Plannen van werkplaats, Houtskeletbouw.

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Hallo allen,

een hele poos geleden mij aangemeld hier op het forum, maar ben vooral een lezer en bewonder de prachtige creaties die hier langs komen. Omdat ik een brede doe-het-zelf interesse heb schift mijn focus vaak tussen diverse vakgebieden. Zo ben ik de ene keer bezig met elektronica, dan ben ik mijn motor weer aan het verbouwen, een compressor aan het repareren, nieuwe keuken plaatsen met een eiken balk die verbonden is met pen en gat verbinding etc. Zo blijft een mens bezig. Ik houd er van om me goed in te lezen en vervolgens te kijken hoe ik dit in de praktijk kan toepassen. Afgelopen zomer gestart met het maken van een Paulk stijl werkbank. Echter het klussen onder het afdak achter het huis begint nu langzamerhand een beetje te vervelen en ik mis gewoon iets dat ik mijn hobbyschuur kan noemen. In mijn tuin is voldoende ruimte en er staat iets dat ooit een schuurtje was van 4x3 meter. Ik wacht al een paar jaar dat het een keer omver ligt na een fiks windje, maar het is nog steviger dan ik dacht. Enfin, mijn voornemen is dus dit komend voorjaar te slopen en vervolgens een nieuw schuurtje te gaan maken van 4x5,5~6 meter. De tuin is niet volledig waterpas is op dat stuk en er is geen mogelijk is om beton te laten storten vanuit zo'n kraan. (Tuin ligt verhoogd achter de woning en is omringd door andere tuinen. De plaats waar gestort moet worden ligt buiten reikwijdte helaas.) Zakken en betonmolen is gekkenwerk, dus ik wil verticale palen in de grond zetten waar ik beton omheen stort en daarop balken bevestigen waarop een raamwerk gemaakt wordt voor de vloer. De wanden wil ik optrekken middels de houtskeletbouw methode. Ik heb nog een shitload aan mulden dakpannen liggen, die wil ik graag gebruiken voor het dak, want wat ik al heb hoef ik niet te kopen is het idee. Nu heb ik hier en op andere fora diverse mooie bouwwerken, ideeën en tips gezien. Ik wil in de wintermaanden graag gaan tekenen en kosten berekenen. Heeft iemand tips voor goede informatiebronnen omtrent houtskeletbouw? Ik ga geen huis bouwen, dus het hoeft ook weer niet te diepgaand te zijn. Voor de wanden dacht ik aan SLS vuren 38x89 te gebruiken voor het frame.


Ik ben dus op zoek naar een aantal handvaten zoals: "wat is de beste afstand tussen de staanders onderling (stud spacing)?", "Bepalen van de dikte en afstand van de vloerbalken" , Hoe maak ik een zadeldak waar ik pannen op kan leggen etc.? (Sites, PDFs en Youtube filmpjes, allemaal welkom.)




Om mijn afwezigheid een beetje te compenseren, onderstaand een aantal foto's van de keukenverbouwing waarbij ik erg dankbaar gebruik heb gemaakt van info die o.a. hier op het forum volop te lezen was. Waarvoor uiteraard dank!

Het maken van de pen/gat verbindingen in de eiken balk. (geen pretje met carpaal tunnel syndroom, dat jaar veel 'plezier' er van gehad....)

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg5.jpg6.jpg
Het maken van de pennen:
7.jpg

'even' rechtgezet. (met een takel uiteraard.)
8.jpg
Het einderesultaat:
9.jpg10.jpg
Handgreepjes 'gesmeed' voor op de schuifdeur:
11.jpg12.jpg

De oude keukentafel hadden we niet meer nodig, maar het is zonde dat hout weg te gooien. Leuk rekje van gemaakt voor de weckpotten:
13.jpg
Als extra lichtbron een Led paneel in de wand gebouw waar een fotoposter voor gezet kan worden. (hier nog een te klein postertje om te testen...)
14.jpg
Nog een andere licht creatie:
16.jpg17.jpg18.jpg
Na gedane arbeid mogen we ook wel eens iets lekkers..... :eek:
15.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een wedervraag: op wat voor grond woon je? Zand, klei, veen? Als het geen veen is, zou ik machinaal gaten boren, PVC pijpen er in , beton erin en een draadeind er in. En dan hardhouten balken, die vrij zijn van de grond. Dus een kruipruimte creëren. Je zal wel iets moeten met de vrijkomende grond, en er rekening mee houden met zware machines die je schuur eventueel in moeten kunnen.

