pennen onder een hoek van 45 graden

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Heeft iemand tips hoe ik pennen kan maken die onder een hoek van 45 graden staan zonder pennenbank?
Het is voor regels van een barkruk met als extra moeilijkheidsgraad, dat de poten 5 graden schuin naar binnen staan. Dus de regels zijn niet haaks. Maw de regel is aan de bovenkant wat korter dan aan de onderkant.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk kunnen maken

2021-12-08 20.26.38.jpg
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
als je die pen (staafje?) zo smal maakt, vind ik hem breekbaar: hout breekt veel gemakkelijker in de vezelrichting dan dwars op de vezels. ik zou kortere, bredere pennen maken.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
De poten staan gedraaid. De vorige foto is van boven.
 

Bijlagen

  • 19F441C2-AFDD-4483-96CC-A1CF3F07D2A1.jpeg
    19F441C2-AFDD-4483-96CC-A1CF3F07D2A1.jpeg
    61,3 KB · Weergaven: 20

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Zoals getekend zijn de pennen vrij zwak. Als je dit formaat wilt aanhouden, zou ik met losse pennen werken. Dan zijn ze volledig uit langshout, met een veel betere breeksterkte dan wanneer je ze zo uitzaagt uit de poten.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Wat lastig inschatten zonder maatvoering, maar kun je de liggers niet recht maken als je ze iets verder naar binnen brengt? Dan moet het gat in de poot alleen wel onder een dubbele hoek.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik zou inderdaad voor losse pennen gaan met langshout. Nu zit je teveel op de zwakke richting van het hout te werken.
Als je de beschikking hebt over een Domino, dan kan je daar een mal voor maken en zo de gaten frezen.

De schets lijkt trouwens erg veel op de barkrukken die ik nog steeds moet maken voor bij ons thuis, waarvan ik al een proefversie heb gemaakt vorig jaar. Zie dit topic. Alleen staan de poten bij mij in een recht vierkant en niet 45graden gedraaid dus met de hoek naar buiten zoals bij jouw ontwerp. Wel met dezelfde 5 graden uit het lood.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik denk niet dat ik genoeg ruimte heb om een extra gat te boren voor een losse pen/Domino.
De regels zijn 22mm dik.
Komt goed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.