Poging tot een mokje van appelhout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn zoon heeft een lekke band, en na het plakken moet de lijm natuurlijk drogen. En ik verveel me nog al snel. Dus binnen 5 minuten stond ik met iets anders in mijn handen:

index.jpg

Stammetje van een appelboom. Beetje recht gezaagd en de plaat erop geschroefd. Het idee is om uit de ene helft een mokje te halen. De andere is net iets te smal, dus dat word, indien het lukt, later een hamertje voor het houtbewerken.

Na het verwijderen van de bast moest het geheel dus gesplitst worden. Ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben, dus ik modder maar wat aan. Nadat ik een deel ingesneden had met de bijtel heb ik de japanse zaag gepakt en het geheel doorgezaagd.

20211110_151154.jpg

Ik kom er dan onder andere achter dan mijn leunspaanje veulste klein is, mijn boorkophouder veel te groot/lang (voor zo'n klein bankje) en mijn forstner bitjes te klein om zo'n groot gat uit te hollen. Het was dus behelpen en afwisselen.

20211110_153727.jpg

Het geheel draait, dus schuren is dan weer eenvoudig, maar ondanks dat ik tot 2000 grit door ben gegaan (wel lekker glad!!!) zijn er nog schuurlijnen aanwezig in het stuk. Waarschijnlijk te snel gedraaid? Ik was te lui om de snelheid aan te passen (dan moet je de bandjes in de draaibank verleggen, had ik geen zin in).

De wand loopt steeds verder naar binnen (en word dus steeds dikker) naarmate je naar beneden gaat, ik kom er lastig bij met zo'n klein leunspaantje en een rechte beitel, maar waarschijnlijk zijn er truucs die ik nog niet ken (maar eens op les gaan misschien, biedt iemand zich aan omgeving Emmen? :)).

Enfin, beetje olie erop en we noemen het maar een pennenhouder.

20211110_164145.jpg

20211110_164140.jpg

20211110_164134.jpg

20211110_164128.jpg

Ik heb wel mijn nieuwe HBM 4-klauw gebruikt hiervoor, toch erg fijn om te hebben, maar je komt er al snel achter dat je nog veel meer nodig denkt te hebben :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.