jpg

Die on-off schakelaar beweegt een verzinkt plaatje waarmee een pinnetje wordt ingedrukt. Ingedrukt dan gaat de opening naar de tank dicht en komt er geen lucht meer in. Het pinnetje is nog net zichtbaar op deze foto, beetje vaag. Zie ook de volgende foto.
Senco_Uit.jpg

Op de deze foto is de compressor aan.
Senco_Aan.jpg

Als de compressor aan staat wordt er gepompt maar je hoort het sissen. Als ik mijn vinger in de buurt van het pinnentje houd, veranderd het geluid. Ergens lijkt lucht vandaan te komen. Je voelt het ook een beetje maar het is voor mij onmogelijk om precies te bepalen waar de lucht vandaan komt.

Ik vermoed dus dat hier het euvel zit maar misschien heb ik het mis. Misschien hoort het wel zo en is er een ander probleem. In dat geval weet ik niet wat.

Bijlagen

• Senco_Aan.jpg
    Senco_Aan.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 6

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
Sukkel dan ik ben . . . Ik post de vraag en kom op het idee om het pinnetje zelf wat te bewegen. Dat lukte met een stanleymes (vanwege de dikte van het mes, niet vanwege de scherpte!) Een beetje heen en weer bewegen en het sissen stopte en de druk liep op.

Nu mijn handleiding nog terugvinden.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Het onderdeel wat je hoorde sissen, kan de drukontlasting van de compressor zijn geweest. Die haalt de persleiding tussen de compressor en het vat van druk af als de compressor uit schakelt.
Dit moet zo omdat anders de compressor tegen de druk op de cilinder moet aanslingeren.
Kan zijn dat dit ontlastventiel door de lange stilstand even vast is komen te zitten.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
Het onderdeel wat je hoorde sissen, kan de drukontlasting van de compressor zijn geweest. Die haalt de persleiding tussen de compressor en het vat van druk af als de compressor uit schakelt.
Dit moet zo omdat anders de compressor tegen de druk op de cilinder moet aanslingeren.
Kan zijn dat dit ontlastventiel door de lange stilstand even vast is komen te zitten.
Ok, duidelijk. Probleem dat ik overhoud is dat het (vrij) grote messing ventiel (net te zien op de eerste foto) een beetje lekt. Hoe zwaar ik deze ook aandraai (en dat zou niet al te zwaar moeten zijn vind ik). Ik gebruik dit ventiel om de druk van de ketel te halen. Of zou ik dat moeten doen met het ventiel onderaan de ketel om te ontwateren. Wat is de beste methode?

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
Om aan te geven dat het beslist niet allemaal kommer en kwel is . . . Ik heb zojuist een lat vastgezet met een Union pinnailer. Werkt heel mooi hoor en voor dit doel is de compressor prima geschikt.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Ok, duidelijk. Probleem dat ik overhoud is dat het (vrij) grote messing ventiel (net te zien op de eerste foto) een beetje lekt. Hoe zwaar ik deze ook aandraai (en dat zou niet al te zwaar moeten zijn vind ik). Ik gebruik dit ventiel om de druk van de ketel te halen. Of zou ik dat moeten doen met het ventiel onderaan de ketel om te ontwateren. Wat is de beste methode?
Dat kun je het beste doen met het ontwateringsventiel. Maar waarom zou je het vat van druk willen halen?

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
160
40
66
Groningen, stad
Het messing ventiel is waarschijnlijk een overdruk ventiel. Als deze lekt op de inschroefdraad, van druk halen, en de draad schoonmaken, nieuwe pakking erop en klaar. Als het ventiel zelf lekt, kun je proberen om een paar keer af te blazen, misschien zit er wat vuiligheid op de klepzitting, anders een nieuwe.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Ik neem aan dat je het over het overdruk ventiel hebt? Dat lijkt er al eens uit gehaald te zijn, omdat er tape omheen lijkt te zitten. Mijn ervaring met tape in plaats van iets als loctite, is dat de behuizing van je pressostaat na verloop van tijd scheurt. Het kan ook zijn, dat er nu wat tape tussen het klepje zit. Het overdrukventiel is een veiligheidsventiel. Geen kraan. Als je dat tankje drukloos wil maken, kan je even een spuitpistooltje in de slangaansluiting steken. Dan kan je het tankje daarmee beheerst leeg laten lopen. Waarom je dat zou willen is mij ook niet geheel duidelijk.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
@chevy66 en @Jan van den Broek: Ik gebruik hem relatief weinig, dus denk ik 'waarom zou ik hem onder druk laten'. M.a.w., eigen oordeel. Ik zal hem voortaan onder druk opbergen.

Ik heb de Senco ontvangen met tape tussen het schroefdraad van het ventiel. Maar . . . ik denk dat dat niet lekt. Wat ik losdraai is het gekartelde dingetje aan de vooraan (zie eerste foto, boven het messing leidingkje). Als ik er meer info over heb, doe ik hier nog wel een foto.

Bedankt zo ver.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Het gekartelde ringetje is dat toevallig het dekseltje van het overdrukventiel waar het veertje onder zit?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.