Plaatmateriaal uit Bamboe.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bij een welbekende fijnhouthandel te Amsterdam is plaatmateriaal gemaakt uit Bamboe verkrijgbaar in de standaard maat 122 x 244, dikte van 5 tot 40 mm. Ziet er erg mooi uit, is wel prijzig.

Heeft er iemand ervaring met het verwerken van bamboe plaatmateriaal? Dan hoor ik het graag. Ben vooral benieuwd naar hoe het zaagt, lijmt en of het goed af te werken is met, bijvoorbeeld, olie.

Groet, Rob.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een tijd geleden eens wat info opgezocht over het bewerken van bamboe, en wat ik me er nog van herinner is dat het bijzonder taai spul is, en de snijgereedschappen uitzonderlijk snel bot worden.
Groeten,
Steven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt. Bamboe heeft dichte vezels en bevat relatief veel silica - daarom is het ook zo'n goed materiaal om werphengels en bogen van te maken, met name in de techniek die 'split bamboo' of 'splitcane' heet, waarbij dunne, verjongde strips uit de buitenkant van bamboestengels gespleten worden en tot eindobject worden verlijmd.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar en collega cursist heb ik er mee zien werken en heb ook het uiteindelijke resultaat gezien. Erg fraai. Het is solide en mooi af te werken. Maar inderdaad erg aan de prijs.

Paul
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Rob, mooi materiaal met mooie houttekening, ik heb er zo'n 8 jaar geleden een keuken van gemaakt. Dit was dan mdf met aan beide zijden beplakt met 1mm dik bamboe (platen compleet besteld bij interieurbouwer) randen heb ik afgeplakt met erbij besteld afplakband. Het is wel aan te raden om een scherpe fijngetande zaag te gebruiken alleen dan is strak zaagwerk te leveren. Afwerking met een matte lak. Verder kan ik zeggen dat de keuken er na al die jaren intensief gebruik er nog heel goed uitziet met weinig beschadigingen. Ben er dus nog goed tevreden over.
Groetjes Nol.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De ecologische voetafdruk van zo'n bamboeplaat is dan weer niet zo fraai volgens een artikel dat ik ooit gelezen heb. Ik zou zelf gedacht hebben dat het wel meeviel omdat het een zeer snel groeiende plant is.
Ik kan jammer genoeg het artikel niet meer terug vinden...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bamboe groeit inderdaad heel snel (één van de soorten bamboe is zelfs de snelst groeiende plant op deze planeet, meer dan 90cm per dag).
Het is echter heel arbeidsintensief om het te verwerken tot plaatmateriaal.
Ten eerste moet het worden gespleten en geschaafd om er latjes uit te maken, daarna moeten die nog verlijmd worden. Logisch dat de kostprijs hoog is, en de ecologische voetafdruk inderdaad niet min.
Bovendien moet het ook aangevoerd worden, dus er komt nog eens transport bij...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Allemaal dank voor de informatie. Ik ga binnenkort een klein kastje bouwen uit dit materiaal, ben benieuwd, zal het hier laten weten.

Wel grappig is dat men hier de "ecologische footprint" een minnetje geeft, terwijl de leverancier juist hoog opgeeft van de minimale millieubelasting. Ik hou het maar in het midden, tenslotte is ieder plaatmateriaal belastend (lijm, intensieve bewerking, transport). In hoeverre plaatmaterialen nou minder millieubelastend zijn dan massief hout? Toch eens een keertje induiken.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.