De onderlinge afstand van de staanders afstemmen op de isolatie die je wilt gebruiken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Lion,

Dat ziet er leuk uit en ik kan me je wens naar een fatsoenlijke eigen plek heel goed voorstellen. Wat betreft de fundering kan ik je niet zo goed helpen zonder de informatie waarom Superkees ook al vroeg. Verder is de belasting van het geheel (het gewicht inclusief machines) van groot belang. Wat betreft de constructie, daar is de breedte van de dikte van de isolatie van belang, net als de belasting van het dak. Ik ben zelf nogal een fan van finnjoists (fijne brede flens dus makkelijk platen op te bevestigen, kaarsrecht, door het dunne middenstuk minder koudebrug). Ik heb wel ene pdf over het bouwen van een passief huis, waarin ook veel info over houtskeletbouw te vinden is. Verder zou je kunnen kijken of je bibliotheek de Jellema's (bouwkunde handboeken) heeft of dat je ze tweedehands kunt kopen van een gesjeesde student. Verder komen hier ook veel nuttige tips voorbij.

Succes hiermee,
hans
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Even een wedervraag: op wat voor grond woon je? Zand, klei, veen? Als het geen veen is, zou ik machinaal gaten boren, PVC pijpen er in , beton erin en een draadeind er in. En dan hardhouten balken, die vrij zijn van de grond. Dus een kruipruimte creëren. Je zal wel iets moeten met de vrijkomende grond, en er rekening mee houden met zware machines die je schuur eventueel in moeten kunnen.

De onderlinge afstand van de staanders afstemmen op de isolatie die je wilt gebruiken.

Hallo Kees,

bedankt voor je antwoord.

De grond is zuid-Limburgse klei. Het idee met de draadeinden is bedoeld om e.e.a. te kunnen stellen neem ik aan? Welke dikte draadeind zou ik dan moeten nemen? En is roestvorming geen risico voor de duurzaamheid? Zware machines zitten nog niet in de planning.
Is hardhout voor de balken echt noodzakelijk? Vanuit het kostenaspect wil ik de optie voor een andere houtsoort welke ik behandel eventueel open houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je een deftig gebouw gaat neerzetten, zou ik beginnen met een geisoleerde betonnen fundering. Daar heb je geen kraan voor nodig, je kan die beton gewoon laten verpompen. Als je geen achterom hebt, kan je de doorgang door je huis beschermen met goedkope spaanplaat platen. Met een betonpomp aanhanger kan je 180 meter max storten vanaf de opstelplaats van de mixer. Standaard slang is meestal 100 of 120 meter.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Draadeind is verzinkt. Je zal eerst een goed funderingsplan moeten maken. Al neem je M20, dat zijn de kosten niet. Qua balken, wellicht kan het ook wel met Douglas. Vroeger werd ook gewoon veelal vuren toegepast. Het scheelt een hoop als je de ruimte onder de vloer droog kunt houden en kunt ventileren.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Als je een deftig gebouw gaat neerzetten, zou ik beginnen met een geisoleerde betonnen fundering. Daar heb je geen kraan voor nodig, je kan die beton gewoon laten verpompen. Als je geen achterom hebt, kan je de doorgang door je huis beschermen met goedkope spaanplaat platen. Met een betonpomp aanhanger kan je 180 meter max storten vanaf de opstelplaats van de mixer. Standaard slang is meestal 100 of 120 meter.

Chevy66, een betonfundering gaat het niet worden. Vanwege diverse redenen is het in mijn geval totaal niet praktisch en te duur. Toch heel erg bedankt voor je input.

Draadeind is verzinkt. Je zal eerst een goed funderingsplan moeten maken. Al neem je M20, dat zijn de kosten niet. Qua balken, wellicht kan het ook wel met Douglas. Vroeger werd ook gewoon veelal vuren toegepast. Het scheelt een hoop als je de ruimte onder de vloer droog kunt houden en kunt ventileren.

Hallo Kees, het idee met draadeind preekt me wel aan. Zo is eventueel ook nog iets bij te stellen als de balken erop liggen lijkt me. Nu dacht ik aan drie balken voor de fundering van 75x275x6000 welke op de uiteinden en in het midden ondersteund worden door bijv. een betonpijlertje met draadeind. Daar dwars overheen vloerbalken van 38x184x4200 waarop 18mm OSB platen gelegd worden. Er komen geen zware machines in te staan. Ik heb echter geen idee of de diktes te licht of te zwaar zijn. Dus daarin zou ik gerust wat advies kunnen gebruiken :)
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ten eerste prachtige keuken, ziet er super uit. Wel een vraagje hierover, heb je nog geen spijt van het zwart? Wij hebben zelf een zwarte keuken en ervan afgezien dat het er super uitziet, is het echt een drama om het schoon te houden.
Verder zit je in Zuid-Limburg, misschien toch eens overwegen, toch betonnen fundering te maken. Betonbedrijf in Bocholtz (en zullen vast wel andere zijn dit dit doen), rijden vaak ritten die hun rest beton voor een spotprijsje komen leveren, dit hebben mijn ouders ook gedaan voor een hekwerk, zijn op het einde van de dag even hun rest komen dumpen.
Ik ga volgend jaar een vergelijkbaar project doen en zat gisteren deze youtuber te bekijken als ''inspiratie'' voor de bouw:
https://www.youtube.com/watch?v=V6RDs-cPhFM
https://www.youtube.com/watch?v=blKOrb_HNVc

Misschien helpt het een beetje, maar deze manier lijkt me best te doen voor een kleinere schuur (tov een huis).

