PEPPOL ! Een samentrekking van PEPtalk en euroPOL ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.265
2.605
Klein-Brabant, Vlaanderen
vanaf 1 jan 26 dient in VL elke faktuur tussen btw-plichtigen elektronisch uitgewisseld te worden
concreet: pdf via mail volstaat niet !
misdaadbestrijding is de opgegeven reden
mooi !

dat betekent dat ik als kleine zelfstandige in bijberoep een tandje bij mag steken om deze extra-admin-kost op te hoesten !?

mijn boekhouder heeft mij nog niet op eigen initiatief ingelicht over wat mij te wachten staat
op mijn vraag antwoordde hij dat ik mij rechtstreeks bij PEPPOL kan registreren, of via hem aan 9 euro / maand (startbedrag ?)

van de 1ste leverancier aan wie ik vandaag de vraag stelde, kreeg ik het antwoord dat zij mij 'in de toekomst' op de hoogte zouden brengen van het feit dat zij de faktuur via PEPPOL zouden sturen

we hebben nu nog 180 dagen te gaan . . . maar als ik zelf de niet vraag stel, contacteert niemand mij over PEPPOL

beste collega's uit VL, wat zijn jullie bevindingen en bedenkingen ?

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.659
643
schok!
Nog een platform erbij dat men in het oog moet houden.
En hoe gaat dat met facturen die de grens over gaan?

groeten,
ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.174
3.630
Hadden er weer wat uitgerancheerde politici een baantje nodig? Weer een kudde opvreters er bij, die niets toe voegen, en waar je aan moet betalen als zelfstandige? Die ongein gebruiken ze hier ook bij gemeenten. Het zou pas nut hebben, als ze voor die extra kosten ook zouden zorgen, dat je facturen op tijd betaald worden.

jorisvh

Post veel
ik heb er al menig nieuwsbrief over ontvangen van mijn boekhouder, @ZotVanHout, misschien tijd voor een andere 😉?

ook vanuit Unizo, Bouwunie, Doccle, FOD Economie, sociaal secretariaat, social media, … word ik overspoeld met info, uitnodigingen voor webinars en voorstellen.

als je BTW plichtige bent moet je peppol facturen kunnen ontvangen van je leveranciers. dat kan gratis. bvb bij Doccle kan je je BTW-nr registreren en dan komen de peppol facturen daar toe. heb ik een tijd zo gedaan. ik moest de facturen van Doccle downloaden en doorsturen naar mijn boekhouder (al kan je dat ook automatisch laten gebeuren). bvb Proximus stuurt al peppol facturen. ben nu overgeschakeld op registratie via mijn boekhouder. zo komen facturen automatisch in het e-portaal.

als je het gratis wil houden, kan je ervoor kiezen om enkel voor particulieren te werken. als je aan BTW-plichtige klanten wil factureren, moet je zelf peppol facturen kunnen genereren en er is bij mijn weten geen gemakkelijke gratis oplossing.
kan met Doccle mits 4€/mnd (denk dat dat de goedkoopste is).
ik ga een facturatiepakket dat mijn boekhouder ter beschikking stelt gebruiken. kost me 11€/mnd. niet de goedkoopste maar alles zit vanzelf op de goeie plek en dat spaart me een hoop tijd.
(als ik het goed heb, is er voor die kost een 120% aftrek gedurende enkele jaren)

ik vind die peppol e-facturatie fantastisch en denk dat die maandelijkse kost snel terugverdiend zal zijn.
hoeveel tijd kost het je nu om elke maand of kwartaal je facturen al dan niet digitaal bij elkaar te harken?
hoeveel tijd kost het jou of je boekhouder om de info nodig om ze te boeken (BTW-nr leverancier, BTW-voet, … ) uit de pdf’s te plukken?
met peppol zal dit volledig automatisch gebeuren.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
En hoe gaat dat met facturen die de grens over gaan?
Europa verplicht gestructureerde e-facturatie voor internationale intracommunautaire B2B en B2G transacties vanaf 2030.
voor binnenlandse transacties is het vanaf 2035.

België verplicht dit voor binnenlandse transacties al vanaf 2026.
vroeg of laat zal NL dus ook wat moeten invoeren (als dat al niet loopt).
tot dan gewoon factureren met BTw verlegd zoals nu, vermoed ik.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
318
191
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik gebruikte al een tijdje Moneybird voor mijn administratie en facturen en moest voor de gemeente Amsterdam ook opeens via Peppol mijn facturen versturen.
Voor Moneybird bleek dat een eenvoudige uitbreiding zonder extra kosten dus de overgang viel mij heel erg mee.
Dit speelde al ruim 2 jaar geleden en sindsdien heb ik dat Peppol trouwens nooit meer nodig gehad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.