Probleem met houten deurkozijn

mancini

Nieuw lid
16 mei 2020
7
1
Ik maakte een deurkozijn van hout en hield het buiten. Onlangs zag ik dat de bovenkant van het frame gebogen is. Misschien direct zonlicht. Is er een manier om dit op te lossen?
 

mancini

Nieuw lid
16 mei 2020
7
1
Ik mag geen foto's verzenden. Ik weet niet waarom. Hoe kan ik krom hout precies repareren als gevolg van zonlicht?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Je zal echt meer informatie moeten verstrekken ben ik bang.

wat voor soort hout? Is het behandeld? Lag het droog of in weer en wind? Staat het rechtop of ligt het plat? Is het hout droog gezaagd? Ga zo maar door!
 

mancini

Nieuw lid
16 mei 2020
7
1
The tree was cut and sawn at my home. Sawing was weeks ago. I applied water-based wood preservative before making the door frame. After making the frame, I kept it outside for a while. The frame stood upright and leaned against the wall where there is direct sunlight. I forget to cover it. Now the top of the frame is warped
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Sorry, de boom is pas geleden gezaagd? Kom volgend jaar nog maar eens terug als het hout een beetje gedroogd is?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Groen hout na een paar weken gebruiken? Dat is vragen om een probleem. Overnieuw beginnen met goed gedroogd hout is de beste oplossing. Of wachten en vingers kruisen dat het allemaal meevalt. Als de andere kant ook droogt trekt het misschien nog wat recht.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dat komt niet meer goed. Een boom die enkele weken geleden is gezaagd, moet veel langer drogen. Denk eerder aan jaren dan aan weken. Maar nu is het al gemaakt..... Al zou je het kozijn heel lang laten drogen: het wordt nooit een succes. De kozijnstijlen moet absoluut recht zijn en recht blijven om de gemakkelijk in zijn scharnieren te laten draaien. Het kozijn mag niet scheluw zijn, en niet worden. Anders sluit de deur niet strak in de sponning. Je komt dan van de regen in de drup.
We weten niet waar het deurkozijn komt. Bij een voordeurkozijn liggen de eisen weer hoger dan bij een schuurdeur kozijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.