Planken voor buiten verlijmen

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
Hallo,
Ik heb plannen om een buitenbank te maken van teak hout.
Ik kan een partij teak planken kopen, echter deze zijn volgens plan net te smal.
Is het mogelijk om deze planken met D4 lijm te verlijmen voor buiten gebruik?
Of welke andere methode zou ik moeten gebruiken planken te verbreden voor buiten.

Bedankt vast voor de input.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hallo,
Ik heb plannen om een buitenbank te maken van teak hout.
Ik kan een partij teak planken kopen, echter deze zijn volgens plan net te smal.
Is het mogelijk om deze planken met D4 lijm te verlijmen voor buiten gebruik?
Of welke andere methode zou ik moeten gebruiken planken te verbreden voor buiten.

Bedankt vast voor de input.
Als je kan zorgen dat het hout op beide te verlijmen vlakken helemaal kaarsrecht is (met vlakbank of lange schaaf) dan zou dit goed mogelijk moeten zijn.

Ga ervan uit dat de te verlijmen vlakken wel enige dikte hebben om te verlijmen. En dat je genoeg lijmklemmen en rechte dwarslatjes hebt om tijdens het lijmen alles goed en vooral recht te verlijmen.
 

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
Als je kan zorgen dat het hout op beide te verlijmen vlakken helemaal kaarsrecht is (met vlakbank of lange schaaf) dan zou dit goed mogelijk moeten zijn.

Ga ervan uit dat de te verlijmen vlakken wel enige dikte hebben om te verlijmen. En dat je genoeg lijmklemmen en rechte dwarslatjes hebt om tijdens het lijmen alles goed en vooral recht te verlijmen.
Okay,
Lange schaaf heb ik ! Planken worden 18mm tot 20mm dik. Is dat volgende?
 
J

j1eke

Guest
Ja, dat moet prima gaan. De dikte van de planken maakt niet heel veel uit voor het verlijmen.
Bij teak vooral belangrijk om goed te ontvetten met bijvoorbeeld aceton van tevoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: a_je_to

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik ben net ook bezig aan een paar banken (afromosia), ik ga ze ook lijmen met PU lijm ... maar ik werk ook met sipo domino's voor het verbreden van het zitvlak. Better safe than sorry. Had er ook mee te maken dat ik niet veel dikte over heb, dus na het lijmen nog eens door de vandiktebank zag ik niet zitten.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
ik zou een D4 PVAC witte houtlijm gebruiken zeker als je de planken kan schaven en de oppervlaktes perfect aansluiten. Heb indruk dat die PU lijmen bros worden na jaren en kunnen afbrokkelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
ik zou een D4 PVAC witte houtlijm gebruiken zeker als je de planken kan schaven en de oppervlaktes perfect aansluiten. Heb indruk dat die PU lijmen bros worden na jaren en kunnen afbrokkelen
Inderdaad, ik heb zelf ook slechte ervaring met D4 PU lijm. Heb dit gebruikt voor lamineren van poten tuintafel, en begon na een tijdje al los te komen. Ik ben toen overgeschakeld naar de Rectavit 233 ultra, een D4 lijm op basis van PVAc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.