Mocht je toch niet voor de betonnen fundering gaan, bekijk dit eens:
https://www.youtube.com/watch?v=a1uBRIN4okk
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Hallo Chilltuup,

het zwart valt op zich goed bij te houden hoor. Het is een zijdeglans, dus qua vingerafdrukken en zo valt het reuze mee.

Mijn tuin is op die plaats niet echt vlak, dus het is een hele klus om dit te gaan uitgraven met de hand en dan de beton erin te krijgen. De methode zoals in het laatste filmpje is waar ik zelf het meeste voor voel op dit moment.

Mijn teken skills zijn zwaar onder de maat, maar probeer het toch maar even om de situatie te schetsen. De woning (links) ligt aan de doorgaande weg. Deze is niet al te breed, dus een grote pompwagen is geen optie. Verder is de afstand van de wegkant tot de plaats waar de schuur komt zo'n 120 meter hemelsbreed. Daar komt nog bij dat de woning lager ligt dan de tuin. Als ik in mijn tuin sta kan ik letterlijk over het dak van de woning heen kijken. Geen achterom vanwege aangelegen tuinen rondom. En enkel de mogelijkheid om door de garage en een achterdeur in de tuin te komen maken dat ik geen machines op de plaats van bestemming kan krijgen die enigszins groot en/of zwaar zijn. Dus een gravertje, zelfs zo een dat door de deur past is niet mogelijk.

Knipsel.jpg
Vandaar dus mijn keuze om een fundering op (beton)palen te maken. Dit lost een aantal praktische zaken op: Ik kan de pijlers een voor een maken. Er is minder materiaal nodig. Ik hoef niets uit te graven of te egaliseren en ik kan zorgen dat de bovenkant van de pijlers waterpas is. Dat er een kruipruimte onder ontstaat vindt ik geen probleem. Hiermee wordt ook optrekkend vocht voorkomen en heeft de wind vrij spel waardoor er geen vochtophoping plaats vindt. (denk ik.)

Onderstaand een eenvoudige schets hoe ik nu de vloer voor me zie:
vloertje.JPG vloertje2.jpg

De afstand tussen de funderingsbalken is 1.80m en de onderlinge afstand tussen de vloerbalken is 60cm (i.v.m de afmetingen van islolatie)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik geef alleen een mogelijkheid aan waar je misschien niet van wist dat het bestaat. Soms nemen mensen beslissingen op verkeerde aannames. Mensen zien vaak op tegen een betonnen fundering, omdat het buiten hun comfortzone ligt. Als je het werk zelf doet, vallen de kosten vaak erg mee. En in mijn optiek is het makkelijker om een nieuwe schuur op een goede bestaande fundering te bouwen, dan om van een verder nog goede schuur de vloer en houten funderingsbalken te vervangen.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Ik geef alleen een mogelijkheid aan waar je misschien niet van wist dat het bestaat. Soms nemen mensen beslissingen op verkeerde aannames. Mensen zien vaak op tegen een betonnen fundering, omdat het buiten hun comfortzone ligt. Als je het werk zelf doet, vallen de kosten vaak erg mee. En in mijn optiek is het makkelijker om een nieuwe schuur op een goede bestaande fundering te bouwen, dan om van een verder nog goede schuur de vloer en houten funderingsbalken te vervangen.

Hallo Chevy, dat waardeer ik ook ten zeerste!! Dat is ook de reden dat ik niet lukraak begin en eerst zoveel mogelijk informatie inwin. De oude schuur gaat sowieso tegen de vlakte. De funderingsbalken en vloerbalken zijn de achilleshiel van de methode die ik (op dit moment) het meeste zie zitten. Deze zullen dan ook behandeld moeten worden. Ook hier zijn alle tips welkom. Eventueel de balken behandelen met houtteer of iets dergelijks? Kopse kanten meniën etc.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Chevy66, een betonfundering gaat het niet worden. Vanwege diverse redenen is het in mijn geval totaal niet praktisch en te duur. Toch heel erg bedankt voor je input.



