Prijsstelling en offerte klusjesbedrijven

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
onder ons gezegd . . . maar wel zichtbaar voor de andere actieve leden
triestig hoe via het internet bedrijven tegen mekaar uitgespeeld worden op basis van prijzen in offertes
moeten toewijding & kwaliteit wijken ?
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
onder ons gezegd . . . maar wel zichtbaar voor de andere actieve leden
triestig hoe via het internet bedrijven tegen mekaar uitgespeeld worden op basis van prijzen in offertes
moeten toewijding & kwaliteit wijken ?
Wat wil je hiermee zeggen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat wil je hiermee zeggen?
moeilijk in detail uit te leggen, maar ik doe een poging
het is de normale evolutie
vandaag verloopt de communicatie door één klik van de muis razendsnel
offertes voor een bepaalde opdracht worden via het internet opgehaald
er zijn bedrijven die zich erop toeleggen om voor mogelijke klanten bij diverse leveranciers offertes te verzamelen
uiteraard hun volste recht
hoe dat allemaal verloopt, hoe de prijszetting is & wie wat betaalt, ken ik niet in detail
blijkbaar is Klusbedrijf Nu bedrijvengids - Alle {{total}} Klusjesmannen in Nederland! zo'n bedrijf
zoals vele andere
ik uit geen enkele kritiek op dit bedrijf
maar het intermenselijke contact komt door deze manier van offertes verzamelen op de achtergrond
de warme interactie verdwijnt
de gang van de wereld . . . ?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik denk dat ik je wel snap. Bij klussen is niet per se alleen maar de laagste prijs van belang. Het gaat ook om iemand die met je meedenkt en met zinvolle alternatieven komt. Alleen dan kun je een mooi eindresultaat bereiken. Voor mijn verbouwing ben ik met twee potentiële "klusmannen" gaan lunchen. Dat gaf een goed beeld.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
De huidige onbalans in vraag/aanbod vind ik zelf best lastig eerlijk gezegd.

Er is zo veel vraag in de markt naar klussers, dat het helaas ook erg makkelijk is om als zpp-er beginnen en jezelf timmerman of loodgieter te noemen zonder de nodige opleiding of praktijkervaring.

De gemiddelde woodworker hier zal niet snel in gebakken lucht trappen, maar er zijn maar al te wat mensen die vandaag de dag denken eindelijk een bedrijfje te hebben gevonden dat hun project uit gaat voeren. En pas later blijkt de kwaliteit niet naar verwachting.

Voor mij zijn vertrouwen en kwaliteit het allerbelangrijkste. Prijs veel minder. Liever wat extra betalen en goed, dan de ergernis van prutsers op je eigen terrein of prutsers die zelfs niet eens op komen dagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
jezelf timmerman of loodgieter te noemen zonder de nodige opleiding of praktijkervaring.
we snijden hier een ander aspect van in-de-bouw-werken aan
'laat ons een kat een kat noemen' zeggen wij hier
tot kort geleden moest je hier voor veel bouwberoepen een diploma kunnen voorleggen om dat beroep ook officieel uit te kunnen oefenen
voor zover mij bekend hoeven een opleiding en een diploma als bewijs van slagen in een bepaalde discipline helemaal niet meer
dat zou door het initiatief vanuit europa gekomen zijn
waar blijft dan de waarborg op een minimum aan kwaliteit ?
ik heb reeds elektrische installaties van een paar jaar geleden gezien die beneden alle peil waren
hoe diep zakt de kwaliteit vandaag ?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Die zakt heel diep. Ook met een beroepsopleiding wordt niet altijd goed werk geleverd. Dat heeft ook te maken met de relatieve kosten van arbeid: goederen zijn op dit moment zo goedkoop dat weggooien en vervangen vaak voordeliger is als ernaar laten kijken, laat staan repareren. Hoe kan er in een dergelijk systeem nog aandacht zijn voor goed werk?
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Maarja. Vroeger deed de overheid nog aan keuring en controle. Tegenwoordig word dat aan 'de markt' over gelaten. Dat werkt in de praktijk niet altijd even goed. (Bijna nooit?)
Wat mij het meest irriteerd aan dit soort pagina's is dat het weer een partij is die de winst van de uiteindelijke maker afroomt zonder een daadwerkelijke bijdrage aan het product te leveren
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Maarja. Vroeger deed de overheid nog aan keuring en controle. Tegenwoordig word dat aan 'de markt' over gelaten. Dat werkt in de praktijk niet altijd even goed. (Bijna nooit?)
Wat mij het meest irriteerd aan dit soort pagina's is dat het weer een partij is die de winst van de uiteindelijke maker afroomt zonder een daadwerkelijke bijdrage aan het product te leveren
Juist, en omdat de te betalen provisie een substantiële kostenpost is voor de klusjesman, rekent die een hoger tarief (als dat kan) of raffelt de klus af. Persoonlijk zou ik nooit via zo’n bemiddelingssite een klus laten doen — liever ga ik af op ervaringen van familie, vrienden en bekenden.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Meh...

