Ik ben met een nieuwe salontafel bezig en om het goed vierkant en haaks te verlijmen moeten de diagonalen gelijk zijn.
Nu dacht ik dit gewoon met een rolmaat te gaan doen, tot ik van de week een filmpje van Roy Underhill zag waarin hij Pinch Rods maakt.
Vandaag was ik zover dat ik de onderkant van de tafel af had en de diagonalen wilde meten. Toen dacht ik: zo'n Pinch Rod is wel handig.
Daarom heb ik er vanavond een gemaakt.
Hij is gemaakt van wat ik op mijn hobbyzolder vond.
- Een ronde stok van een oud opklap bed (deze is weggegooid maar het hout heb ik bewaard).
- Een stuk 15mm koperen waterleiding.
- Schroefjes.
Eerst de buis op maat gezaagd en de stukken aan elkaar gesoldeerd.

De gesoldeerde buisjes heb ik schoon geschuurd met P400 en daarna gepoetst met koperpoets.

Vervolgens gaatjes geboord en schroefdraad getapt.

Het rondhout op maat gezaagd en afgepunt (heet dat zo?)

Het resultaat:

EN????
Het was al haaks. Heb ik het voor niks gemaakt....

Nog een detailfoto:

Groeten, Raymond
Nu dacht ik dit gewoon met een rolmaat te gaan doen, tot ik van de week een filmpje van Roy Underhill zag waarin hij Pinch Rods maakt.
Vandaag was ik zover dat ik de onderkant van de tafel af had en de diagonalen wilde meten. Toen dacht ik: zo'n Pinch Rod is wel handig.
Daarom heb ik er vanavond een gemaakt.
Hij is gemaakt van wat ik op mijn hobbyzolder vond.
- Een ronde stok van een oud opklap bed (deze is weggegooid maar het hout heb ik bewaard).
- Een stuk 15mm koperen waterleiding.
- Schroefjes.
Eerst de buis op maat gezaagd en de stukken aan elkaar gesoldeerd.

De gesoldeerde buisjes heb ik schoon geschuurd met P400 en daarna gepoetst met koperpoets.

Vervolgens gaatjes geboord en schroefdraad getapt.

Het rondhout op maat gezaagd en afgepunt (heet dat zo?)

Het resultaat:

EN????
Het was al haaks. Heb ik het voor niks gemaakt....

Nog een detailfoto:

Groeten, Raymond