Probleem Lamellofrees Makita

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Hallo allemaal

Ik heb een probleem met mijn nieuwe lamellofrees van Makita, namelijk dat ik de te lijmen panelen nooit mooi gelijk krijg gefreesd. Ze schelen altijd wel een halve milimeter, soms op de hele lengte en soms maar aan 1 kant.

Ik heb enkele foto´s bijgevoegd om een idee te geven. Op een van deze zie je dat een gleuf hoger is dan het andere.
Is dit normaal voor zo´n machine? Of ligt het aan mij?

Alle antwoorden zijn welkom!

Groetjes
Niko
 

Bijlagen

  • 17043038453646458267012398243628.jpg
    17043038453646458267012398243628.jpg
    39,9 KB · Weergaven: 89
  • 20240103_184147.jpg
    20240103_184147.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 67
  • 20240103_184149.jpg
    20240103_184149.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 66
  • 20240103_184222.jpg
    20240103_184222.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 66
  • 20240103_184241.jpg
    20240103_184241.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 66

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Hi Nico,

Ik zou eens proberen om de kanten die je gaat frezen over het tafelwerkblad te laten uit steken. Het risico is dan klein dat je vooralsnog een afwijking krijgt omdat de frees op het tafelblad rust.

Groeten,
Luc
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Hi Nico,

Ik zou eens proberen om de kanten die je gaat frezen over het tafelwerkblad te laten uit steken. Het risico is dan klein dat je vooralsnog een afwijking krijgt omdat de frees op het tafelblad rust.

Groeten,
Luc
Dag Luc

Bedankt voor je reactie.
Hiervan ben ik op de hoogte, op foto 3 zie je dat het over het blad uit steekt, maar op foto 4 en 5 is er nog steeds een afwijking 🤔
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
in de veronderstelling dat de klep goed vastzit, zal het 'probleem' bij jou liggen ;)
- zien dat de bodem van het apparaat vrij is en nergens op steunt
- zet eerst de machine aan en dan pas op het werkstuk zetten
- oefenen, oefenen

en anders komen we wel eens langs, zo ver is Mortsel nie
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
in de veronderstelling dat de klep goed vastzit, zal het 'probleem' bij jou liggen ;)
- zien dat de bodem van het apparaat vrij is en nergens op steunt
- zet eerst de machine aan en dan pas op het werkstuk zetten
- oefenen, oefenen

en anders komen we wel eens langs, zo ver is Mortsel nie
Jullie zijn welkom om het te proberen! Ik doe al wat u zegt maar blijf dit soort resultaten krijgen. Ik word gek van dat ding.
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Ik heb ook een lamellenfrees van Makita en ik had hetzelfde probleem.

Het probleem werd veroorzaakt omdat mijn werkblad niet vlak genoeg is en bij het frezen de freesmachine op het werkblad liet rusten. De freesmachine lag vlak op het werkblad maar de rand van paneel lag, door het niet vlakke werkblad, soms een 1mm vrij van het werkblad. Nu ik daar op let heb ik dit probleem niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

jorisvh

Post veel
gebruik je de klep als referentie
1704309590755.jpeg
in dat geval de klep goed op het werkstuk drukken en zorgen dat de zool de tafel niet raakt. en frezen met de zichtkant naar boven, tegen de klep (referentie).

of gebruik je de zool van de machine als referentie?
1704313025959.png
in dat geval zorgen dat het werkstuk stevig tegen de tafel gedrukt wordt.
en de zichtkant naar naar onder, op tafel (referentie).

en, vooral, voor beide stukken die je gaat verbinden dezelfde manier gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en ZotVanHout

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
gebruik je de klep als referentie
Bekijk bijlage 139428
in dat geval de klep goed op het werkstuk drukken en zorgen dat de zool de tafel niet raakt. en frezen met de zichtkant naar boven, tegen de klep (referentie).

of gebruik je de zool van de machine als referentie?
Bekijk bijlage 139435
in dat geval zorgen dat het werkstuk stevig tegen de tafel gedrukt wordt.
en de zichtkant naar naar onder, op tafel (referentie).

en, vooral, voor beide stukken die je gaat verbinden dezelfde manier gebruiken.
Ik doe het op deze manier (zie foto). Ziet u een fout? Ik wacht tot de machine op snelheid is en frees dan rustig tot volle diepte. Uiteraard frees ik beiden stukken op dezelfde manier en gebruik ik dezelfde kant als referentie.

Alvast bedankt
Niko
 

Bijlagen

  • 20240103_210122.jpg
    20240103_210122.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Op zich is dit goed. Wordt de machine enigszins naar beneden getrokken door de stofzuiger, of zijn eigen gewicht? Als je de machine maar een klein beetje scheef zou houden/laten hangen krijg je al verschil.
Is de klep als je die omklapt haaks op de machine? Checken met een blokhaakje.
Gaan de lamello's moeilijk in de groef? Als je lamello's zijn opgezwollen kun je ook zulke verschillen krijgen.
Als je meerdere testgroefjes in een plank freest, en je meet bovenkant groef tot bovenkant hout met een schuifmaat, is dat dan steeds dezelfde maat?
Voel je iets van speling in de machine?
Op de foto ligt het onderdeel dat je freest los op de werkbank. Het helpt als je hem vastklemt met 2 lijmklemmetjes, dan hoef je geen verdere druk uit te oefenen anders dan de machine in je materiaal drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en ZotVanHout

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En probeer ook eens volgens het onderste plaatje uit het bericht van Joris, #7, krijg je dan ook verschil ?
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zit de aanslag wel goed vast? Niet dat die tussentijds een beetje omhoog gaat? De speling zit niet in het mechaniek. Of die aanslag verloopt iets, of jou techniek is onvoldoende. Klem je werkstuk ook goed vast, zodat je kracht kunt zetten op je machine.
 

