Plafond open, balken verzwaren van de bovenliggende vloer of niet?

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
Hoi forummers, even meedenken, ik ga het plafond van mijn woonkamer eruit halen, de kanalen van oude luchtverwarming verwijderen en daarna het verlaagd plafond niet meer terugbrengen.

De woonkamer is 10 meter lang en ter plaatse 4 meter breed. Er liggen nu balken in van 165mm hoog en als je boven loopt in de slaapkamer dan veert het een beetje.

2 vragen:
* Wel of niet de balken verzwaren?
* Als ja, hoe zouden jullie het doen, planken of nieuwe balken (verschil is de dikte van de plank / balk) slaan of nieuwe balken erlangs en die doorschroeven, welke hoogte en dikte dan?

Sterkte neemt kwadratisch toe dus balken van 20 zouden op 400 uitkomen ten opzichte van de huidige 272 dus al 47% meer, is dat afdoende of zwaarder gaan?

Iemand die kan berekenen wat de doorbuiging is / zou worden bij bepaalde hoogte?

Het betreft de balie met de gele geverfde onderkant.

Bijlagen

• IMG_3427.jpeg
    IMG_3427.jpeg
    95,6 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.406
4.061
Terborg
Zo even voor de vuist weg. Stalenbalk eronder. Of stalen hoek of t profielen aan de balken monteren. Wel laten uitrekenen of dit laatste zin heeft

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
441
33
Diepenveen
www.kekkek.nl
Weet je wat de oorzaak van het veren is? Ik heb hetzelfde probleem, ook bij een overspanning van ruim 4 meter. Bij mij komt het door het plaatsen van een nieuwe muur van 3 meter in de breedte van de woning. Deze drukt extra op een paar balken en daardoor is vrijwel de hele vloer een beetje aan het veren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.553
4.460
Als het niet in het zicht komt, een 2 x3 er onder met lijm, stempel in het midden, doorbuiging omhoog drukken en de balken aan elkaar spijkeren of schroeven. Lijm droog, stempel weg en de volgende pakken. 200 hoog is gangbaar voor 4 meter overspanning. 165 alleen voor vliering of met onderslag balk in de lengte.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
267
206
Bij mij ongeveer dezelfde situatie, het veren is eigenlijk alleen op die plekken waar stukken vloer is weggezaagd en weer teruggeplaatst is.

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
Weet je wat de oorzaak van het veren is? Ik heb hetzelfde probleem, ook bij een overspanning van ruim 4 meter. Bij mij komt het door het plaatsen van een nieuwe muur van 3 meter in de breedte van de woning. Deze drukt extra op een paar balken en daardoor is vrijwel de hele vloer een beetje aan het veren.
Ik ga ervan uit dat het komt omdat de balken niet zwaar genoeg zijn uitgevoerd, aan de constructie is niks veranderd

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
Zo even voor de vuist weg. Stalenbalk eronder. Of stalen hoek of t profielen aan de balken monteren. Wel laten uitrekenen of dit laatste zin heeft
stalen balk eronder is in strijd met de wens meer plafondhoogte dus die gaan we niet doen. Paar cm wil ik wel opofferen voor hogere balken. Stalen hoeken zou evt een optie zijn, levert me misschien paar cm winst op maar moeilijker in uitvoering denk ik.

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
Als het niet in het zicht komt, een 2 x3 er onder met lijm, stempel in het midden, doorbuiging omhoog drukken en de balken aan elkaar spijkeren of schroeven. Lijm droog, stempel weg en de volgende pakken. 200 hoog is gangbaar voor 4 meter overspanning. 165 alleen voor vliering of met onderslag balk in de lengte.
Er zit geen doorbuiging in zover ik weet als je niet boven loopt, gaat echt om veren tijdens de belasting van lopen, niet op een manier dat je denkt de vloer is niet sterk genoeg maar meer ongewenst.
De balken komen niet in het zicht, komt een nieuw gips plafond onder.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.406
4.061
Terborg
stalen balk eronder is in strijd met de wens meer plafondhoogte dus die gaan we niet doen. Paar cm wil ik wel opofferen voor hogere balken. Stalen hoeken zou evt een optie zijn, levert me misschien paar cm winst op maar moeilijker in uitvoering denk ik.
De ruimte die je verliest is toch alleen de dikte van het staal?

Ik heb het hier in de keuken wel met een stalenbalk en een muur moeten oplossen.

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
De ruimte die je verliest is toch alleen de dikte van het staal?

