Probleem met Lamello Clamex

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Hoi,

Onlangs heb ik 2de hands een Lamello Zeta P2 gekocht. Ik ben er nu een kast mee aan het maken (hier zal ik later een maak proces van plaatsen) maar loop tegen een probleem aan, voor de liggende plankjes gebruik ik de P-14 Flexus, dat is een combinatie van P10 in de staander en P14 in de ligger. Nu heb ik de kast even in elkaar gezet als test en ik krijg 1 verbinding onmogelijk meer los, bij een eerder testje had ik dit ook al en toen heb ik de plank er helemaal uit moeten zagen. Dit is echter mijn laatste plankje dus deze wil ik niet kapot zagen. De andere verbindingen krijg ik wel eenvoudig los

Enig idee??

WhatsApp Image 2021-03-16 at 12.22.37 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-03-16 at 12.22.37.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
de 14 flexus heb ik (nog) niet in gebruik
wel de 14 en de 14/10
ik heb reeds ervaren dat het mogelijk is om de clamex'en in mekaar te zetten terwijl ze niet op de juiste plaats staan
door ze dan vast te draaien, wordt het moeilijk om ze nadien los te krijgen
als ik het systeem van de flexus goed begrepen heb, dan bewegen de pinnen in het mannelijke p14-deel
als je 1 verbinding niet los kan krijgen, maar de andere wel, kan je dan niet tegen de plank tikken zodat ze verschuift ?

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met op de verkeerde plaats en dan vastdraaien, ze moeten toch op de goede plek zitten om ze überhaupt vast te kunnen draaien?

De beweegbare pinnen zitten in de P14, in mijn geval in de horizontale plank. Volgens mij zijn deze beweegbare pinnen het probleem niet want ik kan de plank ook niet van links naar rechts bewegen.

Hier nog 1 foto waar ik de horizontale plank wat schuin buig zodat je de verbinding enigszins kan zien

WhatsApp Image 2021-03-16 at 12.57.05.jpeg

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Ja dat is mijn laatste redmiddel, maar ik probeer ook te begrijpen wat er fout gaat (wat ik fout doe) omdat het nu de 2de keer is. Met de gewone P14 heb ik het probleem niet. Ik heb een filmpje gemaakt, daar zie je dat het stalen deel een beetje te bewegen is maar net niet genoeg om eruit te gaan, hij schiet niet door dat laatste stukje heen

Ik zie op axminstertools ook 1 review staan van iemand met hetzelfde probleem.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
ik probeer ook te begrijpen wat er fout gaat
helaas kan ik jou niet verder helpen
krijg je de verbinding open & is dat ver genoeg om er de zaag in te zetten zonder je hout te beschadigen, dan zou ik voor de korte pijn gaan
tegelijk verzamel je documentatie + leg je dit probleem aan lamello voor
die vragen ongeveer 1 euro per verbinding, wat een in-vraag-stelling van hun produkt verantwoordt
(heb ooit een komisch filmpje gezien waarin uitgelegd werd hoe je jouw probleem op kan lossen door het bij 'de ander' te leggen - maar zover hoef je het niet te drijven - als lamello een produkt op de markt zet, dan moet het rijp zijn & en als er probemen mee zijn, dan mag het niet jouw probleem worden)

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Ik heb de vraag inderdaad ook aan Lamello gesteld en die belde al heel snel op net. Hij gaf aan om de ligger iets naar voren/achter te bewegen en het dan nog eens te proberen maar dit had geen effect. Hij gaf ook aan dat het bij de Flexus nauwer komt qua precisie. Waar er bij de P14 nog wat speling zit, is dit bij de Flexus minder. Nu zie ik ook dat ik ongeveer 1mm verkeerd zat en dat is blijkbaar teveel. Ik zal in de toekomst preciezer moeten werken maar vind het wel gevaarlijk dat hij wel goed in elkaar gaat en vervolgens niet meer uit elkaar. Verder gaf hij aan dat het probleem zelden tot nooit voor is gekomen op een paar uitzonderingen na.

Voor nu heb ik hem zonder schade los kunnen krijgen met een multitool. Ik zal in de toekomst nog steeds de Flexus proberen maar mocht ik dit probleem weer krijgen dan is de Flexus niet voor mij denk ik.

Ik ben wel benieuwd of er nog andere hier op het forum zijn die een soortgelijk probleem hebben gehad.

Thanks voor het meedenken in ieder geval weer

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
ik krijg 1 verbinding onmogelijk meer los,
Bedoel je nadat je het nokje linksom los hebt gedraaid of erna? Op je latere foto zie ik nog het nokje zitten wat niet weg gedraaid is?

Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je zou ook even naar de freesdiepte-instelling kunnen kijken. De P-system elementen moeten ongeveer 0,5 mm onder het oppervlak liggen, dit is in te stellen met een stelschroefje in de diepte-instellingsknop. Er is een kans dat deze verlopen is aangezien je de machine tweedehands hebt aangeschaft. Overigens heb ik af en toe ook een Clamex flexus die niet lekker losgaat; vaak ligt het aan iets kromstaand materiaal zodat er spanning op de connector staat, soms is het de 10 mm kant die iets uit de groef roteert bij het aandraaien.

Rick

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Bedoel je nadat je het nokje linksom los hebt gedraaid of erna? Op je latere foto zie ik nog het nokje zitten wat niet weg gedraaid is?
Ik had ze in eerste instantie alle 4 van de plank vastgedraaid en 1 kreeg ik niet meer losgedraaid om te demonteren. Wel een klein beetje beweging erin maar niet helemaal eruit

heb je om een bepaalde reden de P-14 flexus genomen ipv de medius 14/10 ?
in de rand: de P-10 is voor staanders in het midden ook bruikbaar
Ja vooral uit nieuwsgierigheid omdat ik nieuw ben met het apparaat en omdat dit systeem met de indrukbare kantjes me wel handig leek voor legplanken. Zodat je eerst het corpus kan opbouwen en daarna de planken erin kan klikken.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Je zou ook even naar de freesdiepte-instelling kunnen kijken. De P-system elementen moeten ongeveer 0,5 mm onder het oppervlak liggen, dit is in te stellen met een stelschroefje in de diepte-instellingsknop. Er is een kans dat deze verlopen is aangezien je de machine tweedehands hebt aangeschaft. Overigens heb ik af en toe ook een Clamex flexus die niet lekker losgaat; vaak ligt het aan iets kromstaand materiaal zodat er spanning op de connector staat, soms is het de 10 mm kant die iets uit de groef roteert bij het aandraaien.

Rick
Ah thnx dat kan ik wel even checken, en met 0,5mm onder het oppervlak bedoel je dan dat hij dus 0,5mm dieper in het materiaal zit? Hoe strak moeten de elementen er in gaan? Soms moet ik ook veel moeite doen om ze erin te schuiven, klopt dat?

Krom materiaal of net iets spanning zou ook goed kunnen maar ik heb ook even de andere zij staander weggehaald dat de plank even helemaal loshing of in ieder geval zonder spanning en toen krijg ik hem ook niet open. Hoe krijg jij ze dan uiteindelijk los? Want het valt niet mee om de p10 dan op zijn plek te krijgen toch?

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
met 0,5mm onder het oppervlak bedoel je dan dat hij dus 0,5mm dieper in het materiaal zit?
@hahnwerke heeft dit terecht als mogelijke oorzaak vermeldt
mijn nieuw-gekochte zeta heb ik doelbewust dieper ingesteld om beide delen maximaal aan te kunnen trekken
daarbij zitten de maantjes inderdaad 0,5 mm of meer onder de buitenzijde
Soms moet ik ook veel moeite doen om ze erin te schuiven, klopt dat?
lamello raadt aan om bij stroef inschuiven de clamexen er volgens de freesrichting te duwen
dus in de richting waarin de frees gedraaid heeft
andere oorzaak voor moeilijk inschuiven is dat er snippers in het freesgat zitten
dan ga ik eerst met een schroevendraaier over de binnenranden van het gat

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ah thnx dat kan ik wel even checken, en met 0,5mm onder het oppervlak bedoel je dan dat hij dus 0,5mm dieper in het materiaal zit? Hoe strak moeten de elementen er in gaan? Soms moet ik ook veel moeite doen om ze erin te schuiven, klopt dat?

Krom materiaal of net iets spanning zou ook goed kunnen maar ik heb ook even de andere zij staander weggehaald dat de plank even helemaal loshing of in ieder geval zonder spanning en toen krijg ik hem ook niet open. Hoe krijg jij ze dan uiteindelijk los? Want het valt niet mee om de p10 dan op zijn plek te krijgen toch?

Ik heb ze nog nooit niét los gekregen, maar in de +- 400 stuks die ik tot nu toe gebruikt heb zaten er misschien 5-10 tussen die lastig vast gingen. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat de twee freesgroeven in de onderdelen niet geheel parallel tegenover elkaar liggen, mogelijk omdat de aanslag (fence) niet parallel aan het blad meer staat. Dat zou niet moeten kunnen, maar als hij ooit eens is gevallen... je kunt ook even controleren of er speling op de zaagas zit. Mogelijk helpt een nieuw zaagblad bij het soepeler in de groef steken van de Clamexen.

