Plexiglas/Perspex bewerken

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Er is mij gevraagd om binnenkort een aantal platen perspex/plexiglas te verwerken tot displays voor brillen.
Het betreft platen van ofwel 6 ofwel 10 mm dikte.

Ik heb alleen heel beperkt ervaring met het verwerken van een en ander. Wellicht is er hier iemand die daar meer kijk op heeft.
Er moeten een aantal zaken gefreesd en gezaagd worden. Maar ik heb eigenlijk geen zin om daarna nog "dagen" te moeten polijsten om een en ander weer mooi helder te krijgen.

Is een en ander goed te doen met de lintzaag? Kan het beter met de decoupeerzaag (ook ivm de radius van verschillende bochten).

Hoe moet ik de frees instellen? Het lijkt mij dat een en ander met een laag toerental gefreesd moet worden, ivm het smelten van het materiaal.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik weet dat acrylglas erg snel brokkelt. Perspex (is duurder) heb ik weinig ervaring mee. Buigen van beide materialen gaat vrij makkelijk. Gewoon een houten buigmal mal, het spul op de buiglijn op de mal klemmen en met een verfstripper gelijkmatig verhitten totdat je het netjes om de gewenste hoek hebt gebogen. Maar hoe dikker materiaal hoe lastiger het gelijkmatig verhitten wordt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Geen idee.
Maar ik denk dat je met lage toerentallen juist meer problemen krijgt, happen enzo.
Als het bij hoge toerentallen gaat smelten zou je met koelvloeistof moeten gaan werken.

Ik heb twee weken geleden nog twee platen perspex gekocht (voor mijn werk) en die heb ik door de leverancier op maat laten zagen.
Hij deed dat met een cirkelzaagtafel.
Maar ik zag er ook een lintzaag staan.
En ze maken daar ook bijzondere dingen van dat spul.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
http://www.mecolin.nl/acrylaatbewerking.htm misschien heb je hier iets aan .
Ik heb er vroeger professioneel mee gewerkt bij verschillende bedrijven maar ik vind het klote materiaal om mee te werken. De kopse kanten kun je het beste met een schraapstaal bewerken( ik heb nog steeds het schraapstaal dat ik in die tijd gebruikte) nadat je er een bewerking op toegepast hebt. En zoveel mogelijk de beschermfolie laten zitten bij het bewerken. Ik heb nog steeds nachtmerries van het polijsten, maar ja dat waren dan ook oplages die jij hoop ik niet hoeft te halen :).
En om te polijsten zou ik een polijstschijf gebruiken, maar ik zou het echt af raden als je er nog nooit echt mee gewerkt hebt om het als een opdracht voor iemand anders eens uit te proberen. Je moet er echt expertise voor in huis hebben. Het is niet van dat doe ik wel even. ( dit om frustraties en teleurstelling te voorkomen)
Mijn ervaring is dat ik er met de juiste spullen niet aan zou beginnen, ik werk er dus ook nooit mee. Het krast mij ook veel te snel, als je er al naar kijkt bij wijze van spreken. Maar ik ben waarschijnlijk te bevooroordeeld.
Geef mij maar hout en metaal dat is nog enigszins vergevingsgezind, zeker transparante kunststoffen zijn onverbiddelijk.
Zeker als je al schrijft dat je geen zin hebt om dagen te polijsten, ik vraag me ook af of je de juiste spullen in huis hebt om te kunnen polijsten. Heb je een polijstschijf die je voor niets anders gebruikt dan voor kunststof want ook houtstof geeft krassen in plexiglas of acrylaat zoals het ook wel genoemd wordt zie mijn link .
Even om aan te geven dat je goed moet weten waar je aan begint .
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Geen koelvloeistof gebruiken maar koelen met lucht uit een compressor, zo deden wij dat altijd en dat staat trouwens ook in de link die ik gaf. Lees die maar eens door .
 
