Probleem met Lamello Clamex

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op het werk gebruiken wij de divario veel
superfijn dat jij inpikt, bart !
en dan nog wel met jouw 1ste bericht op ww
heb ik iemand uit zijn kot gelokt ?
(y)

al direct een nieuwe vraag
jullie gebruiken de divario hoofdzakelijk om geen gaatjes van 6 mm van de clamex te hebben ?

nog een vraag :giggle:
uit de foto meen ik af te kunnen leiden (waar Ligt dat ergens in nl ?) dat jullie de liggers tussen de staanders plaatsen
bij mijn theoretisch weten heeft de divario niet echt de samentrekkingskracht van de clamex
wat gebruiken jullie in de bovenste ligger op de foto ? (zie knipsel helemaal onderaan)
(ik zou denken dat je daar omwille van die kracht beter een clamex ipv een divario gebruikt - ten slotte blijft het gaatje van de clamex bovenaan onzichtbaar)

en dan nog eentje 🤔
jullie maken holle panelen om de spots in te kunnen plaatsen ?

om af te sluiten 🤣
jullie gebruiken een cnc om de groeven in de liggers te trekken ?

je zit direct in de vragenvuurlinie
hopelijk heb je geen spijt dat je actief lid geworden bent
alvast welkom !

1616760722213.png

bartcurfs

Nieuw lid
21 dec 2019
3
1
Zwolle
superfijn dat jij inpikt, bart !
en dan nog wel met jouw 1ste bericht op ww
heb ik iemand uit zijn kot gelokt ?
(y)

al direct een nieuwe vraag
jullie gebruiken de divario hoofdzakelijk om geen gaatjes van 6 mm van de clamex te hebben ?

nog een vraag :giggle:
uit de foto meen ik af te kunnen leiden (waar Ligt dat ergens in nl ?) dat jullie de liggers tussen de staanders plaatsen
bij mijn theoretisch weten heeft de divario niet echt de samentrekkingskracht van de clamex
wat gebruiken jullie in de bovenste ligger op de foto ? (zie knipsel helemaal onderaan)
(ik zou denken dat je daar omwille van die kracht beter een clamex ipv een divario gebruikt - ten slotte blijft het gaatje van de clamex bovenaan onzichtbaar)

en dan nog eentje 🤔
jullie maken holle panelen om de spots in te kunnen plaatsen ?

om af te sluiten 🤣
jullie gebruiken een cnc om de groeven in de liggers te trekken ?

je zit direct in de vragenvuurlinie
hopelijk heb je geen spijt dat je actief lid geworden bent
alvast welkom !

Bekijk bijlage 100787
Haha ja, had nooit wat in te brengen... tot dit punt.
Veel vragen, waar ik het antwoord wel op weet. Ik ben hier om te leren en om andere wat te leren(blijkt :))

Wij willen in dit geval inderdaad de gaatjes van de clamex niet, in kledingkasten e.d gebruiken we de dopjes.

Het bovenste gedeelte wordt helemaal in elkaar gezet met divario's, dit past in onze werkwijze. We hangen eerst het blad aan de muur, dan de kasten eronder. Vervolgens plaatsen we 2 staanders op het blad. Hier schuiven we de schappen in. We schuiven steeds een staander op, totdat de hele kast staat.
In theorie zijn divario's misschien niet zo sterk, maar in de praktijk blijken ze sterk genoeg. De schapjes moeten er altijd in gemept worden. Doordat we een cnc formaatzaag hebben kunnen we heel nauwkeurig zagen, hierdoor hoeven de divario's niet heel veel aan te trekken. Vaak klemmen de schappen zichzelf al vast. Ook het bovenste schapje doen we met divario's, omdat we maatwerk leveren. Vaak zit er maar een paar cm tussen plafond en kast, hierdoor kun je de clamex niet aandraaien.

Wij gebruiken alleen maar 'massief' spaanplaat, sommige gevallen multiplex voor dit soort kasten, behalve het blad, dat is massief of eik. Voor de verlichting boren we eerst een gat met een gatenzaag. Vervolgens boren we in de achterkant met een lange speedboor totdat we het gat van de gatenzaag hebben bereikt. Vervolgens frezen we in alle planken waar nodig een groef voor de verlichting.

Wij hebben (nog) geen cnc om de groeven te kunnen frezen. Wat hiervoor doen:
Als het weinig planken zijn de zeta p2 machine instellen.
Als het veel planken zijn hebben we een freestafel met een 7mm frees speciaal hiervoor.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
uitstekend man !
je hebt jouw kersvers lidmaatschap met verve verdiend 👏

Wij willen in dit geval inderdaad de gaatjes van de clamex niet, in kledingkasten e.d gebruiken we de dopjes.
dus daar wel clamex
om de delen harder aan te kunnen trekken ?
hier mogen dopjes wel omdat ze onder de kleding toch niet opvallen ?

