Pennen draaien

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wim,
Ad Beumer heeft me hier al voorgesteld dat ik aanwezig zal zijn onder de demonstrateurs in Zwolle bij Masave op 31 mei samen met Jan Pranger.
Dit klopt als een bus, maar een zwaargewicht ben ik niet hoor in de termen van kilo's of lichamelijk gewicht.
Het klopt wel dat ik een gedreven iemand ben om uitdagingen aan te gaan onder het draaienwerk.
Het is mijn passie waarvan ik graag met iemand iets deel.
Hier heb je nog een link waarvan ik dit al eens op deze forum heb geplaatst hoe je balpennen kan maken.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12758-Kerstcadeautjes&highlight=cadeautjes
Uiteraard zie je dat live bij Rickkoorman.
Hopelijk mag ik u daar ontmoeten en eventueel iets bijleren.
Groetjes, Sirjacobs Didier uit België.

Wat een mooi beschreven topic en idem eindresultaat. Hoe waren de reacties van degenen welke dit als cadeautje kregen? Ik heb met veel plezier naar de werkwijze en foto's zitten kijken en het topic bij mijn favorieten gezet.

Er is inmiddels een kleine kans dat ik dan mijn eerste stapjes al gezet zal hebben met een draaibank, dan zal ik iets meer begrijpen van wat ik op 31 mei ga zien ;).

Bedankt!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat een mooi beschreven topic en idem eindresultaat. Hoe waren de reacties van degenen welke dit als cadeautje kregen? Ik heb met veel plezier naar de werkwijze en foto's zitten kijken en het topic bij mijn favorieten gezet.

Er is inmiddels een kleine kans dat ik dan mijn eerste stapjes al gezet zal hebben met een draaibank, dan zal ik iets meer begrijpen van wat ik op 31 mei ga zien ;).

Bedankt!

Wimmel,
De personen in kwestie waren super tevreden.
Voor heeft het een persoonlijke waarde en je kan het eveneens gebruiken.
Dit zijn mooie geschenkjes om aan iemand te geven.
Mijn jongste dochter komt nu en dan één vragen voor een verjaardagscadeautje voor één of ander vriendinnetje.
Ze weet dat ik dat regelmatig wat op voorraad heb liggen.
Zeker tof dat je langs zal komen.
Succes met de zoektocht wat betreft een draaibankje.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Juist het persoonlijke maakt het leuk inderdaad. Dat is voor mij ook de eerste drijfveer.

Het draaibankje zal, dankzij een oplettend forum gebruiker, wellicht deze week al in huis zijn. Morgenavond weten we meer :).
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
En inmiddels weten we meer :).

Van de week kreeg ik een berichtje van Jaap (beter bekend als Bri op het forum), dat hij na de aanschaf van een nieuwe draaibank onlangs, een bankje over had welke hij eventueel wilde verkopen. We hebben wat info uitgewisseld, ik heb vooral veel vragen gesteld welke Jaap allemaal geduldig beantwoordde, en uiteindelijk de afspraak gemaakt om vanavond bij hem thuis te komen kijken of het iets voor me zou zijn. Ik was gewaarschuwd om geld mee te nemen, kopen was namelijk zien ;).

Dus, op naar de plek van bestemming en aldaar aangekomen, meegenomen naar Jaap zijn werkkamer, echt een heerlijke ruimte, van alle machines voorzien ;).

Vervolgens een uitleg gehad van de draaibank met een kleine demonstratie en info hoe de boorknop gebruikt kan worden, waar de chuck voor dient, wat de verschillen zijn wat betreft de verschillende opzetstukken, etc etc. Nu is het een kwestie van hier een klein kamertje leegruimen, een werkplek maken en dan hopelijk van het weekend uiterlijk mijn eerste stukje hout tot splinters vermalen :).

Daarna gaan kijken welk pennensetje we aanschaffen en welk boortje nodig is in de boorkop.

Ik ben dolblij in ieder geval, Jaap heel erg bedankt voor de mooie aanbieding en vriendelijke ontvangst met dito uitleg!


2015-05-06 21.10.34.jpg

2015-05-06 21.09.33.jpg

20150506_210651.jpg

2015-05-06 21.08.44.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Je begint erg compleet. Ik ken deze bank niet maar ziet er prima uit voor klein werk.
Succes ermee en laat je resultaat zien. Denk er aan we zijn allemaal bij nul begonnen. Dus in een keer perfect hoeft niet.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat ziet er in elk geval niet verkeerd uit op de beitels na. Ik vermoed dat dit een zeer goedkoop Chinees pisbakkenstaalsetje is geweest van niet meer dan € 25 compleet. Goed om voor het eerst mee te oefenen en om te leren slijpen. Je zult heel spoedig behoefte hebben aan betere draaibeitels.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
He Wimmel,

Dat setje komt me bekend voor. Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Lijkt me leuk om 31 mei even kennis te maken !!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ziet er goed uit
veel draaiplezier gewenst
Mvg tom

Thanks

Je begint erg compleet. Ik ken deze bank niet maar ziet er prima uit voor klein werk.
Succes ermee en laat je resultaat zien. Denk er aan we zijn allemaal bij nul begonnen. Dus in een keer perfect hoeft niet.

Het is een Haager. Duits merk, vervaardigd in Taiwan.
En inderdaad, ik ga eerst heel veel splinters en houtkrullen maken waarschijnlijk voor op de bodem van mijn vogelkooi ;).

Dat ziet er in elk geval niet verkeerd uit op de beitels na. Ik vermoed dat dit een zeer goedkoop Chinees pisbakkenstaalsetje is geweest van niet meer dan € 25 compleet. Goed om voor het eerst mee te oefenen en om te leren slijpen. Je zult heel spoedig behoefte hebben aan betere draaibeitels.

Die kans is groot maar ik ben nog geen betere beitels waard. Met een paar weken/maanden zal ik ze 1 voor 1 gaan vervangen met kwaliteitsbeitels. Bedankt voor het advies!

He Wimmel,

Dat setje komt me bekend voor. Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Lijkt me leuk om 31 mei even kennis te maken !!

Tot de 31e!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ken het Duitse merk Hager (http://www.hager-drechseln.de). Ik betwijfel zeer of Haager ook Duits is. Dat de draaibank in China gemaakt is lijkt me wel duidelijk.

Maar voor het draaien van pennen voldoet de draaibank waarschijnlijk prima. Wat de beitels betreft heb je voor pennen draaien gelukkig niet zo veel nodig, dus volgens mij ziet het er goed uit!

Dan is mijn verwarring over Hager en Haager ook direct verklaard, dank je :).

En inderdaad, over een paar weken ga ik met pennen starten, tot die tijd ga ik simpeler dingen doen van goedkoper hout en balkjes welke ik nog heb liggen. Puur om een beetje gevoel te krijgen, dit is compleet nieuw voor me. Ik verwacht dat de bank daar echt meer dan voldoende voor is. En mocht ik ooit groter en duurder willen dan is dat mooi, dat betekend alleen maar dat de nieuwe hobby is aangeslagen :). Maar ik verwacht hier minimaal een jaar mee uit de voeten te kunnen en de mooie chuck welke erbij zit biedt voldoende mogelijkheden om meer te proberen dan ik in eerste instantie dacht te doen.

Leuk detail, gisteren vertelde mijn vader al dat hij wilde komen draaien en een vriend heeft ook interesse. Samen is toch vaak leuker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.