peugeot beitels

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Heeft iemand ervaring met Peugeot beitels?
Je vind er in fora weinig van.
Wat is er trouwens mis met Bahco? Vroeger onder de naam van E.A.Berg, of het "visje" waar bijna elke timmerman mee groot is geworden.
Je hoort ze nooit vernoemen bij de beitelfreaks.
Ben benieuwd naar de reakties.

Groeten, Ernie :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
Peugeot beitels zijn een beetje ondergewaardeerd, ze vallen niet op maar doen wel hun werk. Het staal is niet extreem hard maar ze zijn wel mooi scherp af te wetten, enkel de standtijd valt wat tegen, regelmatig eens op de wetsteen is een must.

Mijn eerste set beitels is van E.A.Berg en deze werden ondertussen veertig jaar oud :eek: in de loop der jaren heb ik enkele maten bijgekocht, deze nieuwere beitels zijn beduidend lichter uitgevoerd dan de oude, de hardheid daarentegen is zo op het gevoel gelijk gebleven.
Dan heb ik ook nog een set beitels van Pheil, en dat is andere koek, zwaar uitgevoerd, blijven lang scherp, en ik vind ze prettig in de hand liggen.

Maar de beitels die ik tegenwoordig het meest gebruik zijn Chinese beitels in HSS, ze zien er niet uit maar ze blijven heel lang hun scherpte bewaren, en zijn heel handig in het dagelijkse gebruik. ( hebben een handig formaat)

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bahco beitels hebben op zich prima staal. Nadeel vind ik dat ze erg dik zijn en de vouw aan de zijkant niet ver naar onder gaat. En als je ze gaat slijpen op een wetsteen zal je merken dat de vlakheid van de achterkant nogal wisselend is. Dat gaat je veel tijd kosten.

Oude E.A. Bergs heb ik ook een paar. Prima beitels, lekker plat, goed staal. Omdat het oude zijn waren ze behoorlijk bol geslepen, dus heb hier ook veel tijd in zitten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook een paar beitels en houten schaven met Peugot-beitels. Zeker van de beitels (twee schietbeitels en een hakbeitel) ben ik niet onder de indruk. De hakbeitel is wel in slechte staat, maar als je de afwerking vergelijkt met de nooitgedacht die mee op de foto staat, weet je het wel. De schietbeitels zijn ook wat afwerking betreft zeer mager. Slijpsporen zijn niet weggewerkt. De kwaliteit van het staal is volgens mij spijkerstaal. Moeilijk scherp te krijgen. De schaafbeitels zijn wel goed. Maar blijkbaar waren er twee fabrikenten peugot. Peugot Freres, met de leeuw als logo, en Peugot & Cie met op de schaafbeitel een olifant en op de schietbeitels een klok met vleugels als logo.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een aantal weken geleden heb ik 2 Peugeot steekbeitels gekocht van 4 en 8 mm.
Ze zijn van de Energy-Line, met de leeuw als logo, gemaakt door Peugeot-Muller.
Ik heb ze wel flink afgewet omdat er voor mij te veel blankelak op zat, ze glijden nu beter.
Ook op de vouw zat behoorlijk wat lak wat er nu allemaal af is.
Door het grote houten handvat (hecht) vind ik ze lekker in de hand liggen.
Toch vind ik de lengte van het blad wat kort.

Ze maken echter ook een lijn steekbeitels uit de Muller lijn met een kunststof hecht.
Muller ken ik voornamelijk van hak en klezoorbeitels voor steen.

http://www.Peugeot-Muller.com
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien raar, maar..
Na ze geruimetijd gebruikt te hebben vallen ze behoorlijk tegen, vooral in hardere houtsoorten.

Bij hakwerk breken er stukjes uit de vouw, en bij de kleine krult de vouw op?
Hakken met een diepte van 3mm moet een beitel toch makkelijk kunnen doen vind ik.

Ik heb al verschillende slijphoeken geprobeerd, 20, 25, 30, 35.
Het is net als of ze niet goed uitgegloeid zijn en er zachte gedeeltes in het staal zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.