Plaatsing van een helical spiraal-snij-as in een JET JPT-260 Vlak/VandikteBank.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de Jet nu dik 2 jaar en ben er heel blij mee. Het ding is krachtig, nauwkeurig en eenvoudig in gebruik. Het voornaamste nadeel voor mij maar vooral iedereen binnen een straal van 500 meter is dat het ding een verschrikkelijke bak lawaai maakt. Daar moest verandering in komen, dus heb ik een helical cutterhead besteld van het bedrijf "Sheartak" in Canada.

Daar voor moest ik natuurlijk wat zaken verwijderen, maar het viel me alleszins mee. De langsgeleider eraf, wat kappen, en je bent al vlot bij de asbevestiging aangeland.

1696086313607.jpeg

riem eraf, poelie eraf getrokken...

1696086456903.jpeg

aan de standzijde alles losgemaakt en dan gewoon dit hele blok eraf getrokken.

Let niet op de blauwe vinger, ik heb de foto's getrokken in de wetenschap dat ik straks een handleiding ervan ga maken.

1696086510485.jpeg

het had wel wat overtuigen nodig:

1696086527960.jpeg

en ook de lagers moet ik van de as trekken, om ze daarna vriendelijk doch dringend te verzoeken plaats te nemen op de nieuwe:

1696086551207.jpeg

los van de pers heb ik dit in totaal nodig gehad:

1696086575188.jpeg

en na gecontroleerd te hebben dat alles correct vrij liep, even een testje:

1696086597297.jpeg

potverdorie.... wat stil!!! De messen zijn echt fluisterstil, en maken mínder lawaai dan de motor van de machine zelf. Zelfs een accutolletje maakt meer herrie. En het schaafresultaat? Zo glad als een babybilletje.

Trigger is tevreden, dit was een goeie investering voor mijn machine.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1696093256639.png

Alles weer gemonteerd.

Ik moet toch even een puntje melden over de bouwkwaliteit van deze machine (heeft verder niks met de nieuwe as te maken). Alles kwam soepel los, alles had een hele goede passing en het wees zichzelf zonder noodzaak aan een handleiding (maar goed ook, want die heb ik niet).

Dat vind ik toch wel erg mooi voor wat toch een beetje als een budgetmerk gezien word. Op de zaagtafel had ik zeker mijn aanmerkingen - deze is, ondanks de kwaliteiten, toch een beetje afgeraffeld op sommige punten. Zo niet de vlak/vandiktebank, dit lijkt door en door kwaliteit te zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed verhaal Trigger, daar kan geen review tegen op! Ik ben wel nieuwsgierig waar je deze besteld hebt en over de kosten.... Ik heb een 14 jaar oude Hammer, waar ik zeer tevreden over ben, dit zou misschien een mooie upgrade zijn; lawaai is ook hier een dingetje.

jaap
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goed verhaal Trigger, daar kan geen review tegen op! Ik ben wel nieuwsgierig waar je deze besteld hebt en over de kosten.... Ik heb een 14 jaar oude Hammer, waar ik zeer tevreden over ben, dit zou misschien een mooie upgrade zijn; lawaai is ook hier een dingetje.

jaap

goedkoper kan ik het niet maken, wel makkelijker....

Ik heb de maximale hoeveelheid (40 stuks) aan extra 'cutter knives' bijbesteld, en ook de torque wrench (de mijne gaat niet zo laag, komt vast vaker van pas). Zeker gezien de prijs van het geheel wil je de draad in de as niet kapotdraaien...

Totale kosten waren 980 euro via credit card, en daarna kwam vadertje staat nog even 220 euro extra incasseren aan import + BTW, dus een schone 1200 euro totaal. Zou je de torque wrench weg laten gaat daar dus nog iets af, maar meer dan 1000 euro ben je wel kwijt aan het einde van de rit.

Ze maken ze ook voor andere machines, maar welke ze allemaal kunnen weet ik niet, zou je moeten vragen.

Het verschil is echt dag en nacht. Als je het kan lijden, gewoon doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi verhaal. Het enige dat me opviel: heb je echt de lagers er af getrokken en toen die weer op de nieuwe as geperst, of toch nieuwe lagers genomen?
Ik heb er vooraf helemaal niet bij stilgestaan dat ik iets met lagers moest gaan doen, dus had geen onderzoek gedaan en geen vervangende geregeld. Zo bleek gaat er gewoon een gesealde 6205 in dus als ze ooit geluid gaan maken is dat snel geregeld. De machine is nog maar een paar jaar oud en deze waren geruisloos en voelden prima dus ik geloof het wel zo.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Mooie bijdrage. Fijn dat het aantal DB ook daadwerkelijk naar beneden ging. Je hebt het over een B vlak en vandikte bank. Nu als ik de prijs zie dan valt dat wel mee daar mag je best iets goeds van verwachten. Ik vraag me af of de Hammer's zoveel beter zijn.

Ik heb recent een van diktebankje met een spiraalas gekregen en zie nu tot mijn schrik dat deze 96db produceert. Tezamen met een stofafzuiging van ruim 80 db moet ik misschien toch nog betere isolatie gaan toepassen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je de deur van je hok dicht houdt en gehoorbescherming draagt, dan maakt dat geluid toch niet uit? Mijn werkplaats zit midden in een woonwijk, met huizen aan beide kanten, maar zelfs mijn directe buren horen het nauwelijks als ik sta te schaven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De garagedeur maakt het eigenlijk erger zeggen mensen, het word een klankkast. En zelf vond ik het geluid ondanks oorkappen verschrikkelijk. Nu niet meer dus :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Nee hij hoort me niet maar ruikt het wel. Was met een cellulose lak bezig en dat rook hij. En dit was voor een houten potje van 15 cm hoog en in diameter. Ik was nog geen minuut bezig. Ook had hij een keer rook in huis van mijn zaag. Ja bot en verkeerd blad maar soms moet je even door. Dat het erg rookte had ik wel door met volgelaatsmasker en ik zag de andere kant van de werkplaats niet meer maar dat de buurman het in zijn kamer rook was toch niet de bedoeling. Er zat een aangebouwde garage tussen de huizen de ene helft van mij en de andere van hem. Ik wil dus niet te veel overlast bezorgen. Nu gebruik ik deze machines voornamelijk overdag. Dus het geluid zal wel te doen zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Een klankkast is geen probleem. Mits het geluid er in blijft. Mijn garagedeuren zijn van hout. En er staat zo veel zooi, dat dat de geluidsgolven wel een beetje breekt en verstrooid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.