Eerlijk gezegd zie ik juist de toegevoegde waarde van dit soort "online marktplaatsen" wel. Ja, je wordt makkelijk afgerekend op je prijs maar aan de andere kant lopen er ook in de offline wereld genoeg mensen rond die ik niet zie zitten. Ik heb voor een project 4 verschillende bedrijven benaderd. Gebeld, uitgelegd wat ik wilde en daarna een mail met maten en een 3d tekening opgesteld voor ze (ging over een overkapping van 16x5 meter). Één iemand is komen kijken (wacht na 3/4 jaar nog steeds op een reactie), één andere heeft gevraagd of ik naar hem wilde komen (gedaan, maar die kwam met een dermate hoge prijs dat hij het werk duidelijk niet wilde), de volgende gaf aan dat hij niet wilde en de laatste heeft nooit meer iets laten horen.

Allemaal "bedrijven" die ik op basis van referenties heb aangeboden gekregen.

Dus offline of online maakt geen verschil. Ik denk dat het je om het "laagste prijs" principe te doen is en dan zeg ik "waarom zou ik meer betalen?". Kom met een goed verhaal bij je offerte en lever kwaliteit. Dan wordt je ook daar naar beloond...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Meh...

Eerlijk gezegd zie ik juist de toegevoegde waarde van dit soort "online marktplaatsen" wel. Ja, je wordt makkelijk afgerekend op je prijs maar aan de andere kant lopen er ook in de offline wereld genoeg mensen rond die ik niet zie zitten. Ik heb voor een project 4 verschillende bedrijven benaderd. Gebeld, uitgelegd wat ik wilde en daarna een mail met maten en een 3d tekening opgesteld voor ze (ging over een overkapping van 16x5 meter). Één iemand is komen kijken (wacht na 3/4 jaar nog steeds op een reactie), één andere heeft gevraagd of ik naar hem wilde komen (gedaan, maar die kwam met een dermate hoge prijs dat hij het werk duidelijk niet wilde), de volgende gaf aan dat hij niet wilde en de laatste heeft nooit meer iets laten horen.

Allemaal "bedrijven" die ik op basis van referenties heb aangeboden gekregen.

Dus offline of online maakt geen verschil. Ik denk dat het je om het "laagste prijs" principe te doen is en dan zeg ik "waarom zou ik meer betalen?". Kom met een goed verhaal bij je offerte en lever kwaliteit. Dan wordt je ook daar naar beloond...
Puur uit interesse, welke prijs heeft het bedrijf afgegeven waar je zelf naartoe bent gegaan?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Voor een goede offerte moet de opdrachtgever ook zijn huiswerk doen.
behalve en mischien eerst een bouwkundige of constructeur benaderen om plannen te laten maken.
moet je ook een bouwer zoeken waar het werk bij past.
dat laatste kan best moeilijk zijn en kost de nodige tijd die niet ieder opdrachtgever wil besteden.

Een tussenpersoon is daarvoor best handig en kan ook zijn kosten waard zijn.
een goede match tussen klus en klusser is meestal voor iedereen voordelig maar ik denk niet dat die webpagina je daaraan gaat helpen
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Wanneer je je als vakman kwalitatief onderscheidt van de beunhaas, zul je altijd volop werk hebben tegen goede prijzen. Maar dan moet je wel je markt kennen, en die op de juiste manier weten te benaderen. En da's allemaal niet zo gemakkelijk.
 

A.N

Actieve deelnemer
Dat klopt @McTucker.
Er zijn in veel branches best goede vakmannen te vinden maar het probleem is dat ze niet allemaal ook een allround ondernemer zijn.
Ondernemerschap en vakmanschap zijn twee paar verschillende schoenen. Daar spelen offerte sites of platformen handig op in.

Een vakman die niet goed is in marketing cq verkoop zal het van z’n goede werk en mondreclame moeten hebben. Dat alleen is in deze veranderende maatschappij tegenwoordig echter niet meer voldoende. Je moet met je bedrijf/vakmanschap online aanwezig zijn en ook gevonden worden en daar komen dan de offertesites om de hoek kijken.

