Pen en gatverbinding

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik zit met de vraag : een pen en gatverbinding van 2.5cm is dit voldoende?
Houtsoort is afromosia.

Mvg,
Rudy
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Ik denk dat een kleine toelichting van de toepassing geen kwaad kan... Niet dat ik je dan het antwoord kan geven... :D Maar toch!
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het licht helemaal aan de regel die erop moet rusten. Ik heb pennen gezien die nog kleiner zijn. Maar de regel was daarbij ook niet groot. Iets meer informatie zou goed zijn.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Dan maak je de uiteindelijke pen dus 25 dik? of lang? Als je een balk van 30x60 hebt. Zou ik uitgaan van pennen van 20x45.

Hoe dan ook als de pennen lang genoeg in het hout steken bijv 50. Dan volstaan 25mm pennen ook met voldoende lijm. Voor een tuinhekje bruislijm gebruiken. Vanwegen het weer en de beweegbaarheid.
 

WR1944

Oud hout
In het algemeen wordt uitgegaan van een pendikte van 1/3 van de houtdikte als beide te verbinden delen ongeveer even dik zijn. Naar omstandigheden kan je hiervan natuurlijk enigszins van afwijken. Gebruik lijm die tegen de elementen kan.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Pendikte van 1/3 van de houtdikte als beide te verbinden delen ongeveer even dik zijn. Maar kan mij ook iemand vertellen hoe lang die pen moet zijn?

Mvg,
Rudy
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
voor gewoon kader werk wordt er meestal gericht naar +-4/5 van de stijl. Maar dat hangt natuurlijk ook af van welke soort pen gat verbinding je maakt. Bij een doorgaande verbinding komt de pen er bv volledig door.

Chris
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat is iets wat je zelf kan kiezen of je een open doorgaande pen en gatverbinding wil maken of niet.
een open doorgaand gat is waarbij er 2 zijden van de pen zichtbaar zijn .
bij een gesloten doorgaant of niet doorgaant gat wordt er ook meestal gebruik gemaakt van een spatpen of blinde spatpen .
dit is om te voorkomen dat er een doorkijk zou komen waar de menagering ( vermindering aan de pen ) komt
moest de verbinding niet helemaal dicht komen , of later zou komen open te staan .
hier heb je hierover wat meer uitleg ;)
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/menageren.htm

groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.