Plantenbak maken voor druiven.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Achter in de tuin wil ik een pergola voor druiven, opzicht niet spannend, maar ik moet dat doen met een soort plantenbak die ik zelf wil maken.
De planten bak kan ±4,5m breed worden, hoogte en diepte moet ik nog uitwerken.

Ik heb gelezen dat druiven niet van natte voeten houden, dus ik dacht de bodem te maken met afloop en aan de onder/achterzijde een aantal gaten.
Het punt is, zullen die wortels uiteindelijk niet door die gaten willen groeien waardoor de afwatering verstopt raakt?
Hoe kan ik dat voorkomen?

Ander ding is welk materiaal, ik kan de bak van goedkoop tot extreem duur hout maken, maar hoe zit dat met wegrotten?
Of als ik de binnenzijde bekleed met een soort folie, is dat voldoende?

[Toevoeging-1]

Ik zag net via Google dat je ook rubberseal kan smeren aan de binnenzijde.
Als dat droog is is het wellicht ook mogelijk om een stuk antiworteldoek op de bodem te plaatsen en misschien een laagje grind.
 
Laatst bewerkt:

pieterbaten

Actieve deelnemer
25 jan 2022
43
51
Lede
een worteldoek aan de binnenkant van de bak zal de wortels wel binnenhouden denk ik. gezien een druivelaar best wel een lang leven kan hebben zou ik toch proberen te werken in een duurzaam (exotisch) hout. een goedkoop vuren, douglas of ander naaldhout zal nogal snel vergaan tov de plant. ik denk dat zelfs eiken bv niet echt duurzaam zal zijn in deze toepassing...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

jorisvh

Post veel
Uit interesse: kan dat, een druivelaar in een bak?
ik heb me bij een rondleiding in een chateau eens laten vertellen dat die meters diep wortelen (vermits die rondleiding uiteraard gevolgd werd door een proeverij, kan ik het natuurlijk helemaal mis hebben 😇).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Joris ik heb niet de indruk dat deze druiven productie moeten leveren.
Dat misschien niet, maar als de plant graag diep wortelt zullen ze mogelijk niet gelukkig zijn. Druivelaar is gewend aan zeer droge en goed doorlatende grond, vandaar dat de wortels zo diep naar beneden groeien. Men zegt dat de beste druiven ook droogtestress hebben gehad in het groeiseizoen.
Voor druif in een pot vind ik toch snel een minimale diepte van 50 cm.

@Ambidexterity Rubberseal en worteldoek zouden voor plantenbakken een goede optie moeten zijn. Of bekleden met een waterdichte folie (EPDM, of een minder luxe plastic soort) en dan over de drainagegaten wat worteldoek leggen.
Ik weet niet hoeveel je nodig hebt, maar ik heb eventueel nog wat planken bankirai liggen van een oude schutting, die hier vooral in de weg staan. Stuur maar een PM als je interesse hebt, dan zal ik even kijken hoeveel het is.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hoeveel druivenstruiken wil je aanplanten? Ik heb een compleet terras overdekt met één struik. (Je moet wel wat geduld hebben, maar dat zal met meerdere struiken ook het geval zijn.

De struik is in een klein hoekje in de grond gezet en met binddraad omhoog geleid. Rondom het terras heb ik een balkenframe gemaakt en daartussen staaldraden gespannen. Met een klein beetje dwang groeit de druif gehoorzaam langs die draden.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een serieuze druif staan thuis, in een steen-gelijmde bak, dat wel. Komen ongeveer 30-50 trossen vanaf per jaar.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb niet de intentie een druiven teler of wijn producent te worden :ROFLMAO:
Wijn lust ik trouwens niet, dus dat valt al gelijk af.

Ik wil wel met een aantal druivenstruiken beginnen, 4 denk ik om het geheel mooi te laten begroeien.
Ook is het wel de bedoeling dat er redelijk wat druiven aan komen die lekker zijn, wat ik teveel krijgt kan ik altijd vrienden en familie blij mee maken.

Maar na het lezen van jullie reacties ga ik mijn plan aanpassen denk ik.
Ik wil wel een soort planten bak van ±280 breed, ±70 hoog en iets van 50cm diep.
De pergola wordt ±280 x 280.

De planten bak wordt meer een verhoging in plaats van een bak, ik wil de onderkant open laten zodat de wortels hun gang kunnen gaan. Ik wil het een redelijk stuk afgraven aangezien wij een dikke 240cm aan klei hebben. Ik wil een hout frame maken van goedkoop hout wat in de grond weg mag rotten van ±1m hoog, deze bekleden met 2mm dikke wortel begrenzer en dat komt uiteindelijk in de grond onder het maaiveld. Zo blokkeer ik dat de wortels onder mijn terras en gras gaan groeien en alles omhoog gaan drukken.
Dit heb ik bij mijn palm boom ook zo gedaan en die doet het perfect.
Onderin boor ik een aantal gaten zodat ik door de klei heen komt bij het zand en grondwater. Deze gaten vul ik met grind en in het grote gat leg ik een laagje grind van ±20cm.

De Pergola moet ik nog helemaal uit denken, maar voordat ik dat gat hebt gegraven, de constructie onder het maaiveld en de bak er boven op hebt gemaakt ben ik wel een tijdje verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.