Perspex en Plexiglas zijn beiden merknamen voor acrylaat. Het is schitterend materiaal maar je moet er wel het goede gereedschap voor hebben anders moet je er niet aan beginnen.
In de jaren 70-80 heb ik er veel mee gewerkt, (cirkel)zagen, boren, frezen, draaien en d.m.v. warmte vervormen. Goed scherp gereedschap voor metaal gaat prima, hoewel er ook speciale kunststof bladen te koop zijn die nog mooier resultaat geven. (Dus minder nabewerken.) Als er strak gezaagd is is een schraapstaal voldoende. Vlampolijsten gaat ook maar is riskant. Lijmen kan met chloroform (moeilijk verkrijgbaar) maar werkt snel en schoon. Daarnaast is er speciale perspexlijm.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor de info en feedback! Er zitten een aantal lastige bochten in, dus ik zal er nog maar eens goed overname denken als ik het allemaal zo lees.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Onlangs heb ik zelf een plexiglas buiger gebouwd. Op de volgende link staat een goede handleiding om er zelf 1 te maken.
http://www.elektor.nl/forum/forum/a...exiglas-buiger.1829075.lynkx?highlight=buiger
Verder (ver)werk ik veel met plexiglas op een cnc frees. Koelen doe ik mbv lucht. Wel scherpe freesjes gebruiken.
Het nabewerken van de gezaagde wil prima met een brandertje. Even het gevoel te pakken krijgen...
Een bijzonder goede uv-lijm kun je kopen bij Ruplo lijmtechniek (even googelen).
Succes!
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
@maja: Ziet er zeer interessant uit!! Die hou ik even in gedachten.

Maa na het lezen en even wat experimenteren heb ik toch aangegeven dat dit niet in mijn straatje past.


Bedankt voor de feedback!
 

l'Empereur

Nieuw lid
24 dec 2013
14
0
Je schrijft dat je geen zin hebt om dagen te polijsten om het mooi te krijgen. Zelf werk ik ook veel met kuststof en het mooist is om het met, steeds fijner, schuurpapier te schuren en vervolgens te polijsten. Maar als ik niet zoveel zin heb ga ik meestal met de "vlam polijsten". Ik heb hier een linkje geplakt maar als je in google:flame polishing of acrylic typt en vervolgens op video krijg je ook legio voorbeelden. Succes. https://www.youtube.com/watch?v=Vx7MHdWXQvc
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
btw chloroform kan je kopen bij de apotheek ( weliswaar na de vragen waarvoor je het nodig hebt te beantwoorden :) )
heb deze gegebruikt om custom reservoirs te maken voor pc waterkoelingen .
vlam polijsten gaat redelijk goed maar vraagt toch ook wat oefening ( zoals met alles )

waar je zeker op moet letten is dat alle materiaal dat je gebruikt proper is . een decoupeerzaag met een braampje of een stukeje hout aan de onderkant trekt krassen door de beschemfolie door
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar net als met benzeen, waarvan het risico ook schromelijk overdreven placht te worden, gaat dat pas een rol spelen bij langdurige chronische blootstelling, zoals in situaties waarin je 40 jaar lang met chloroform werkt of in een omgeving werkt waar chloroformdampen hangen. Of als je water drinkt met significante hoeveelheden trihalomethanen als gevolg van gebruik van hypochloriet desinfectie in combinatie met een hoge achtergrondconcentratie organisch materiaal in het water (grondwater bijvoorbeeld). Bij incidenteel gebruik van chloroform (of benzeen) is acute bedwelming feitelijk het enige risico waar je rekening mee hoeft te houden. (Maar pas op, dat is een reëel risico...).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik denk dat de Lasersnijder ver uit het beste werkt, zelfs voor buigen.

En voor werkstukken met beperkte afmetingen kan je dat op een aantal plaatsen voor (quasi) geen geld doen, zolang je je plannen publiek maakt.

Bv. in Leuven: http://www.fablab-leuven.be/ werkstukken tot 600x300x8mm (plexi).

In Nederland zijn er zeker ook zo'n plaatsen te vinden, daar staan ze hiermee al veel verder dan in België dacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.