We hangen eerst het blad aan de muur, dan de kasten eronder.
je doelt op het houten blad op werkhoogte ?
hoe hang je dat zonder ondersteuning vast ?
raar dat je niet eerst met de kasten onderaan begint, en dan naar boven toe werkt
of zet je de onderkasten op poten die je omhoog draait ?

1616789056247.png

Als het weinig planken zijn de zeta p2 machine instellen.
weer een nieuw gebruik van de zeta
je zet er dan een andere frees in dan voor de clamex'en ?

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Zo dat is een gave kast! Ik zat eigenlijk met dezelfde vragen als zot :)
Nog een aanvullende vraag, je geeft aan dat de kast van spaanplaat gemaakt is, zijn de kopse kanten dan met kantenband afgewerkt? Of hoe doe je dat? Ziet er wel heel strak uit namelijk.

En hoe bevestig je de staanders op het blad?

Bedankt voor je toevoegingen!

bartcurfs

Nieuw lid
21 dec 2019
3
1
Zwolle
uitstekend man !
je hebt jouw kersvers lidmaatschap met verve verdiend 👏

dus daar wel clamex
om de delen harder aan te kunnen trekken ?
hier mogen dopjes wel omdat ze onder de kleding toch niet opvallen ?

je doelt op het houten blad op werkhoogte ?
hoe hang je dat zonder ondersteuning vast ?
raar dat je niet eerst met de kasten onderaan begint, en dan naar boven toe werkt
of zet je de onderkasten op poten die je omhoog draait ?

Bekijk bijlage 100824

weer een nieuw gebruik van de zeta
je zet er dan een andere frees in dan voor de clamex'en ?
In kledingkasten wel clamex omdat dat makkelijker is, vaak is schroeven en een lamello ook al genoeg.

Blad zit met meerdere bouten door grote stalen hoeken. Vervolgens de onderkast met stelpoten strak tegen het blad aan en vastschroeven, er zitten meerdere ribben in het blad.

De frees van de Zeta blijft hetzelfde, alleen de instelling verandert. Ik weet zo niet meer welke instelling.
Zo dat is een gave kast! Ik zat eigenlijk met dezelfde vragen als zot :)
Nog een aanvullende vraag, je geeft aan dat de kast van spaanplaat gemaakt is, zijn de kopse kanten dan met kantenband afgewerkt? Of hoe doe je dat? Ziet er wel heel strak uit namelijk.

En hoe bevestig je de staanders op het blad?

Bedankt voor je toevoegingen!
Wij hebben een hebroc kantenlijmer staan, die plakt de bandjes er perfect op.

De staanders zijn met divario's aan het blad bevestigd, in de staander gefreesd en in het blad geboord.

• Leuk
Waarderingen: Tympy

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
317
191
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heb nu, na vele gewone Clamex P14 verbindingen, ook 6 Flexus verbindingen gebruikt.
Precies van die 6 krijg ik er ook één niet meer losgedraaid.... zeer frustrerend.
Inmiddels losgezaagd en vervangen door een gewone clamex. Overigens had ik bij de Flexus verbindingen de gewone clamex14 zonder haak gebruikt omdat dat meer treksterkte oplevert. Het lijkt erop dat het probleem aam de kant met de haak optreedt. Je krijgt hem gewoon niet meer opengedraaid en uiteindelijk draai je de zeskant kapot..... echt balen...veel werk extra en het vertrouwen in de verbinding krijgt zo een flinke knauw

Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
@ErnstKuhne vervelend! Ik vond het ook erg irritant toen. Heb het inmiddels ook wel van meerdere mensen gehoord dat ze problemen ondervonden met de flexus verbinding qua demonteren. De oplossing heb ik nog niet gevonden en is volgens mij een product probleem.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Heb nu, na vele gewone Clamex P14 verbindingen, ook 6 Flexus verbindingen gebruikt.
Precies van die 6 krijg ik er ook één niet meer losgedraaid.... zeer frustrerend.
volgens lamello kan je de flexus ontgrendelen
theorie dus
Overigens had ik bij de Flexus verbindingen de gewone clamex14 zonder haak gebruikt omdat dat meer treksterkte oplevert. Het lijkt erop dat het probleem aam de kant met de haak optreedt.
dit kan ik ff ni volgen
het probleem treedt aan de kant met de haak op, maar je hebt de clamex 14 zonder haak gebruikt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.