Potentieel vochtprobleem bij bekleden binnenkant lichtstraat overkapping

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb vorig jaar een nieuwe overkapping geplaatst, met daarin een lichtstraat. Deze lichtstraat bestaat uit enkel (veiligheids)glas, welke een graad of 5 naar een kant overhelt om water eraf te laten lopen. Nu heb ik in de afgelopen winter al gemerkt dat het ook aan de onderkant vochtig kan worden, en dat dit opvriest. Als dit dan overdag gaat dooien loopt dit vocht aan de onderkant van de ruit naar het laagste punt voordat het naar beneden valt, op het terras.

Nu wil ik de overkapping gaan aftimmeren, en dus ook de binnenzijde van de lichtstraat. Ik maak me echter zorgen over dit vocht. Als ik een multiplex plaat (welke soort zou dit eigenlijk moeten zijn?) gebruik voor de binnenkant af te timmeren verwacht ik dat het vocht op de bovenzijde van de plaat zal komen te druppelen. Als ik dit dan weer zo strak maak dat ik dit af kan kitten tegen de ruit loopt het vocht langs de wit te schilderen plaat naar beneden, dat gaat waarschijnlijk ook vuile vlekken geven, toch? Ik kan ook de multiplex plaat afschuinen zodat het vocht achter de plaat naar beneden zal lopen, maar dan verwacht ik daar weer vochtvlekken na verloop van tijd. Heeft iemand hiervoor een goede oplossing?

Voor de volledigheid hier een tekeningetje van de situatie. Op de locatie bij de blauwe pijl druppelt het vocht naar beneden. De bruine lijn moet dan de te plaatsen multiplex plaat zijn.Schets lichtstraat.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
In de hoek van de blauwe pijl een luchtspleet laten naar buiten. Ik ga er van uit dat er niet in gestookt wordt. Dan valt het water er buiten af.

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor je reactie chevy. Dat is helaas geen optie, de lichtstraat is als geheel geleverd en enkel aan de 2 korte zijden is deze ±10mm open als ventilatie. Aan de lange zijde (waar het probleem zich bevindt) kan ik geen opening maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Misschien kan je een stripje net voor de opstand op de ruit plakken, zodat het water voor de opstand naar beneden valt. Anders zorgen dat het hout waar je de opstand van maakt, goed kan ventileren. Je krijgt wel strepen, maar geen rot.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Een klein aluminium hoekprofiel op de ruit plakken, is denk ik de mooiste oplossing en die geeft praktisch geen strepen. Ik zou wel net een paar mm afstand tot de aftimmering houden, zodat daar niet alsnog vocht tussen gaat zitten.

Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor de bijdragen, dat is inderdaad wel een erg goed idee! Een soort afdruiprandje zodat het naar beneden druppelt voordat het bij het hout komt. Ik ga eens kijken hoe ik dat uit ga voeren (y)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Is wel moeilijk om een beetje netjes recht te kitten boven je hoofd. Vandaar het idee van een stripje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.