Rick

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Ik heb nog even wat geprobeerd, met de onderdelen niet recht tegenover elkaar, zoals op de streepjes te zien is, maar zelfs dan krijg ik ze nog goed in en uit elkaar. Dat verbaasde me wel
WhatsApp Image 2021-03-25 at 14.49.55.jpeg
WhatsApp Image 2021-03-25 at 14.49.55 (1).jpeg

Het zaagblad is volgens mij een diamant blad wat ik van de verkoper hoorde, ik vind het altijd lastig om te bepalen hoe scherp het moet aanvoelen om te bepalen of het bot of scherp is.. er lijkt soms wel enige verbranding in de sleuf te zitten
WhatsApp Image 2021-03-25 at 14.49.55 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-03-25 at 14.49.55 (4).jpeg

Qua diepte, 0,5mm is lastig te zien :D maar hij ligt wel ietsje verdiept in het hout, kunnen jullie van foto zien of het dieper moet?
WhatsApp Image 2021-03-25 at 14.49.55 (2).jpeg

Bedankt alvast weer!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Het zaagblad is volgens mij een diamant blad wat ik van de verkoper hoorde, ik vind het altijd lastig om te bepalen hoe scherp het moet aanvoelen om te bepalen of het bot of scherp is.. er lijkt soms wel enige verbranding in de sleuf te zitten
de bestukking lijkt op die van mijn diamanten (nu niet bij de hand)
we stelden de vraag ivm de moeilijkheid om de maantjes in de gleuf te duwen
dat heeft in principe niets te maken met het niet meer los kunnen draaien van de verbinding
op verbranding heb ik nog nooit gelet
die kan ontstaan als het zaagblad te lang op dezelfde plaats blijft steken
zelf laat ik het blad weer achteruit komen van zodra de machine 'geklikt' heeft, waaraan je weet dat ze de groefverbreding gefreesd heeft
ook dat heeft niets met de verbinding te maken
blijft de flexus als schuldige over ?
geen idee, want heb die nooit gebruikt
de toegevoegde waarde daarvan zie ik niet, behoudens dat die de divario zo kunnen vervangen
die is een mooie verbinder, maar als je geen cnc hebt, is het maken van de groef in de ligger een vervelende klus

• Leuk
Waarderingen: Slakkie

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Ja ik begin ook een beetje te denken dat het toch aan de flexus lag, ook omdat het me nog niet is gebeurd (in mijn korte ervaring) met de gewone P14. Het voordeel van de flexus zie ik op zich wel voor legplanken of planken die je later tussen een "box" wil klikken.

De divario wil ik ook nog uitproberen maar ik miste hier een onderdeel van, deze zou de verkoper nog nasturen maar daar wacht ik al eventjes op. Heb geen cnc dus ben benieuwd hoe me dat uberhaubt zal bevallen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
De divario wil ik ook nog uitproberen
hopelijk kan iemand mij de meerwaarde van de divario uitleggen
ik heb alles in huis om dat type verbinding te plaatsen
tot nu toe had ik geen nood om achteraf liggers toe te voegen die vast komen te liggen
bij de gedachte alleen al dat ik een nauwsluitende ligger tussen wanden moet schuiven, huiver ik
de vrees om daarbij de staanders te schroeven is groot
de clamex p14 & p10 volstaan voor vaste liggers
als je de opbouw van de kast goed plant, krijg je ze netjes in mekaar

bartcurfs

Nieuw lid
21 dec 2019
3
1
Zwolle
hopelijk kan iemand mij de meerwaarde van de divario uitleggen
ik heb alles in huis om dat type verbinding te plaatsen
tot nu toe had ik geen nood om achteraf liggers toe te voegen die vast komen te liggen
bij de gedachte alleen al dat ik een nauwsluitende ligger tussen wanden moet schuiven, huiver ik
de vrees om daarbij de staanders te schroeven is groot
de clamex p14 & p10 volstaan voor vaste liggers
als je de opbouw van de kast goed plant, krijg je ze netjes in mekaar
Op het werk gebruiken wij de divario veel. Wij maken boekenbureaukasten, enkele meters breed. Met de divario kunnen wij er een bouwpakket voor bij de klant maken. We hoeven ter plekke alleen alles in elkaar te schuiven. Het voordeel is dat dit dan een onzichtbare verbinding is.

Bijlagen

• Boekenkast-boekenbureaukast-bureaukast-e1554803959941.jpg
    Boekenkast-boekenbureaukast-bureaukast-e1554803959941.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 20

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.