Plaatmateriaal, hoe belandt het bij jou?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
88
42
Naarden
Goedenavond forumgenoten,

ik weet niet of de kantine de juiste plek is, maar ik vond geen ander forumdeel waar het beter paste...

Ik heb een stationwagon met een vrij grote kofferbak, maar 244x122 past er helaas niet in. Max iets meer dan een meter breed... En balkjes tot 270 passen precies tussen dashboard en kofferklep, dat is dan wel weer fijn. Heb besloten dat er een andere auto moet komen (met deze is te vaak gezeik met hoge rekening), dus werd grootte daar een criterium in. Om daarna tot de conclusie te komen dat dat eigenlijk allemaal niets uit maakt, want of de kofferbak nou groot of heel groot is, 122 breed past er niet in. Dan moet de volgende maar een wat kleinere worden met een trekhaak, dan ga ik wel een aanhangwagen huren als er plaatwerk mee moet. Toen bedacht ik me: dat moet ook op het dak kunnen. Dakdragers en aan 1 kant een soort rollen erop zodat je de plaat als het ware tegen de zijkant van de auto kunt zetten (maar dan hoger) en dan duw je hem omhoog waarop hij op de dakdragers komt. Maar hoezo ben ik oplossingen aan het bedenken voor problemen waar anderen toch ook last van moeten hebben?

Dus, voor degenen die ook veel met plaatmateriaal werken, hoe komt dat bij jullie thuis? Busjes? Aanhangwagens? Laten bezorgen? En dan vanaf de houthandel? Bouwmarkt? Of laat je het eerst grofweg op maat zagen en dan in je kofferbak, bakfiets of onder de arm?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gooi ze gewoon op de 2x1 aanhanger van de Humbaur (Hornbach). Was een cheapo ding (uit mijn hoofd 500-600 euro destijds, met huif) maar dient me al 5 jaar zonder gezeik in weer en wind en soms iets overbelast. Prima koop en verdient zijn geld snel terug, maar je moet een aanhanger kwijt kunnen (willen).

Dakdragers werkt ook prima, rollen vind ik daar niet persé bij nodig zoveel weegt een plaat ook weer niet.

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
21
7
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
We hebben een aantal aanhangwagens in de familie die bijna altijd wel bruikbaar zijn.
Daar kunnen hele platen van 244x122 in. Dus meestal haal ik dan een aantal zodat ze op voorraad liggen.

Daar voor haalde ik iets groots bij de karwei en met de karwei pas kon je dan een aanhang wagen gratis huren voor 2 uur. Daarmee langs de groothandel voor de rest van de benodigide platen (karwei is niet het goedkoopst).

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
535
238
Noardeast-Fryslân
Doorgaans laat ik het op maat zagen. Maar als het moet past er (met wat moeite, dat wel) een volle plaat in onze zelfbouw camper (Renault trafic).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ik zou liever geen hele platen op dakdragers vervoeren. Heb al 2 keer gezien dat ze loskwamen op de snelweg.
Aanhangwagen is de beste oplossing als je geen bus hebt waar hele platen in passen.
Ik heb hier geluk, de plaatselijke houthandel komt ze gratis brengen als in de buurt zijn.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Platen op dakdragers zou ik nooit doen.

Vorige manager op mijn werk had een jaguar lease auto van het werk. Twee platen van 122x244x18 dik op de dakdragers. Met een gangetje van 80-90 km/u, wind eronder en de dakdragers braken uit zijn rail. Gevolg was stijlen zo verwrongen waren dat de Jaguar van 7 maanden oud Total loss is verklaard.

Gewoon op een kar achter je auto of of maat laten zagen. Of een busje lenen van iemand waar de platen op zijn kant in passen.

• Wow
Waarderingen: michelb_ww en mink

cleopatra

Actieve deelnemer
4 jan 2021
32
36
Apeldoorn
Je kunt ook dichter naar de houthandel verhuizen. Voor die paar honderd meter mag ik vaak de platenkar wel even lenen en wandel ik zo naar huis. Pluspunt is dat die platenkar dan ook weer een keer uitgelaten wordt.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Hopster en Athanor

rik

Post veel
8 nov 2010
829
163
De platen waar wij mee werken zijn 2800x2050, 3050x1500 of Superpan en dat is nog groter…. Zelf ophalen is voor ons geen optie. Voor een gemiddeld project nemen we meer dan het minimum af bij onze leverancier en wordt het tot op de stoep geleverd.

Als alternatief is een aanhanger een optie of lokaal iemand vinden die een lange bus heeft.
Er zijn natuurlijk ook genoeg bedrijven die materiaal op maat leveren, mogelijk is dat een optie.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Laten zagen is voor mij de eerste optie, of door de lengte of door de breedte, afhankelijk van wat je nodig hebt. Als je vaak deze grote platen in z'n geheel nodig hebt, in grotere hoeveelheden laten bezorgen, of i.d.d. een aanhanger organiseren.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.498
782
Moordrecht
Ik koop op projectbasis en laat de platen ruw op maat zagen. Hier dichtbij zit Houtpartij waddinxveen. Als ik het daar haal, zal ik het zelf moeten zagen, dus 2 schragen mee en de invalzaag. M'n vorige auto kon het met gemak in in de langte, deze is wat meer vogelen. Maar een station is wel het handigst. Je krijgt ze niet langer en met meer ruimte dan een Skoda Superb. De voorlaatste en die daarvoor dan wel. Evenveel ruimte, maar iets meer in de hoogte is een Skoda Kodiaq.

