Poten stickley style

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dag,

In dit topic was ik op zoek naar een setje profielmessen om poten te kunnen samenstellen uit 4 plankjes. Een profielmes om dit te doen blijkt niet te bestaan. Je kunt er wel een aparte kop voor kopen maar dat werd mij te gortig.

Ik vond een afbeelding van een systeem dat Stickley blijkbaar uitvond of in ieder geval toepaste. Zie linker afbeelding:

stickley-leg-profile-300x143.jpg

Ik bedacht dat ik dit ook wel zelf kon. Ik heb profielmessen met een rechte hoek en ik heb messen met een hoek va 45 graden.

Eerst in vurenhout eens geprobeerd en misschien met wat geluk, werd dat een succes.
Toen met het kersenhout waar ik een paar tafeltjes van probeer te maken. Dat werd een redelijk succes:

P5250001.jpg

Vurenhout is wat zachter en daarom meer vergevingsgezind denk ik.
Van de 4 poten die ik maakte waren er 2 precies goed maar de andere 2 vertonen hier en daar kiertjes op de hoeken. Ik probeer dat met zaagsel en lijm op te lossen.

Mijn conclusie is dat iemand die precies werkt en in staat is om zijn machine perfect af te stellen, op deze manier prima poten kan samenstellen.
Je zou dat kunnen doen met eiken als je aan 4 kanten kwartiersgezaagd oppervlak wilt tonen.

Ik ben aan het hannesen geweest met de werkstukgeleiding voor de topas. Die stond net niet goed, maar ik kreeg het zelf ook niet goed. Vervelend hoor die schroefjes die je moet bijstellen waarvoor je eerst de geleidingsplaat moet verwijderen en dan er weer op schuiven. Dan eens meten met een rij, af en toe proberen. Weer opnieuw, tot je erachter komt dat je links- of rechtsom de zaak nooit helemaal goed krijgt. Ik niet in ieder geval.

Nogmaals: De zaak strak afstellen en het kán.

André
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi he, meestal heb je meer in huis dan je eigenlijk zelf door hebt. Zeker als je een freestafel met een kantelbare as hebt kan je je geluk eigenlijk niet op. Kiertjes niet vullen met houtlijm, maar met cellucol.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik bedoelde natuurlijk cellOcol, mijn fout. Maar dat icm houtstof krijg je houtplamuur. Witte houtlijm neemt geen beitsen en niet alle lakken op. Dus blijf je een rare naad houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.