Plinten plakken die wijken.

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi allemaal.

Ik heb wat plinten gemaakt voor de nieuwe vloer van een oude eiken vloer.
Nu is het punt dat het hout ondanks vlakken en schaven niet super recht is en de muur zelf ook niet. Er zit een kier tussen van 7mm over een lengte en een kleien 2 meter.
Mn vraag aan jullie of jullie tips hebben om de boel goed aan te drukken. Ik heb den Brave high tack kit waarmee ik de boel wil lijmen.
 

Bijlagen

  • 20230703_191932.jpg
    20230703_191932.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 68

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Of je verzint iets om de plint te klemmen tijdens het drogen van de lijm
of je bevestigd hem gewoon op de ouderwetse manier met een schroefje of een (stalen) nagel
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Of je verzint iets om de plint te klemmen tijdens het drogen van de lijm
of je bevestigd hem gewoon op de ouderwetse manier met een schroefje of een (stalen) nagel
Ik zoek iets om te klemmen inderdaad. En dat op een gladde gietvloer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Je plakt de plint en je kit de naad aan de bovenkant met acrylaatkit. Omdat je plinten houtkleur moeten blijven, plak je ze af en als de acrylaat droog is schilder je de kit met een klein kwastje met grondverf. Als dat droog is, ga je met een klein beetje latex in de kleur van je muur er over heen. Daarna afplakband van je plint verwijderen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.120
518
Moordrecht
Met high tack is even een zwaar verfblik oid er tegenaan genoeg. Half uurtje, komtie nooit meer los
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Inderdaad vanaf de tegenoverliggende muur met een lat de plint aandrukken.
Wat ik niet wist en jij misschien ook niet, is dat je geen dotten lijm moet gebruiken bij high tack

 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Dubbelzijdig schuim kleefband heeft grote schuifsterkte op een glad oppervlak maar kan slecht tegen pellen (en is daarom eenvoudig te verwijderen door snijden en wrijven, zonder te trekken).
De gietvloer is neem ik aan glad en sterk tegen schuiven en drukken, mogelijk minder sterk tegen verticaal trekken. Dat komt dus mooi overeen met de capaciteiten van het kleefband.
Je plint zit boven de vloer dus je moet naast de reactiekracht ook een kantelmoment opvangen, maar dat kan via gewicht.
Dus blokjes op enige afstand van de muur op de vloer vastzetten met tweezijdig kleefband, en daarvandaan de plint fixeren met latjes met een schuin kantje zodat de schuifkracht laag op de blokjes steunt, en een gewicht op het punt waar ze samen komen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Heb je aan de achterzijde van de plint een ruimte uitgefreesd waar de kit de ruimte heeft om zijn werk te doen? Wellicht dat je dan met voldoende opklemmen de boel wel strak tegen de muur krijgt, en niet aan de muur hoeft af te werken met kit. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben (mits je zo een strak resultaat behaald), want de manier van chevy zal vast de beste zijn, maar ook een hels karwei als je misschien wel 100 meter te gaan hebt
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Dank voor de vele reacties. Ik denk dat je plint klemmen dmv een lat aan de overzijde te klemmen een mooie is en de kleefband zou ook een optie zijn mocht het eerste niet voldoende zijn. Dank!!
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Schilders tape ofzo op de grond.
blokjes zagen met hoek 90 ( driehoekjes ) hoger dan de plint.
secondenlijm en versneller ,secondenlijm op het tape stuk uit de muur ,blokje erop plint aandrukken,versneller spuiten en klaar
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Inderdaad vanaf de tegenoverliggende muur met een lat de plint aandrukken.
Wat ik niet wist en jij misschien ook niet, is dat je geen dotten lijm moet gebruiken bij high tack

Die wil ik beter begrijpen. Het verschil tussen een dot en een streep heb ik nog niet ontdekt. Hoe meer kit hoe vaster, dat klopt. Maar is dat nodig voor de toepassing waarvoor het gebruikt wordt.
Ik vind het vooral een hele slimme manier om veel kit te verkopen.😉
Bostik/ Den Braven heeft een of andere uitleg waarom je banen moet trekken, maar wij doen gewoon dotten en dat zit ook vast.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Die wil ik beter begrijpen. Het verschil tussen een dot en een streep heb ik nog niet ontdekt. Hoe meer kit hoe vaster, dat klopt. Maar is dat nodig voor de toepassing waarvoor het gebruikt wordt.
Ik vind het vooral een hele slimme manier om veel kit te verkopen.😉
Bostik/ Den Braven heeft een of andere uitleg waarom je banen moet trekken, maar wij doen gewoon dotten en dat zit ook vast.
Dan worden het dotten als dat in de praktijk ook werkt. Er wordt inderdaad geen verklaring of uitleg gegeven. En dotten zijn eigenlijk kleine banen toch? :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.