De meeste vakmannen zijn goed in hun beroep en hebben misschien zelfs een website maar van SEO of AdWords hebben ze nog nooit gehoord. De offerte sites wel, en zo kan het gebeuren dat de site van de vakman door een potentiële klant die in zijn regio woont niet gevonden wordt maar de landelijke offerte sites waar de vakman lid van is wel.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Puur uit interesse, welke prijs heeft het bedrijf afgegeven waar je zelf naartoe bent gegaan?
Dat ging bij hem om meer dan 15k euro voor alleen het houtwerk. Daar moest dan nog een dak op en daar "had hij zo geen prijs van", grondwerk was ook nog een open post. Ik heb een erg ruime berekening gemaakt voor het hout (met hulp van iemand die daar zijn vak van heeft gemaakt maar zelf niet bouwt) en zelfs als ik daar een marge op zou zetten zou hij 10k als arbeidsloon er aan over houden. Doel was om er voor nog geen 10k aan PV panelen op te leggen.

In principe is het allemaal simpel werk, geen bijzondere verbindingen of optische zaken. Alleen wat meer dan bij een standaard rijtjeshuis. Vanwege de omvang van het project wilde ik het zelf niet doen maar op zijn minst met iemand er bij.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben van mening dat een vakman dit soort sites helemaal niet nodig heeft
Vakwerk verkoop zich namelijk zelf
Soms kan zo’n site handig zijn als je gaat opstarten
Maar over het algemeen vragen dit soort sites zoveel procent van de aaneemsom dat het gewoon schandalig
De klusenier is ook zo’n bedrijf
Ziet er allemaal heel leuk uit maar als klant geeft het geen enkele garantie op een goed resultaat behalve voor hun portemonnee
Als je in deze tijd en in de bouwbranche werkzaam bent en geen werk hebt dan is er toch iets mis
 
  • Leuk
Waarderingen: OntHout en ZotVanHout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Inderdaad een goede werkman is nog geen goede bedrijfsleider. Ik heb bij verbouwing van mijn huis de eerste keer uitstekend werk geleverd gekregen door een twee mans bedrijf in de regio. Een jaar later een nieuwe offerte laten maken voor een andere klus, en niks meer gehoord.
Wat een prutser denk je dan. Later hoorde ik dat hij een sterfgeval in de familie heeft gehad en tijdelijk letterlijk alles heeft laten vallen.
Kortom, een kleine zaak is afhankelijk van een enkel persoon en die kan vanwege allerlei goede en slechte redenen wisselende kwaliteit en service leveren.

Mond op mond reclame is voor mij nog steeds de beste leidraad voor vakwerk wat sterk afhangt van de persoon die het werk uitvoert.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Inderdaad een goede werkman is nog geen goede bedrijfsleider. Ik heb bij verbouwing van mijn huis de eerste keer uitstekend werk geleverd gekregen door een twee mans bedrijf in de regio. Een jaar later een nieuwe offerte laten maken voor een andere klus, en niks meer gehoord.
Wat een prutser denk je dan. Later hoorde ik dat hij een sterfgeval in de familie heeft gehad en tijdelijk letterlijk alles heeft laten vallen.
Kortom, een kleine zaak is afhankelijk van een enkel persoon en die kan vanwege allerlei goede en slechte redenen wisselende kwaliteit en service leveren.

Mond op mond reclame is voor mij nog steeds de beste leidraad voor vakwerk wat sterk afhangt van de persoon die het werk uitvoert.
De risico's van zaken doen met een eenmanszaak in een notendop. En juist dan kan een overkoepelende organisatie een rol spelen en het gebruik van sociale media of andere online opties meerwaarde opleveren. Als wij een keer moeilijk bereikbaar zijn of (actueler nu) onze bedrijvigheid moeten aanpassen dan is communiceren via dat soort kanalen een uitkomst. Dat je als bouwvakker geen kennis/zin/tijd hebt om sociale media of een website te onderhouden snap ik. Maar er zijn genoeg mensen (ik ben er een van) die je daar prima bij kunnen helpen.

"Door privé omstandigheden ben ik op dit moment niet in staat direct contact met u op te nemen" op je website, fb pagina, autoreply op je mail, etc. zou een prima oplossing zijn geweest.

Ik vind het zelf heel vervelend als een persoon/bedrijf waar ik zaken mee doe niet reageert. "Ik kom van de week wel even kijken" en dan niet op komen dagen zonder contact op te nemen is geen reclame en kost je klanten. Wat de reden ook is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.