Is geprint kunststof bestand tegen het werk dat jij ermee doet?
Dat is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de vraag.
De standaard gebruikte filamenten (PLA, PETG) zijn niet zo heel mechanisch sterk. Wel voldoende voor een ophangbeugeltje etc, maar met een tacker (en zeker met de intensiteit=hoeveelheid) waarmee TS deze gebruikt zal het vrees ik niet lang volhouden.
Natuurlijk zeker wel goed om het als prototype te testen (ook op pasvorm/werking) voordat het in sterk materiaal geprint wordt!
Als materiaal om te gebruiken zou ik zelf denken aan ASA, PC of nylon. En dan bij voorkeur nog de variant die "carbon reinforced" zijn. Die zijn moeilijk(er) te printen, vereisen vaak een meer geavanceerde printer en het is materiaal dat niet iedereen zomaar heeft liggen. Maar, als het prototype werkt kan je het natuurlijk altijd bij een printbedrijf laten maken, of bij iemand die deze materialen wel kan printen (als TS de stl = 3d-bestand ontvangt van degene die het ontwerp maakt, sowieso handig om later een vervangend onderdeel ergens te laten printen want het zal echt wel een keer sneuvelen).
Sterker is natuurlijk om het uit metaal te laten CNC-frezen!
De belangrijkste uitdaging is denk ik het ontwerpen en zorgen dat het stevig is, maar ook op de tacker vast blijft zitten. Daarvoor is idd meer info nodig van de tacker, en zal degene die het ontwerpt en het prototype print idd de tacker een tijdje bij zich moeten hebben liggen.
En bij het ontwerp zal ook rekening gehouden moeten worden (denk ik) met de beveiliging van de tacker. Bij veel modellen (zo niet allemaal ivm veiligheid = verplichting?) een palletje dat ingedrukt moet worden doordat de tacker op het hout wordt gezet, voordat er afgeschoten kan worden. Deze pal moet niet standaard worden ingedrukt omdat de tacker dan ineens onbedoeld spijkers in de lucht kan schieten. En aangezien TS de tacker bedrijfsmatig gebruikt komt ARBO en typegoedkeuring van de machine dan ook om de hoek kijken mocht er een ongeluk gebeuren omdat iemand is geraakt door een vliegende spijker.
Voor mij persoonlijk is het ook zo dat ik het misschien wel zou kunnen ontwerpen, maar dat ik alleen de basis-skills heb in Fusion. Het zou me dus veel tijd/energie kosten om dat te doen, en die heb ik op dit moment niet.
Als dit met dezelfde instelling van de tacker gebeurt dan gaat een neusstukje niet helpen denk ik.
Als je een tacker niet helemaal (goed) tegen het materiaal plaatst, gaat de pin/spijker er ook niet helemaal in. ik heb me wel eens afgevraagd waarom bij een bepaalde klus (waar ik niet helemaal lekker bij kon met de tacker omdat het binnen in een kastje was) de nagels toch allemaal bleven uitsteken, terwijl als ik dan op een proefstukje buiten die kast de instellingen controleerde alles goed ging. Bleek dat ik de tacker scheef hield doordat ik er slecht bij kon (=afstand tot het werkstuk).
Juist van dit effect wil TS gebruik maken door een afstandhouder te creeren.
@rolandvs Misschien een domme of overbodige vraag naar iets wat je vast al wel hebt uitgeprobeerd..., maar heb je (om te testen of de nagels met iets meer afstand van de neus van de tacker tot de plaat wel op de juiste diepte komen) al eens geprobeerd of het goed gaat als je zorgt dat de tacker iets van de plaat af blijft? Dus als je een dun latje (verfroerhoutje oid) op het hout legt en de tacker daar op zet, zodanig dat de pal van de tacker daarop rust (en dus de beveiliging wordt ingedrukt en deze kan schieten) maar dat de spijker zelf niet door het houtje gaat. Dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt met een neusstukje/afstandhouder. En hoe hoog dat dat stukje moet zijn voor de juiste spijker(on)diepte.