pen-gat verbinding uitvoeren met RVS insteekblad

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Zoals de titel zegt. Ik wil in plaats van een traditioneel houten pen/gat verbinding uitvoeren met een RVS 'pen' oftewel een insteekblad.

Technisch lijkt mij dit haalbaar, maar is dit iets wat vaker door iemand is uitgevoerd en waar moet ik specifiek op letten?

Het gaat om de verbinding rechts in de pergola. Let niet op de diagonaal, die verbinding is nog niet ingetekend.
pergola_verbinding.png

Opengewerkt ziet het er als volgt uit:
pergola_verbinding_open.png

De RVS beugel zit dus gemonteerd met houtdraadbouten op de lange liggende balk en het insteekblad wordt met spanning gemonteerd. Bij een traditionele pen/gat verbinding wordt dit gedaan met een toognaald, hier denk ik aan een RVS conische pen om spanning te creeren in bijvoorbeeld het middelste gat en vervolgens een draadeind door de andere gaten te monteren. Haalbaar of een idioot plan?
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Hoe ga je het inwateren van de verbinding voorkomen, ik zou de gleuf aan de onderzijde maken en de balk aan de bovenzijde dicht houden.
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Waarom wil je dit?
Het was vooral bedoeld om de verbindingen verborgen te houden. Een beugel in de hoeken ziet er minder fraai uit van onderaf bekeken.

Een traditionele pen/gat in hout uitgevoerd in deze positie is ook niet zo handig. De toognaald zou er dan van bovenaf in moeten, met alle gevolgen van dien met waterbelasting (lijkt mij). Ook is het draagvlak in deze richting natuurlijk vrij klein. Het heeft niet mijn voorkeur.

Na een nacht slapen laat ik mijn oorspronkelijke idee varen. Wat er nu nog over blijft in mijn gedachten:

  1. Halfhouts verbinding, maar het verzwakt de constructie wel doordat de halfhouts verbinding in de verkeerde richting uitgevoerd zal moeten worden
  2. Paar nette houtdraai bouten die verzonken zitten in de lange ligger en dan in het kopshout schroeven van de korte liggers. Esthetisch zou ik hier prima mee kunnen leven, maar schroeven in de kopse kant is ook niet fantastisch natuurlijk.
  3. Toch maar RVS beugels buitenom.

Het idee is trouwens om het in eikenhout uit te voeren. 150x150, lange overspanning is 3 meter.
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Hoe ga je het inwateren van de verbinding voorkomen, ik zou de gleuf aan de onderzijde maken en de balk aan de bovenzijde dicht houden.
Het inwateren of nat worden van de kopse kanten is bij nagenoeg elke verbinding toch wel een probleem? Als het aan de onderkant maar weer weg kan lijkt mij?
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Ik denk dat ik toch maar voor iets als dit ga:

Optie 1:halfhout_1.png

Optie 2:
halfhout_2.png


Optie 1 lijkt mij het meest gewenst qua draagkracht, maar afwatering zit wel direct op het kopse vlak van de diagonaal.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Als het gaat om de kracht verticaal, dan zou ik zo min mogelijk van de lange ligger afhalen. Vergeet niet dat als de schoor hetzelfde formaat hout is als de liggers, dan is het oppervlak waar de balken op liggen 41% groter.
Optie 2 zou ik in geen geval doen, dan verliest de lange ligger het grootste gedeelte van zijn sterkte.

Misschien een gedeeltelijk 45 graden lock verbinding tussen de liggers als je niet wil dat ze uitsteken en wel mooi aansluiten waarbij je meer van de lange ligger op de schoor laat rusten, zodat hij over de volledige breedte steun krijgt. Dat kan de korte ligger dan ook hebben omdat je dat grotere oppervlakte hebt.

Maar goed, belangrijkste vraag hierbij is wat je doel precies is/wat je wil bereiken. Wil je er een schommel aan kunnen hangen of is het vooral de bedoeling dat het niet omvalt en wel heel mooi & sjiek verbonden?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je oorspronkelijke optie heb ik toegepast voor verbindingen aan de muur. Het is ontzettend lastig zo'n sleur te maken. Uiteindelijk in veel stapjes en overmaats zagen is het wel gelukt. De bovenzijde moet ik nog afdekken (project is van de zomer).

Zowel bij je nieuwe optie 1 als bij optie 2 moet je er voor zorgen dat de lange ligger aan de onderzijde over de hele breedte rust op de schoor. Bij optie 1 kun je aansluitend nog de dwarsbalk voor een beperkte dikte over de langsbalk laten vallen, zodat je het inwater probleem oplost.

Omdat ik volledig met houtverbindingen wilde werken, heb ik de langsbalk met een zwaluwstaart verbonden aan de dwarsbalk.

