Misschien ook aardig om weten, de secundaire vouw waar hier zo veel over te doen is word al dik veertig jaar toegepast op zware vierzijdige schaafmachines
niks nieuws onder de zon dus.
Het proces om deze tweede vouw aan te brengen noemt men hier "jointen" en de reden dat men deze aanbrengt heeft niks te maken met makkelijker of sneller wetten.
Wat men op deze machines beoogt is de standtijd van de messen te verlengen, het schaafbeeld te verbeteren, en vooral de rondloopnauwkeurigheid te verhogen. Het is namelijk dit laatste dat voor een groot deel verantwoordelijk is voor een mooi eindresultaat.
De combinatie van een Hydro opspanbus samen met het jointen zorgt voor een rondloopnauwkeurigheid tot 0,001mm, en nee daar staat geen nul teveel.
Dit jointen gebeurt op een draaiende machine :shock: er word uitgevoerd met een fijne slijpsteen, die op een vast gemonteerde slede heen en weer over de draaiende messen word bewogen.
Doorvoersnelheden tot 600m/min, en met een perfect oppervlak zijn op deze manier geen probleem.
Dat ga je met een getunde Stanley niet kunnen evenaren denk ik.

Mvg,
André
Het proces om deze tweede vouw aan te brengen noemt men hier "jointen" en de reden dat men deze aanbrengt heeft niks te maken met makkelijker of sneller wetten.
Wat men op deze machines beoogt is de standtijd van de messen te verlengen, het schaafbeeld te verbeteren, en vooral de rondloopnauwkeurigheid te verhogen. Het is namelijk dit laatste dat voor een groot deel verantwoordelijk is voor een mooi eindresultaat.
De combinatie van een Hydro opspanbus samen met het jointen zorgt voor een rondloopnauwkeurigheid tot 0,001mm, en nee daar staat geen nul teveel.
Dit jointen gebeurt op een draaiende machine :shock: er word uitgevoerd met een fijne slijpsteen, die op een vast gemonteerde slede heen en weer over de draaiende messen word bewogen.
Doorvoersnelheden tot 600m/min, en met een perfect oppervlak zijn op deze manier geen probleem.
Dat ga je met een getunde Stanley niet kunnen evenaren denk ik.
Mvg,
André