pianodraad? om veer te maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zoals jullie misschien wel weten knap ik wel eens een bankschroef op. Nu wil ik voor een Hemklem een nieuwe veer voor de spindel maken, de oude houdt de boel niet meer op spanning bij het losdraaien.
Waar kan ik prianodraad, verenstaal of een complete veer vinden? Ik ben al wat adressen online tegen gekomen, maar die zitten in Duitsland en Denemarken en ik wil niet gelijk 50 veren bestellen.
Bij voorkeur een adres in de buurt van Rotterdam waar ik met de spindel heen kan rijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zit er in rotterdam nergens een verenfabriek? Als ik wat speciaals nodig heb, ga ik naar een verenfabriek hier in utrecht op het industrieterrein. Geef aan wat ik zoek, maten erbij. En dan verdwijnt de juffrouw in de fabriek en gaat ze even in de bakjes kijken of ze iets hebben wat lijkt op wat ik zoek. Dan maak ik een keuze en dan gaat er een paar euro in de fooienpot. Ik bewaar ook altijd alle veren uit spullen die ik sloop. Als je gegevens hebt kan ik kijken of ik iets heb waar je wat mee kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zit er in rotterdam nergens een verenfabriek? Als ik wat speciaals nodig heb, ga ik naar een verenfabriek hier in utrecht op het industrieterrein. Geef aan wat ik zoek, maten erbij. En dan verdwijnt de juffrouw in de fabriek en gaat ze even in de bakjes kijken of ze iets hebben wat lijkt op wat ik zoek. Dan maak ik een keuze en dan gaat er een paar euro in de fooienpot. Ik bewaar ook altijd alle veren uit spullen die ik sloop. Als je gegevens hebt kan ik kijken of ik iets heb waar je wat mee kan.
Nu ik een keer op mijn laptop ipv telefoon zoek op verenfabriek krijg ik andere hits. Kennelijk toch verschillen per zoekmachine. In de Waalhaven zit een verenfabriek waar ze niet alleen draad verkopen, maar ook complete drukveren.
@chevy bedankt voor het aanbod.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals jullie misschien wel weten knap ik wel eens een bankschroef op. Nu wil ik voor een Hemklem een nieuwe veer voor de spindel maken, de oude houdt de boel niet meer op spanning bij het losdraaien.
Waar kan ik prianodraad, verenstaal of een complete veer vinden? Ik ben al wat adressen online tegen gekomen, maar die zitten in Duitsland en Denemarken en ik wil niet gelijk 50 veren bestellen.
Bij voorkeur een adres in de buurt van Rotterdam waar ik met de spindel heen kan rijden.
Springveer? Verenstaal? Tandartsdraad. Remanium - vraag een stukje aan je vriendelijke buurttandarts ;-)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zit er in rotterdam nergens een verenfabriek? Als ik wat speciaals nodig heb, ga ik naar een verenfabriek hier in utrecht op het industrieterrein. Geef aan wat ik zoek, maten erbij. En dan verdwijnt de juffrouw in de fabriek en gaat ze even in de bakjes kijken of ze iets hebben wat lijkt op wat ik zoek. Dan maak ik een keuze en dan gaat er een paar euro in de fooienpot. Ik bewaar ook altijd alle veren uit spullen die ik sloop. Als je gegevens hebt kan ik kijken of ik iets heb waar je wat mee kan.
Verenfabriek Deka, Waalhaven Noordzijde.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Metaalwinkel.nl, heeft verenstaal en een vestiging in Rotterdam. Zou wel even bellen of ze ook een stuk verenstaal verkopen ipv een hele bundel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo'n veer die om de spindel van een bankschroef zit is kort en van vrij dikke draad gewikkeld en met vlakke uiteinden. Dat is niet zo simpel even te wikkelen.
 

uitvinder1947

Nieuw lid
10 sep 2014
1
0
Zoals jullie misschien wel weten knap ik wel eens een bankschroef op. Nu wil ik voor een Hemklem een nieuwe veer voor de spindel maken, de oude houdt de boel niet meer op spanning bij het losdraaien.
Waar kan ik prianodraad, verenstaal of een complete veer vinden? Ik ben al wat adressen online tegen gekomen, maar die zitten in Duitsland en Denemarken en ik wil niet gelijk 50 veren bestellen.
Bij voorkeur een adres in de buurt van Rotterdam waar ik met de spindel heen kan rijden.
Via Aliiexpress.com kun je veren in soorten en maten bestellen voor weinig.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
En als aanvulling:


Niet allemaal bruikbaar/relevant maar misschien helpt het je toch een beetje
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik rijd wel een keer naar Deka hier aan de Waalhaven en neem dan de spindel mee. Ik heb nu een aantal van die spindelveren gezien en gevoelsmatig ziet deze eruit als zelf gemaakt.
En als je naar de oplossing van de Hemklem 125 kijkt, dan kan ik zelfs nog overwegen om iets van een ring / bus in te bouwen. Dat moet dan wel op een draaibank gemaakt worden en dat kan ik niet zelf.

WhatsApp Image 2023-09-22 at 13.37.43 (1).jpeg
Zo ziet de borging van de Hemklem 125 eruit en

WhatsApp Image 2023-09-22 at 13.37.43.jpeg
Dit is hoe de Hemklem 150 in elkaar zit. Twee compleet verschillende oplossingen.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Hier een indruk waar je mee te maken krijgt als je zelf veren wilt maken, door Marius Hornberger:

(Begint op 15:51)

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.