Patineren van staal

Atmo

Nieuw lid
24 dec 2014
6
0
even bij Google Renaissance wax intikken dan moet t eigenlijk goed komen :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Seek,

Je kan ijzer patineren door het in azijn te koken zie https://www.youtube.com/watch?v=DRtEPDzCa2A
Of met behulp van Azijn zout en een acculader zie https://www.youtube.com/watch?v=U0wTNdgL2Uc en met behulp van een batterij https://www.youtube.com/watch?v=bV-PItEcLXY er is zelfs een apparaat in de handel https://www.youtube.com/watch?v=ILPQDXV_Rf0
Heb bij de Lidl enige tijd geleden een computergestuurde acculader gekocht voor dit doel je kunt het volledige ijzer patineren of delen daarvan middels afdekken het werkt ik moet vaak nieuwe ijzer oud maken in mijn restauratie werk, denk aan slotjes scharnieren etc.
Hoop dat je er wat aan hebt.

groet Roeland
 
Laatst bewerkt:

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Waar kan je die kopen? Hier in Nederland heb ik het geloof ik nog nooit gezien.

Het plaatje in de pot azijn verandert erg langzaam. Ik las ergens dat je veel sneller resultaat krijgt als je azijn kookt, maar ook dat gaat heel langzaam. Het lijkt wel RVS! Is het niet natuurlijk, maar het wil niet graag zwart worden.

Heb je het metaal goed ontvet van te voren? Wel weer een heel interessante post!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zeker goed ontvet! Met brake cleaner, daar had ik nog een bus van staan. Eerst geschuurd, toen ontvet. Misschien moet ik dat andersom doen?

Roeland, bedankt voor de tips. vanavond die youtubes eens bekijken. De Ijzerchloride heb ik nog niet besteld, eerst eens kijken of het met azijn ook lukt, want ik probeer accumulatie van chemicalien in mijn schuurtje een beetje te voorkomen.

Trouwens, koken deed het niet zo goed. Ik heb het geruime tijd in de pan gelegd, maar het ging echt niet zo schuimen als in die video en werd ook nauwelijks grijs.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Schoonmaak azijn, 39 cent per liter.

Ik begin te geloven dat staal met veel koolstof (werktuigstaal) beter zwart wordt dan constructie staal. Al die youtube videos zijn van messen fanaten, en voor een mes gebruik je natuurlijk geen constructie staal. Vanochtend na zo'n 20 uur in de azijn begint het wel grijzig te worden. Vanavond maar weer eens kijken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het ziet er naar uit dat Roeland de gouden tip had, zet er stroom op!

Eerst mijn samples die al 36 uur in een potje met azijn staan. Dat is niks. Er vormt wel een donker grijze laag op, maar die veeg je er zo af. Dan blijft er een iets doffer dan normaal plaatje over.

Het plaatje dat ik met mosterd had besmeurd zag er raar uit. Waar de mosterd had gezeten was er niks gebeurd, maar er naast was het korrelig zwart. En toen ik het had afgewassen en afgedroogd en in de keuken had gelegd werd het heel snel erg roestig. Gewoon bruine roest dus. Maar wel in een erg vlekkerig patroon.

Maar nu de galvanische methode. Twee plaatjes in een bakje azijn met een flinke scheut zout er in opgelost. Het ene plaatje aan de plus pool van een spannings bron, de andere aan de massa. Het gaat gelijk flink bruisen. Bij de groene draad kan je het bruisen wel een beetje zien (slechte foto). Spanning had ik op ongeveer 12 volt, stroom hangt helemaal af van de afstand en het oppervlak, maar was in dit geval ongeveer 1 ampere.

Pat1.jpg

Na een 10 minuutjes heb ik het er uit gehaald. En dit is het resultaat. Het deel dat onder "water" stond is flink verkleurd, en belangrijk, het zit ook goed vast! (nog een slechte foto).

Pat2.jpg

Een paar aandachtspuntjes. Het werkt heel erg richtings gevoelig. Als de plaatjes scheef tegen over elkaar staan wordt 1 kant donker. De achterkant doet ook niet veel. De electronen zoeken echt de kortste weg. Ik vindt het ook nog een beetje streperig. Misschien dat een paar keer poetsen tussendoor en herhalen dat nog een beetje kan verbeteren?

Nog iets grappigs. Ik had de plaatjes even snel met een stukje 120 schuurpapier schoongemaakt en daarna met brake cleaner ontvet. In dit plaatje aan de massa kan je de schuurkrassen nog goed zien. Maar het plaatje aan de plus pool is blank gebleven, maar wel veel gladder! Net of het met heel fijn grit is gestraald. Ik denk dat dat een etsend effect is.

Tot zo ver mijn experimenten. Ik ga toch die ijzer chloride bestellen, kost niet veel en ik ben nieuwschierig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Maar het plaatje aan de plus pool is blank gebleven, maar wel veel gladder! Net of het met heel fijn grit is gestraald. Ik denk dat dat een etsend effect is.
Klopt. Op de hoeken van die krassen is de gradiënt in het elektrisch veld sterker. Daardoor loopt daar meer stroom en ets je de hoeken preferentieel weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.