Pepermolen uit bostamarinde (marblewood)

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Te lang geleden dat ik hier iets heb durven posten. Door een paar jaar post COVID syndroom en bijzaken zoals het afronden van mijn promotieonderzoek is het forum helaas wat naar de achtergrond verdwenen... Om er weer wat in te komen, een eenvoudig pepermolentje!

Tijdens de Open Dag Hout liep ik tegen een mooi stukje bostamarinde of marblewood aan, wat ik niet kon laten liggen. Sierra van De Houtdraaierij waarschuwde me al voor het splinterige karakter van het hout, maar ik was wel benieuwd... Er stond een housewarming op het programma, altijd een mooi excuus om een praktisch cadeautje te draaien. Ik realiseer me dat er al duizend pepermolens te vinden zijn op het forum, maar deze leek me toch wel aardig om te delen. Hout: bostamarinde dus. Maalwerk: Crushgrind. Afwerking: Yorkshire Grit + Shellawax friction polish.

IMG_6596.jpgIMG_6597.jpg
IMG_6598.jpgIMG_6599.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Mooie pepermolen. Zoveel pepermolens zie je hier niet. Of ik moet er veel gemist hebben. Ik heb vorig jaar op de odh een flink stuk gescoord. Heb er tot nog toe 2 kloppers van gedraaid. Dat splinteren wist ik niet en ja ik had daar ook last van met draaien. Ook weer geleerd dat marblewood, bostamerinde is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooie molen geworden. Jammer dat je je shellawax gebruikt hebt voor de afwerking. is een prima materiaal als je er niet meer aan komt, maar bij normaal/intensief gebruik is de glans er in no-time vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dat is een terecht punt. Vaak gebruik ik een voedselveilige olie, dit keer iets anders om het meeste uit het hout te halen. Duurzaamheid van de glans is zeker een beperking.

Welke afwerkingen gebruiken jullie het liefst voor gebruiksproducten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.