Voor gedroogd hout, Europesehet eik, 1e keus?? Vind je dat gewoon in de houthandel aan die prijs? Laatste keer dat ik het zelf kocht is een jaar of 10 geleden. Prijs was toen ongeveer 2000 bij afname van een paar boolplanken. Prijslijst van Arnhemse komt meestal in de buurt van houthandelaar hier (Arnhemse is meestal iets duurder). Van waar zo een groot verschil???
Nee, dat vind je niet voor deze prijs. Maar dat word ook niet gevraagd.
Er word gevraagd naar frans eiken, 1e keus, 6/4 gezaagd en een complete stam. Stap met deze gegevens naar een houtzagerij en dan is dit ongeveer de prijs die je gaat betalen.
Zoals ik de vraag lees, word er een bool aangekocht met de bedoeling er later deuren van te maken. Maw. het hout gaat eerst een poos moeten drogen alvorens aan de slag te gaan. Dit is de goedkoopste manier om de klus te klaren, moet je enkel een jaar of wat geduld hebben.
Zelf zou ik voor een dergelijke klus GEEN 1e keus nemen, maar 2e of 3e, deze stammen zijn doorgaans beter dan je denkt. Een massieve deur moet ook niet perfect ogen, dan kan je evengoed een deur fineren.
Het zijn de (kleine) imperfecties die een massieve deur zijn uitstraling geven.
Hout, op bool aangekocht, niet gedroogd, en een volledige stam is altijd het goedkoopst.
Kleinere volumes, gedroogd, bekantrecht, etc.. Het drijft allemaal de m3 prijs op.
De prijzen van die fijnhouthandel zijn doorgaans voor kleine hoeveelheden, gedroogd, etc. Dan ga je altijd voor een topprijs, dat word dan stilaan goud inplaats van hout
Geen probleem voor een stukje plank waar je zo mee aan de slag kan, niet te doen voor grotere hoeveelheden.
Zelf heb ik verleden jaar tien stammen Franse eik op bool besteld en uitgezocht, gaande van 3" tot 7/4 dik, en lengtes tot 7,80m. Totaalprijs een kleine 13000€ inclusief 2m3 grenen 4/4 x 125mm/diverse lengtes.
Hout koop je niet online, je moet gaan kijken bij de zagerij, en je moet de gezaagde stammen doorbladeren, dan pas zie je wat je krijgt voor je geld, en welke meerwaarde er te halen valt uit een "mindere" keuze.
Hier valt voor de vakman al geld te verdienen zonder er al teveel moeite voor te moeten doen