Pot met deksel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik had nog een heel lastig stuk berken met slaap liggen. De vorige poging was hopeloos mislukt. Begonnen met 30 cm diameter maar er liet zo maar een stuk van 10 cm dik los. Er zit geen of heel weinig verband tussen de jaarringen. Het is echter heel mooi hout dus ik heb weer een poging gedaan. De pot is een 12 cm hoog en het dekseltje 7.5 cm.
20240227_191854.jpg
20240227_191927.jpg
Als vorm vind ik hem zeer geslaagd. Als geheel is ie weer mislukt door het hout. De bodem is 4 cm breed en toen ik dit wilde uithollen. Heel voorzichtig en geen happer brak de hele onder kant af. Ja daar zat zeer veel slaap en heel zacht hout. Kruis erover. Deksel erop gelijmd en hij ziet er weer prima uit. Klein deukje van de landing maar wat zeggen we in de bouw over het mooiste meisje? Nu nog enkele keren in de woodoc. De pot is al vier keer gedaan maar het blijft erin trekken de deksel was na 2 keer goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De pot is niet meer mooi. Ik heb hem gepoetst. En het pinakeltje tegen een draaiende klauwplaat gedrukt.
Nu is ie iets korter. Wordt vervolgt.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nee, zeker niet! Ben wel benieuwd hoe het is uitgevallen.
Bij berk met slaap valt het niet mee om deze met was of olie mooi te krijgen, ik gebruik dan vaker zijdeglans lak.
Beuk met slaap werkt wat dat betreft beter en vind ik meestal ook nog mooier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb hem een keer of 5 in de woodoc gezet maar dat gaf eigenlijk geen mooi resultaat. Toen heb ik hem ingesmeerd met EEE ultra shine. Dat ben ik met een schuimpad gaan uitpoetsen. Hierbij raakte ik met het ebbenhouten puntje de klauwplaat. (dit is een echte metaalklauwplaat).
Je mag best een beetje leedvermaak over hebben ik heb ook staan te lachen als een boer met kiespijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik vind die middeltjes niet echt werken voor berk met slaap, zeker niet als het hout al erg is aangetast.
Je zou het dan eerst moeten stabiliseren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
20240229_120509.jpg
Het probleem met dit stuk hout is dat je jaarringen wel ruim een cm breed zijn. Deze zijn om de een of andere reden niet goed aan elkaar gehecht. Ik heb aan de buitenkant wel een uur of 3 of langer met de kleine rotex geschuurd. Ook met een scherpe guts trok je de vezels eruit. Ik heb geprobeerd om half glans te bereiken. Daar ben ik dan wel tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.