Potscharnier: frezen of boren

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik boor ze ook altijd uit de hand. Is goed te doen als je er niet te veel moet maken (en voor die enkele die ik boor, vind ik het onzin om zo'n mal te kopen; dat geld investeer ik dan liever in een iets betere boor).

Nauwkeurig (met een dun potloodje) het centrum van het gat aftekenen, even met een klein spijkertje een gaatje erin slaan als centreerpunt, en op de boor meten hoe diep die moet. En dan voorzichtig met de accuboor boren tot een paar mm voor het punt dat je diep genoeg bent. Vanaf dan voorzichtig doorboren en regelmatig het gat meten of je al piep genoeg bent.
Vooraf even oefenen op een reststukje, vooral het recht (haaks) houden is belangrijk, en zeker op het laatste deel. En niet te diep zodat het puntje van de boor er niet aan de andere kant doorheen komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb een kroosfrees van eco tools voor volgens mij nog geen 20 euro. In de bovenfrees, en niks "voorzichtig boren dat je niet te diep gaat", gewoon duwen tot ie niet meer kan, kan niet verkeerd. Als je de frees machine al hebt, zie ik echt geen reden om het met een boor te doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zou iets zoals dit een optie zijn: bol.com | RvSTools RVS Scharnierboor 4635 35mm Hm Kolf 8mm

Dat lijkt me geschikt voor een bovenfrees? Of is dat maar klungelen en koop ik me gewoon beter een 35mm boor en doe het met de boormachine?
Deze lijkt me niet geschikt voor in een bovenfrees. Als de schacht al nauwkeurig genoeg zou zijn, is de spaanafvoer heel anders dan bij een bovenfrees. Denk eerder aan zo eentje. Maar 35mm is eigenlijk ook teveel om in één keer te frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en invisi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.