Plaatmateriaal, aanbieders vergelijken (in tabel)

NeoEko

Actieve deelnemer
@ jefmen: "Voor Hornbach wil ik de prijswijzigingen wel bij houden."

Super!
Kleinere maten zijn alleen te krijgen bij bouwmarkt/detailhandel. De prijzen bij de bouwmarkten kun je ongeveer afleiden uit de hele plaat maten. En ik heb al heel wat geschrapt ten behoeve van de overzichtelijkheid.

@ zuma: Levert bouwmaat ook aan particulieren? Daar moet je toch een pasje voor hebben?
De meest gangbare goede kwaliteit voor berken is b/bb.
b=ongepropt, bb= kan gepropt zijn. En dan zijn er nog eisen aan de grootte van de noestjes en het kleurverschil... maar dat gaat misschien allemaal wat ver in dit kader.

En dan nog moet je geen pech hebben. AA/B bestaat m.i. niet, of niet in Nederland?. A/B wel, heb ik één keer gezien, maar dat exemplaar ruilde ik graag voor een b/bb.
Zoals gezegd, het keurmerk zegt ook niet alles...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
bouwmaat levert alleen aan bedrijven bij mijn weten


Wel... Bouwmaat levert alleen aan personen die een bouwmaat pas hebben...en een bouwmaat pas kun je krijgen met een kvk nummer.

Nu weet ik niet precies wat je woon situatie is, maar als je een eigenhuis hebt en lid bent van een Vereniging van Eigenaren is dat een weg die je kunt bewandelen. Elke VvE is namelijk wettelijk verplicht om een kvk registratie te hebben.... Hatsjikidee, en daarmee kun je een pas mee aanvragen.



Overigens, een andere vraag.

Heeft iemand ervaring mbt het plaatmateriaal van Nijhof in Baarn ?

Afgezien van de andere (hard) houtsoorten die ze daar hebben, hebben ze ook heel veel plaatwerk van div. typen in div. maten kant en klaar. De kwaliteit ervan weet ik echter niet.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@ jefmen: ook andere diktematen heb ik geschrapt: die staan meestal aardig in verhouding als je de 18 mm bekijkt.
@ gompy58: goede tip, maar naast de tabel omdat toch niet iedereen er uiteindelijk terecht kan.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@ zweihaak.
had je hem wel in de verf staan?

Ik was een aantal jaren geleden bezig met het maken van 5 plantenbakken, stond eens een tekening in een gamma/praxis krantje.
4 bakken gemaakt van Bruynzeel okoumé, en en van Hornbach garantie okoumé, beiden werden verkocht als garantieplaat, dus dan zouden ze tegen een beetje vocht moeten kunnen.
Alle 5 bakken zijn afgewerkt met 2 lagen Bouwmaat grondverf, eerste laag op het "kopsehout" dik opgezet en dicht geschuurd tot korrel 400. 2x afgelakt met "Flexa strak in de lak" geschikt voor buiten.
Ik heb die ene bak uit nieuwschierigheid gehouden, en 3 jaar later is het net nat karton, en niet op een paar plekken maar elk zaagdeel was totaal rot/pulp.

De Bruynzeel okoumé gekocht bij Wichbold in Groningen, de garantie okoumé bij Hornbach.
De Bruynzeel plaat was volledig uitgevuld, de andere plaat zat vol gaten in de tussen lagen.
Hornbach wilde er niets van weten, jammeren gelijk over slechte afwerken e.d.

Er is overigens erg veel hechthout/multiplex met goedkoop en slechte tussen fineerstroken, je hebt dit bv met populier of meranti als tussen lagen.
Misschien zou je dit kunnen meenemen in je lijst?
Ik vind dit een leuk initiatief, maar dan wel als het mogelijk is dezelfde kwaliteit vergelijken.
Bij veel multiplex heb je bv ook platen met dun fineer met veel lagen, en goedkoop met een paar dikke lage fineer.
 
Laatst bewerkt:

NeoEko

Actieve deelnemer
"Er is overigens erg veel hechthout/multiplex met goedkoop en slechte tussen fineerstroken, je hebt dit bv met populier of meranti als tussen lagen.
Misschien zou je dit kunnen meenemen in je lijst?
Ik vind dit een leuk initiatief, maar dan wel als het mogelijk is dezelfde kwaliteit vergelijken.
Bij veel multiplex heb je bv ook platen met dun fineer met veel lagen, en goedkoop met een paar dikke lage fineer."

Op die manier heb ik de tabel gemaakt: -zoveel mogelijk- appels met appels, peren met peren. Per kolom.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik haal mijn hout bij een Imabo vestiging, die binnenkort overgaat op een bouwcenter. Beide leveren aan particulieren. En zo zijn er meer. De Pontmeier hier in de buurt doet moeilijk bij particulieren, dan hoeft het van mij al niet meer. Bij dit soort bedrijven doe je er slim aan om als je meer dan één plaat nodig hebt, een offerte te laten maken, dan krijg je vaak korting. En thuis leveren is bij een grotere zending ook geen probleem (dus gratis). Dus een prijs aanleveren voor een tabel heeft niet zo veel zin.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Tof initiatief maar het heeft pas nut voor mij als er ook bedrijven als raab karcher, pontmeijer, stiho en ubbens etc bij staan. Er zijn veel van deze bedrijven die niet zo moeilijk meer doen zonder kvk registratie. Ik denk dat veel van de forumgebruikers toch al met een grote boog om prakis en gammah heen lopen.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
De 'onlineman' van Pontmeyer melde dat de prijzen van het berken nog zouden worden aangepast toen ik hem wees op de forse verschillen met zijn collega aanbieders.
Als ik daarvan bericht krijg zal ik er melding van maken.
Overigens moet je om prijzen te zien in de Pontmeyer webshop een account aanmaken. En dat kan ook als particulier.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
@jaap

Je kan de prijzen vandaag up-to-date hebben en morgen past hornbach zijn prijzen weer aan. Dat doen ze nog wel is.

Om dit probleem aan te pakken en het geheel wat 'professioneler' te maken moet de datum waarop de prijs verkregen werd vermeld worden.
Dan kan de tabel nooit fout zijn, hoogstens verouderd.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@sebc: Mee eens. Overigens zullen de prijsaanpassingen voor kleinere aantallen zelden dramatisch zijn. Maar het streven is natuurlijk actueel houden.

Liefst natuurlijk op basis van info van leveranciers -ik zal ze daarom verzoeken- en input uit de gemeenschap.

Als er iemand is die dit voor Belgie wil uitzoeken dan kan ik een html-tabel leveren...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.