Plantenstandaard

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Het eerste echte project!
Na het probeersel uit mijn voorstel topic nu eentje voor het echie.
Gemaakt van Hardhout(zoals ze dat bij een van de bouwmarkten noemen). Geen idee welk hout het daadwerkelijk is.
Verbindingen met deuvels. Problemen: vele

- Recht uitlijnen van deuvels
- Uitvlakken van de poten
- Gelijke poten creëren
- Behandeling van het hout

Uitlijnen van de deuvels gedaan met van die deuvelpinnen. Maar kreeg het maar erg moeilijk recht voor elkaar. Laat staan dat het recht boren erg eenvoudig was. Een van de 4 poten staat dan ook danig uit het lood. Daarnaast het recht en gelijk zagen van de schuine zijden. Een soort van mal in elkaar geknutseld waarop ik de rail van de inval zaag kon leggen. Werkte aardig, en ik heb nu 2 sets van 2 gelijke poten gekregen. Hij wiebelt nagenoeg niet, dat is fijn. En uiteindelijk behandeld met walnoot olie van de supermarkt.

Met frisse zin naar het volgende project. Maar eens een echte werktafel, want werken op de grond is waardeloos ;)
 

Bijlagen

  • FE1A9E6D-7DE3-4F99-9D86-39A237CB549E.JPG
    FE1A9E6D-7DE3-4F99-9D86-39A237CB549E.JPG
    999,6 KB · Weergaven: 88
  • IMG-2165.jpg
    IMG-2165.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 87
  • AADAF70E-A6DF-45E2-B44F-EA1ED3D3BB4C.JPG
    AADAF70E-A6DF-45E2-B44F-EA1ED3D3BB4C.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 86

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
567
Een Dieffenbachia op ranke poten. Mooie combinatie (y) .
Volgende keer pen-in-gat in plaats van deuvels?
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Een Dieffenbachia op ranke poten. Mooie combinatie (y) .
Volgende keer pen-in-gat in plaats van deuvels?
Is dat sterker/beter dan met deuvels?
Vooral het recht uitlijnen van de deuvels was nu een gedoe zonder einde. Ben dan ook op zoek naar een goede deuvelmal ;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
567
Ik reageerde meer op jouw "Na het probeersel uit mijn voorstel topic nu eentje voor het echie" dan dat ik denk dat extra sterkte hier echt van belang zou zijn. Zolang je de standaard droog houdt zullen die deuvels het ook wel houden.

Een pen-in-gat verbinding is gewoon een logische volgende uitdaging, vraagt meer vaardigheid, geeft meer voldoening als het goed lukt. Als je het dan ook nog leuk vindt om je vakmanschap te tonen biedt vooral de doorlopende pen extra mogelijkheden. Zie punt 3. en 4. hieronder.

Er zijn wel argumenten te noemen waarom een pen-in-gat verbinding sterker zou (kunnen) zijn dan deuvels:

1. Het lijmoppervlak in de poot is groter. Bij 2 deuvels van 8 mm, 30 mm uit de ligger stekend is het lijmvlak beperkt tot 1.508 mm2, ongeacht de onderlinge afstand.
Bij een doorlopende pen van 8 dik, 24 hoog en 30 diep is het lijmvlak 1.920 mm2. Bij een pen van 30 hoog wordt dat zelfs 2.280 mm2.
Nog een nadeel(-tje) voor deuvels: een doorlopende pen wordt doorgaans aantrekkelijker gevonden dan doorlopende deuvels. Er wordt meestal voor blinde deuvels gekozen -> minder lengte -> minder lijmvlak.

2. De lijm verbindt over de volle hoogte van de pen langshout aan langshout. Bij deuvels is alleen de deuvel langshout, het gat in de poot is voornamelijk kops of deels kops. Dat verlijmt minder goed.

3. Een deuvelverbinding is volledig afhankelijk van goede passing en verlijming. Een pen-in-gat verbinding kan in principe zelfs zonder lijm een hechte verbinding vormen, als op de juiste manier gebruik wordt gemaakt van wiggen of toogpennen.

4. Een pen-in-gat verbinding leent zich beter voor oplegging op een draagrand in de poot, waardoor extra draagkracht wordt verkregen.

5. En zeker niet te vergeten: een pen is een doorlopend deel van de ligger, heeft dus maar 1 zwakke kant.
De deuvel moet in beide delen goed houvast vinden, kan dus ook aan beide kanten falen.

Misschien nu je budget voor de deuvelmal maar in een mooi kruishout steken 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Why not both? Wolfcraft setje en merkloos kruisstaal zijn onderweg 😉 Helaas zijn de knappe veritas stalen overal uitverkocht :(
Maar eens zien hoe we dat knap voor elkaar gaan boksen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
567
Mijn kruisstaal is ook merkloos, lang geleden bij Baptist gekocht. Helemaal niks mis mee.
Veritas maakt mooie en goede gereedschappen. Je koopt het vooral voor jezelf, je hout merkt het verschil niet ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.