En wederom ben ik een lamp aan het maken
Ditmaal een plafonniere voor in de woonkamer bestaande uit mahonie, abachi-inleg en als diffuser weer shoji papier.
Leuk is dat ik aan mezelf kan merken dat ik hier op dit forum ontzettend veel geleerd heb en dit ook kan toepassen, ook niet onbelangrijk
Allereerst natuurlijk wat foto's van de eerste werkzaamheden :
Omdat Rick het hout al op maat had gezaagd en gevlakt bij een eerdere bestelling was het begin snel gemaakt.

Sponningen frezen voor een kader en de inleg met abachi.

Het abachi gezaagd en gepast. Dit was best gevaarlijk zagen, de latjes zijn 8, 6 en 4 mm breed bij 4 diep. De zero-clearance van mijn zaagtafel is breder dan 6 en dus oppassen dat het latje niet door de zaag meegetrokken werd, alhoewel dit één keer is voorgekomen ging het vrij vlot en met redelijk goed succes.

Hierna de delen verlijmd en geschuurd maar daar heb ik geen foto van. Vervolgens ben ik de lijsten gaan maken voor de bevestiging aan het plafond, om mezelf een beetje meer uit te dagen heb ik dit handmatig gedaan. Dit viel niet tegen maar ik mis nog wel een beetje finesse maar dat komt wel met de tijd. En natuurlijk meer soorten beitels


Die heb ik vervolgens op de wanden van het frame verlijmd en weer geen foto van gemaakt. Hierna de bovenzijde geschaafd en geschuurd waarna ik de delen in verstek heb gezaagd.

En dan komen de vragen:
-Ik wil de dunnere delen in een sponning gaan verlijmen, de verstekken hiervan zullen denk ik koud op elkaar verlijmd worden. Is dit verstandig of dien ik ze niet in de sponning te verlijmen zodat ze te alle tijden vrij kunnen werken ? Ik weet dat dit aangeraden wordt bij kastdeurtjes maar dan gaat het om een vol paneel, hier gaat het om een kader.
-De verstekken koud tegen elkaar lijmen heeft me eigenlijk nooit problemen gebracht maar lees toch elke keer hier om toch een veer of domino of iets dergelijks te gebruiken. Of geldt dat meer bij verbindingen die onder druk komen te staan ? Dit hangt alleen maar mooi te zijn
Oh en let maar niet op de muur. Een aantal jaren geleden had ik verf over en een baldadige bui
Leuk is dat ik aan mezelf kan merken dat ik hier op dit forum ontzettend veel geleerd heb en dit ook kan toepassen, ook niet onbelangrijk
Omdat Rick het hout al op maat had gezaagd en gevlakt bij een eerdere bestelling was het begin snel gemaakt.

Sponningen frezen voor een kader en de inleg met abachi.

Het abachi gezaagd en gepast. Dit was best gevaarlijk zagen, de latjes zijn 8, 6 en 4 mm breed bij 4 diep. De zero-clearance van mijn zaagtafel is breder dan 6 en dus oppassen dat het latje niet door de zaag meegetrokken werd, alhoewel dit één keer is voorgekomen ging het vrij vlot en met redelijk goed succes.

Hierna de delen verlijmd en geschuurd maar daar heb ik geen foto van. Vervolgens ben ik de lijsten gaan maken voor de bevestiging aan het plafond, om mezelf een beetje meer uit te dagen heb ik dit handmatig gedaan. Dit viel niet tegen maar ik mis nog wel een beetje finesse maar dat komt wel met de tijd. En natuurlijk meer soorten beitels


Die heb ik vervolgens op de wanden van het frame verlijmd en weer geen foto van gemaakt. Hierna de bovenzijde geschaafd en geschuurd waarna ik de delen in verstek heb gezaagd.

En dan komen de vragen:
-Ik wil de dunnere delen in een sponning gaan verlijmen, de verstekken hiervan zullen denk ik koud op elkaar verlijmd worden. Is dit verstandig of dien ik ze niet in de sponning te verlijmen zodat ze te alle tijden vrij kunnen werken ? Ik weet dat dit aangeraden wordt bij kastdeurtjes maar dan gaat het om een vol paneel, hier gaat het om een kader.
-De verstekken koud tegen elkaar lijmen heeft me eigenlijk nooit problemen gebracht maar lees toch elke keer hier om toch een veer of domino of iets dergelijks te gebruiken. Of geldt dat meer bij verbindingen die onder druk komen te staan ? Dit hangt alleen maar mooi te zijn
Oh en let maar niet op de muur. Een aantal jaren geleden had ik verf over en een baldadige bui