plofpaddestoelen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
beuken1.jpg
beuken2.jpg
beuken3.jpg
beuken4.jpg
beuken5.jpg

Beuken, de halve stam stond al een paar jaar in mijn werkplaats, heeft een aantal generaties boktorren e.d. voortgebracht en het werd nu toch echt tijd er wat mee te doen, het hout was halfdroog en rondom scheuren van 5 cm diep. Diameter 52 cm, hoogte 28 cm, wanddikte zo 8-12 mm, opening een 13 cm. Afgewerkt met Steindert Drechsleröl.

Ik twijfel alleen nog steeds of ik de opening aan de goede kant gemaakt heb.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En omdat ik eigenlijk heel tevreden was over deze vorm, en ik toevallig een prachtige / machtige stam Gleditsia gescoord had, nog eentje. Dezelfde maten, maar nu een opening van 10 cm. Dat is net genoeg zodat je met de hand boden de leunspaan er nog wel wat snippers uit kan halen, want steeds de leunspaan die zeer schuin naar binnen steekt er voorzichtig uit halen is ook veel werk.
Gleditsia is prachtig hout - wit, geel, bruin, rood, alles zit er in. En het werkt erg weinig - bij de beuken vorm hierboven heb ik bij het achteraf vlak maken van de voet een cm weg moeten halen, hier maar een paar mm.

Het is ook erg open trouwens, als ik binnen in olie giet om dat met zwenken te verdelen, loopt het er zo doorheen.

gleditsia1.jpg
gleditsia2.jpg
gleditsia3.jpg
gleditsia4.jpg
gleditsia5.jpg
gleditsia6.jpg

gleditsia7.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.