Hallo Kees, het idee met draadeind preekt me wel aan. Zo is eventueel ook nog iets bij te stellen als de balken erop liggen lijkt me. Nu dacht ik aan drie balken voor de fundering van 75x275x6000 welke op de uiteinden en in het midden ondersteund worden door bijv. een betonpijlertje met draadeind. Daar dwars overheen vloerbalken van 38x184x4200 waarop 18mm OSB platen gelegd worden. Er komen geen zware machines in te staan. Ik heb echter geen idee of de diktes te licht of te zwaar zijn. Dus daarin zou ik gerust wat advies kunnen gebruiken :)

Zo zou het ongeveer wel kunnen. Ik zou denk ik wel wat meer fundering palen gebruiken en wellicht wat dunnere balken van 6m lang. En op de vloer underlayment. Balken kan ik wel wat aan rekenen.

Je palen moeten wel meer dan 60 cm onder het maaiveld zitten.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Zo zou het ongeveer wel kunnen. Ik zou denk ik wel wat meer fundering palen gebruiken en wellicht wat dunnere balken van 6m lang. En op de vloer underlayment. Balken kan ik wel wat aan rekenen.

Je palen moeten wel meer dan 60 cm onder het maaiveld zitten.

Hallo Kees,

dunner balken klinkt goed, (want dat zijn weer lagere kosten :) Ondersteuning op de uiteinden en op 1/3 en 2/3 van de lengte dan? Of liever nog meer palen?
Underlayment is weer ietsje duurder, is dat vanwege sterkte of duurzaamheid dat je dat adviseert?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Die balken van 6m zou ik 2 van 3 meter nemen. Ik heb de ervaring dat die lange balken meestal uit een bananenboom gezaagd worden.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Daarmee bedoel je dat die van huis uit al krom zijn? :D

Qua dikte van de balk, kan ik daar nog iets zuiniger aan doen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb ook 3 Douglas balken van 6 m in mijn schuur. Die zijn niet zichtbaar krom. Underlayment is vlakker dan OSB en ook beter bestand tegen vocht. OSB kun je wel voor de binnenzijde van je wanden gebruiken.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Komend weekend ga ik een aantal kozijnen ophalen die ik voor een leuke prijs op de kop heb getikt.

Het oude tuinhuis/krot ga ik leegruimen en wellicht ook al een begin maken met de sloop. Ik heb helaas weinig tijd, dus alles wat ik stukje bij beetje kan doen voordat de winter begint is al meegenomen.
Voor de fundering wil ik poeren van 25x25cm gaan maken en 60cm hoog. De bekisting hiervoor wil ik maken van 18mm spaanplaat waar ik aan de binnenzijde plasticfolie op vastmaak. Eventueel buitenom verstevigd met wat balkjes van resthout. Per funderingsbalk kom ik dan op 5 poeren uit met een onderlinge afstand van 1,5 meter. Totaal van 15 poeren. De bekisting wil ik dan laten zitten.
Ik zal interessante foto's toevoegen als het project vordert. Aangezien de planning lange termijn is zal het topic zo nu en dan even stilvallen, vooral in de vorstperiode.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Schroef funderingen als je de ondergrond niet vertrouwd. En er zijn ook betonnen prefab fundatie elementen te koop.
Anders zware trottoirbanden werken ook prima, ligt geheel aan je toepassing.
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Ik weet niet wat het bouwwerk gaat wegen, maar misschien zijn de kunststof fundatie blokken ven de Groot Vroomshoop een idee.
https://degrootvroomshoop.nl/houtbouw/lang-leve-kunststof-fundatieblokken/

Bekijk bijlage 91995



Gezien het feit dat mijn ondergrond afloopt is dit mooie materiaal niet voor mijn toepassing geëigend. Ik heb mij inmiddels besloten de schuur op betonnen pijlers te gaan plaatsen. Die kan ik netjes storten tot onder de vorstlijn en tevens zorgen dat de bovenzijde overal op gelijke hoogte komt zodat ik een waterpas vlak krijg waarop ik de verdere bouw kan realiseren. Aangezien de koude zijn intrede heeft gedaan zal ik enkel nog bezig zijn met planning en inkoop van materialen. Via marktplaats in ieder geval al een mooie dubbele hardhouten poort voor nop op de kop getikt en voor een prikkie een hardhouten voordeur en een drietal hardhouten kozijnen met draai-kiepramen voorzien van dubbel glas HR++ en bijhorende rolluiken. Ideaal om de warmte binnen te houden en ongenode gasten buiten. Ook nog wat kleine dingen zoals hand en sluitwerk van zware kwaliteit. Op die manier al flink aan het (be)sparen aan materialen en de zoektocht zelf is ook een leuke bezigheid....

Iedereen tot dusver hartelijk dank voor de input, zodra ik van start ga zal ik hier uiteraard de updates en/of foto's plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.