Pocket hole jigs - advies?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Blijft een Robertson niet beter op je bit zitten?
om volledig te zijn: de ervaringen met robertson verschillen hier
als je op 'robertson ' zoekt, dan vind je die

mijn ervaring was kort, maar ontnuchterend
ik heb het zakgatenhulpstuk hoofdzakelijk gebruikt om eiken traptreden van 35 mm op de wangen te bevestigen
de gaten waren diep, waardoor ik een lange robertson-bit moest gebruiken
daarbij was het grootste probleem om de bit in de robertson-kop te krijgen
misschien volgde ik bij het inschroeven de verkeerde volgorde van werken
bijkomend probleem was dat de kreg-schroeven afbraken wanneer er te veel kracht op kwam (eik geeft weinig toe)
uiteindelijk heb ik schroeven met deeldraad genomen, en onder de kop een rondel (ring ?) gestoken om te vermijden dat ze zich door het gat zouden boren
het hulpstuk kostte me 30 euro
de schroeven in verschillende lengtes in totaal 200 euro
voor mij veel verloren geld, want niet meer intensief gebruikt

zijn de gaten minder diep, dan wordt de schroefbit minder door het boorgat op zijn plaats gehouden

da's mijn ervaring
de ervaring die je zelf opdoet, is de beste
koop een kreg van 30 euro + een klein pakje schroeven (*), en boor & schroef er op los in verschillende dieptes + verschillende soorten massief hout of plaatmateriaal
(*) misschien zit er zelfs een proefpakketje in die kreg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik heb de Kreg Jig 320 en ben van plan hier zelf een systeem om heen te bouwen via aliexpress hiervoor Toggle clamps bestelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

DaanL

Nieuw lid
6 apr 2022
5
0
Leek
Ik gebruik het systeem van armortools. Bevalt prima. Is snel te spannen en de lengte schroeven wordt meteen goed aangegeven op het schuifje. Daarnaast heb ik nog een los blokje wat ik ooit bij de praxis heb gehaald, die gebruik ik heel af en toe in combinatie met een lijmklem. Andere systemen heb ik geen ervaring mee
 
Ik heb de Kreg-jig aangeschaft. Veel versies in te verkrijgen.
Eerste instatie de goedekope versie gekocht, daarna toch maar over gestapt op de wat betere versie (720).
Stuk makkelijker en sneller mee te werken.

Tis allemaal wat duurder dan de Wolfcraft en Triton, maar mijn ervaring is dat het wel allemaal wat langer mee gaat. Soms is de metalen cilinder net wat te zacht van de Wolftcraft wat resulteert in afwijkingen op termijn.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Is mijn ervaring wel! Zelfde als Torx dat beter blijft zitten dan Phillips
Ik heb geen robertson schroeven en of bits, maar torx schroeven met een fatsoenlijk passend bit (tip; koop wera met “wedge fit”, duur maar past altijd perfect zonder gewiebel) is moeiteloos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.