Ik heb het hier in de keuken wel met een stalenbalk en een muur moeten oplossen.
wellicht begrijp ik je niet, de woonkamer is een rechthoek van 10 bij 4 meter, de balken overspannen de 4 meters, als ik daar een balk onderdoor leg moet ik een stalen balk inbrengen van 10 meter lang van voldoende hoogte om de 4 meter balken te ondersteunen, dat wordt volgens mij een flinke balk.

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat bedoeld? maar wat bedoel je dan wel?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
441
33
Diepenveen
www.kekkek.nl
wellicht begrijp ik je niet, de woonkamer is een rechthoek van 10 bij 4 meter, de balken overspannen de 4 meters, als ik daar een balk onderdoor leg moet ik een stalen balk inbrengen van 10 meter lang van voldoende hoogte om de 4 meter balken te ondersteunen, dat wordt volgens mij een flinke balk.

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat bedoeld? maar wat bedoel je dan wel?
Je kunt de ijzeren H-balk in het midden leggen, op gelijke hoogte met het hout. Dan hoef je aan beide kanten nog maar 2 meter te overbruggen. En het hout heb je al, je moet alleen de balken doorzagen.

Het zou niet mijn oplossing zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jorisvh

Post veel
Sterkte neemt kwadratisch toe dus balken van 20 zouden op 400 uitkomen ten opzichte van de huidige 272 dus al 47% meer, is dat afdoende of zwaarder gaan?
stijfheid neemt niet kwadratisch toe maar met 3de macht van de hoogte.
165 vervangen door 200 is dus bijna verdubbeling van de stijheid = bijna halvering van de doorbuiging.
(200/165)^3~1,8

balk hoger maken door er onderaan iets star aan te verbinden zoals chevy voorstelt lijkt mij een prima plan.
of, links en rechts een plank van 200 hoog aan elke bestaande balk star bevestigen (lijm + schroeven). als dat planken van 1/2 dikte zijn, gaat het ongeveer x3 worden (wat er al is + iets dat 2x zo stijf is = 3x zo stijf)

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.906
440
41
Enkhuizen
Kun je de vloer erboven verhogen met bv 2x 18mm underlayment verlijmt op de balken?
Of kun je boven de vloer aan het dak verbinden zodat die het veren kan opvangen?

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
275
137
Rijswijk
natuurlijk weet ik niet hoe erg het doorbuigen is in jouw situatie, maar bij mijn verbouwing heb ik er een stalen constructie onder laten plaatsen. (de doorbuiging was vrij veel, en vorige bewoners hadden wat staanders weggehaald.
Omdat ik 1 grote open ruimte in de woonkamer en keuken wilde, hebben we alles laten uitrekenen door een constructeur.

omdat ik ook geen hoogte wilde verliezen heb ik/ constructeur uiteindelijk gekozen om 2 dikke hoekprofielen met de rug tegen elkaar aan laten lassen. (12cm hoog, 10 cm breed en 1cm dik staal volgens mij en dan bijna 9 meter lang. )
dan hoef je in de balken maar een sleuf te frezen en het profiel naar boven te drukken.

Dit was wel een werk dat door een constructiebedrijf is uitgevoerd. Het was namelijk een balk geworden die een paar honderd kilo woog. Dit is weer opgevangen met vierkante staanders (1 aan de zijkanten en 2 in het midden. die in de muren zijn weggewerkt.

Lang verhaal kort. Een paar duizend euro lichter, maar de constructie is enorm stevig geworden.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.553
4.460
Met staanders onder de balk, heb je een veel kleinere overspanning. Dus kan je met een veel lichter profiel uit de voeten. Als je je aan elkaar gelaste hoeklijnen alleen aan de einden op legt, dan heb je alleen door het eigen gewicht al een doorbuiging van centimeters over 9 meter.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.406
4.061
Terborg

Wat ik bedoel is om een hoeklijn of t profiel van 4 mtr aan de lengte/zijkanten van de balken te schroeven. De hoogte van het ongelijkzijdige profiel geeft de sterkte. Op deze manier verlies je alleen de dikte van het profiel als hoogte. Of dit sterk genoeg is moet je uitrekenen. Ook of het een betaalbare oplossing is.

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.504
439
Heelsum
Je kunt de ijzeren H-balk in het midden leggen, op gelijke hoogte met het hout. Dan hoef je aan beide kanten nog maar 2 meter te overbruggen. En het hout heb je al, je moet alleen de balken doorzagen.

Het zou niet mijn oplossing zijn.
Ah nou snap ik wat je bedoeld, ja dat kost geen hoogte, maar inbrengen van een 10m balk lijkt me wel een klusje waar ik niet veel zin in heb... wel een goed oplossing, alhoewel die 10m balk wel een een hele flinke kan zijn met die overspanning.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.