 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Voor mij hoeft het niet volledig met houtverbindingen uitgevoerd te worden, het moet vooral stevig, robuust en duurzaam zijn zodat het geheel lang mee gaat. Uiteindelijk zal de pergola volgroeien met planten, dus onderhoud doen (zoals beitsen) zal wat lastiger gaan. Ook komt er een schaduwdoek te hangen tussen de pergola en de gevel, dus soms zal er wat windbelasting zijn.

Ik kwam de volgende halfhouts verbinding nog tegen, waarbij de rechter ligger wel over de gehele balkbreedte draagt. Vraag mij wel af hoe het hier aan elkaar gekoppeld is, van bovenaf schroeven lijkt mij uit den boze?


20230821_133117.jpg
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Ik zie net dat ik nog niet de totale pergola hier heb neergezet. Een beetje meer context kan handig zijn. De grootste overspanning is circa 3 meter. Het is een wat vreemde constructie zo op 1 lijn, maar zo loopt de funderingsbalk waar ik het aan koppel en komt het mooiste uit in de tuin. De kolomvoet is een momentvaste voet in het beton gestort die circa 20 kN.m aan momentbelasting kan hebben, dus dat zit wel snor.

Kleinere dwarsbalken voor de begroeing komen er nog tussen, maar dat is niet relevant voor de verdere constructie.

totalepergola.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat is mijn schuurtje. Ja bovenzijde met tellerkopschroeven 8x300. Deze verbinding heb ik op advies van Andre hier op het forum bekend als TOUH Helaas is hij hier niet meer actief problemen met de ogen.
Er zijn door hem vele adviezen over houtverbindingen gegeven.
 

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Dat ziet eruit als een haalbare oplossing voor mij. Wel is in mijn geval de verbinding blootgesteld aan de elementen, ik weet niet of dat het geval is met de opbouw van jouw schuurtje. Zijn er nog zorgen als ik een dergelijke verbinding toepas in mijn situatie, waar weer en wind dus vrij spel hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb deze verbindingen met de hand gezaagd. Afkorten geen probleem schulpen was zwaar en lastig. Had er de grootst mogelijk Japanse trekzaag (schulp) voor gekocht. Langs een mal gezaagd en toch heb ik alles met een hele zware beitel nagestoken. Niet moeilijk maar wel lastig en zwaar. Deze balken van 2.5 3 of 4 meter gingen niet op mijn lintzaag. 120 kg en dat duw je gewoon weg met deze balken. Of ik deze verbinding in jouw geval zou toepassen? Weet ik niet. Zorg dat je 2.5cm volle dikte op je staander krijgt. Dan heb je de volle sterkte van de balk. Aangezien hier niets opkomt denk ik dat je met betrekking tot de sterkte geen problemen mag verwachten. Bij mij ligt er nog een sedem dak op en dat weegt wat als het nat is.
Ik kreeg advies van Touh en heb dit opgevolgd omdat ik weinig kennis heb van de krachten en hoe je dit juist overbrengt op de verbindingen. Ik schat dat er met sedem en sneeuw zo 1500 kg op het dakje ligt. Daar heb jij dus geen last van. Succes
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
"het moet vooral stevig, robuust en duurzaam zijn"

Met een constructie van 150 x 150 eiken balken op een grootste overspanning van 3 meter op een pergola
ben je sowieso rete degelijk bezig.

De oplossing hierboven (je optie nr 2) doet het daarmee volgens mij heel lang heel goed.

Als je bang bent voor weer en wind, zet de boel goed in de (hout)olie.
Verzadig het met olie bedoel ik.
(bij 'De Cokerije' bijvoorbeeld is hierover veel info te vinden. Geen belang bij overigens)
Maar verzadigd met olie gaat het serieus heeel lang mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies en Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb deze verbindingen met de hand gezaagd. Afkorten geen probleem schulpen was zwaar en lastig. Had er de grootst mogelijk Japanse trekzaag (schulp) voor gekocht. Langs een mal gezaagd en toch heb ik alles met een hele zware beitel nagestoken.
Dit gaat een heel stuk makkelijker wanneer je gewoon heel veel zaagsnedes maakt, het hout tussen de zaagsnedes wegbreekt en nabewerkt met een bovenfrees. Zo heb ik mijn zwaluwstaarten gemaakt. Ik vraag me wel een beetje af wat het nu is van het schuine gedeelte. Waar het volgens mij om gaat is dat de balk over de volle hoogte op de kolom rust. Dan kun je ook de balk die van links komt verjongen met een cirkelzaag en een bovenfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
11
0
Leiden
Dat schuine vlak maakt het inderdaad wat complexer in bewerking. Optisch vind ik het daarentegen wel fraai.

Voor de montage wordt het ook weer een heel stuk lastiger, want de middelste verbinding van de lange ligger wordt in principe gewoon een zwaluwstaart verbinding waarbij de lange ligger erop geschoven moet worden ipv simpelweg erin tillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.