jorisvh

Post veel
Ik doe het op deze manier (zie foto). Ziet u een fout?
dat ziet er goed uit.
kan ook enkel bedenken dat de machine op een of andere manier toch niet horizontaal (of parallel aan het werkstuk) blijft tijdens het frezen, bvb door doorhangen onder het gewicht van machine of stofzuigerslang.
vanuit de positie waar je staat om te frezen is dat moeilijk zelf te zien.
misschien kan je jezelf eens filmen terwijl je een paar testgroeven freest en terugkijken om te checken?
vermits het over variatie gaat moet het, tenzij er wat los hangt aan de machine, wel aan verschil in bediening liggen.

zeker voor stukken die je vlak verbindt en waar je dus in de zaagkanten een groef maakt vind ik het op de 2de manier, met de plaat en machine op tafel, persoonlijk makkelijker om accuraat te werken.
je moet dan in principe de zichtkant onderaan leggen en dus aan de niet-zichtkant aftekenen (wat ook een voordeel is). als de dikte exact hetzelfde is maakt dit geen verschil natuurlijk.
als je haaks verbindt is dit niet altijd handig want dan moet 1 van de stukken verticaal gehouden word3n bij het frezen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Op plaatjes zie ik altijd een haaks opzetstuk dat op de verstelbare zool wordt gemonteerd. Maar ik zie dat jij die niet gebruikt. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Of verbetering kunnen geven?
1704360342215.png
 

jorisvh

Post veel
het verbaasde mij dat ik bij Makita zelf bijna alleen plaatjes met dat opstuk vond, ook in de manual (die ik tot nu toe natuurlijk nooit bekeken had :rolleyes: ).
in de praktijk zie ik bijna niemand het zo doen (collegas, youtubers, ...)
dat opzetstuk (hoogteverstelbare aanslag) is m.i. enkel nuttig voor plaatdiktes buiten 18-22 mm.
de afstand tussen zool en de neergeklapte hoekverstelbare aanslag is 20mm met de groef in het midden.
1704361962303.png
het midden van de groef komt dus 10mm van onder of bovenkant afhankelijk van welke referentie je gebruikt. dat is wat mij betreft oke voor het meeste plaatmateriaal.
met het opzetstuk kan je in principe de groef in het midden van een 18mm plaat krijgen maar ik vind dat niet noodzakelijk beter. met de groef 1mm uit het midden zie je het direct als je verkeerd monteert. met de groef (net niet perfect) in het midden kan dat een bron van kleine afwijkingen zijn.

ik denk persoonlijk niet dat dat opzetstuk gebruiken helpt want dat wordt bevestigd aan de hoekverstelbare aanslag. als er dus ergens speling zit zal die wellicht enkel groter worden.

wat wel een minpunt is van de makita tov de originele lamello is dat dat opzetstuk bij de lamello zowel aan de hoekverstelbare aanslag als aan de zool bevestigd kan worden. dat maakt het frezen bij rechtopstaande stukken een stuk stabieler.
Heiko heeft daar een uitgebreid filmpje over waar hij makita, dewalt en lamello vergelijkt (en een ander waar hij zelf zo'n stuk fabriceert voor de dewalt).
hier het relevante stuk vanaf 16:45
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en thomasz

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Op zich is dit goed. Wordt de machine enigszins naar beneden getrokken door de stofzuiger, of zijn eigen gewicht? Als je de machine maar een klein beetje scheef zou houden/laten hangen krijg je al verschil.
Is de klep als je die omklapt haaks op de machine? Checken met een blokhaakje.
Gaan de lamello's moeilijk in de groef? Als je lamello's zijn opgezwollen kun je ook zulke verschillen krijgen.
Als je meerdere testgroefjes in een plank freest, en je meet bovenkant groef tot bovenkant hout met een schuifmaat, is dat dan steeds dezelfde maat?
Voel je iets van speling in de machine?
Op de foto ligt het onderdeel dat je freest los op de werkbank. Het helpt als je hem vastklemt met 2 lijmklemmetjes, dan hoef je geen verdere druk uit te oefenen anders dan de machine in je materiaal drukken.
Bedankt voor uw antwoord.
Het verstelbare klepje staat dus niet haaks (zie foto). De lamellos passen er goed in, ik kan ze er met de hand in en uit nemen.
De groefjes verschillen soms, zo heb ik er gisteren 3 gefreesd en de ene is 7.79 van de referentiekant, 2de 7.3 en derde 6.5?!
Ik zal straks nog eens proberen het werkstuk vast te klemmen.
 

Bijlagen

  • 20240104_162956.jpg
    20240104_162956.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 33

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En wanneer je een paar metingen per groef doet, van links naar rechts, meet je dan ook verschillen ?
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Zit de aanslag wel goed vast? Niet dat die tussentijds een beetje omhoog gaat? De speling zit niet in het mechaniek. Of die aanslag verloopt iets, of jou techniek is onvoldoende. Klem je werkstuk ook goed vast, zodat je kracht kunt zetten op je machine.

En wanneer je met andere methode freest, krijg je dan ook deze verschillen ?
Ik heb het net geprobeerd met het werkstuk goed vastgeklemd. Het ziet er nu veel beter uit maar ik heb toch nog hoogteverschillen van +/- 0.2mm over een breedte van 35cm met 3 koekjes in spaanplaat. Ik denk dat het niet veel beter kan of wel?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Verder is het gewoon een kwestie van veel oefenen. En die 0,2mm zal niet het probleem zijn, bij massief of fineer schuur je dit weg, idem voor kaal mdf of spaanplaat. Gemelamineerd spaanplaat in 1 vlak verbinden doe je (hopelijk) niet zo vaak
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.