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.223
643
Noord-Veluwe
Ik laat het gewoon bezorgen. Kost vaak wel een paar tientjes extra, maar het scheelt mij een hoop tijd en gedoe. En ik hoef geen aanhanger te huren. Dat bespaart mij dus genoeg tijd, gesleep en geld om er geen "pijn" van te hebben. Soms weet ik genoeg op te sparen om in een keer voldoende te kunnen bestellen om geen transportkosten te hoeven betalen. Maar niet altijd. Ik kan een stuk of 10 volle platen kwijt op mijn verrijdbare platenkar in de werkplaats. Dat is voor mij een mooi voorraadje. Is het meer, dan moet het maar even tijdelijk tegen de muur staan.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Ik rijd in een wat oudere Volvo (S60 2002) en daarvan kan de leuning van de passagiersstoel naar voren worden geklapt. Hierdoor kan ik (in een sedan) platen van 66x244 en zelfs 66x305 meenemen met de achterklep gewoon dicht. De meeste projecten die ik maak met plaatmateriaal zijn te doen met deze maten.
Het 1 keer doorzagen is vaak een service waar je niet voor hoeft te betalen, al is dat niet bij iedere houthandel zo.
Ik laat het ook wel eens bezorgen, maar dat kan alleen uit als ik genoeg bestel, of als het een betaalde opdracht is waarbij ik deze kosten kan doorberekenen.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
88
42
Naarden
Daar zitten leuke verhalen tussen!
Dichter naar de houthandel verhuizen is ook wel een prachtige haha! Maar ik heb net sinds enkele maanden een nieuw schuurtje en die is er juist gekomen omdat verhuizen er niet in zit en mijn vrouw het gezeur beu was :)
Volvo S60, Skoda Superb, Skoda Kodiaq en ik zag ergens op het forum een Kei kar voorbij komen. Mijn vrouw heeft al laten weten dat ze geen aanhangwagen hier permanent wil, dus in dat geval zou huren worden. Ik ben overigens ook zo slim geweest om in de tekening van de indeling van mijn schuur géén ruimte in te tekenen voor plaatmateriaal. Lekker bezig Joris...
Ik zal de houthandel ook eens vragen wat bezorgen kost, al vermoed ik dat dat niet heel goedkoop zal zijn.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.780
1.061
Emst
Ik heb vrijwel nooit plaatmateriaal, maar wel grote stukken hout.
Ik gebruik daarvoor een MB608 met een open bak, eventueel ook nog een aanhanger erbij.
Is het te tillen en voor deze wagen te lang, dan gaat het in de camper (MB508), daar kan bijna 5m lang in en 2m hoog.

• Leuk
Waarderingen: Vigier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Ja, ik heb een Piaggio Porter Kipper, maar daar past net geen hele plaat plat in de bak. De bak is net iets te kort. Het hout ligt aan de achterkant op de rand. Er is een versie met een platte bak, die niet kiept, die is net iets groter en er is een versie met een XL platte bak, daar past het wel plat.

Net als een 2CV Eend zijn ze ook handig voor grote koelkasten, kan gewoon recht op staan, maakt bijna niet uit hoe hoog.

• Leuk
Waarderingen: Vigier

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
102
43
Waddinxveen
Laten zagen heb ik dan weer matige ervaringen mee, zelfs een print van cutlistoptimizer helpt vaak niet. Dus of ruw op maat of met de aanhanger.

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
131
33
Tijnje
Ik heb een aanhanger waar grote platen in passen. Wat erg fijn werkt is 3 of 4 CLS balkjes overdwars op de rails van de aanhanger. Plaat daar bovenop, vastzetten met spanbanden en daarna een netje er overheen. Als je thuis komt is de aanhanger meteen mobiele werkbank om de plaat op te delen met de invalzaag.

Plaat op het dak zie ik niet zitten: dat vormt een hele grote vleugel die veel wind pakt. En een beetje bruuske noodstop en de plaat ligt op de motorkap.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
661
372
‘s-Hertogenbosch
Ik heb de mazzel dat ik plaatmateriaal op het bedrijf kan laten komen en dan daar te kortwieken op maten dat ik het hier thuis kan verwerken…. Als het kort is mag het gewoon in de werkbus mee naar huis 😁

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
673
323
Het Groene Hart
Ik heb voor klein werk goede ervaringen met opmaatzagen.nl. Dan komt het netjes tot op de oprit.

Voor m'n werkplaats heb ik de muren bekleed met halve platen underlayment en die kwamen ze van sleiderink ook keurig op de oprit leggen. De nieuwe deuropening is breder dus ik denk dat ze tegenwoordig ook wel binnen gelegd zouden kunnen worden als ik dat zou willen.

Als het bij de bouwmarkt vandaan moet komen gebruik ik vaak de aanhanger of huur een busje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.