Patent verloopt van Festool Domino

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.007
Enschede, Twente
Verwarrend: Meneer Maskery begint met het verhaal dat de patenten op de Domino-freesmachine verlopen zouden zijn, dat hij een pre-productiemachine heeft en dat 'nu' een aantal producten voor de Domino gemaakt worden door derden die handig zijn, enzovoorts. De producten waar hij het over heeft bestaan al langere tijd, wat dus weinig met aflopende patenten te maken heeft — een handigere afstandsschaal, freesjes die goedkoper zijn, een speciale frees om gegroefde domino's mee te maken, et cetera —, of die slechts zijdelings te maken met de machine, zoals een beugel voor de slang die een elektrosnoer eraan vastklemt.
Dit is niet bedoeld als kritiek op Charel, maar mijn mening dat deze video weinig toevoegt aan kennis over Festool.

• Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.612
2.417
Terkaple
www.woodworking.nl
De domino is wel een beetje een niche markt, maar er zullen, als de patenten vervallen zijn, ongetwijfeld goedkope varianten komen.
Festool werd indertijd op beurzen uitgelachen door andere fabrikanten toen ze in 1962 met hun cirkelzaag en rail kwamen. Een rail was niks voor profs werd er gezegd. Hoe anders liep het, de patenten zijn al lang verlopen, iedereen verkoopt een zaag met een rail en de uitvinder doet nog steeds goede zaken met hun zaag.

Kan me nog herinneren dat de patenen van Hilti verliepen, op hun boorhamers, en ze het wel een tijdje moeilijk hebben gehad.

Patenten zijn wel ok, maar ook goed dat ze verlopen en bedrijven geprikkeld worden tot innovatie.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Sjoerd Gardien

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
269
107
Delft
De domino is wel een beetje een niche markt, maar er zullen, als de patenten vervallen zijn, ongetwijfeld goedkope varianten komen.
Festool werd indertijd op beurzen uitgelachen door andere fabrikanten toen ze in 1962 met hun cirkelzaag en rail kwamen. Een rail was niks voor profs werd er gezegd. Hoe anders liep het, de patenten zijn al lang verlopen, iedereen verkoopt een zaag met een rail en de uitvinder doet nog steeds goede zaken met hun zaag.
Was het niet Holzher die de combinatie invalzaag en rail heeft bedacht waarna festool de holzher heeft overgenomen en het succesverhaal begonnen is?

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
212
21
Neede
Zoiets was er al.

Kreg heeft eerder hier een kopie/goedkopere versie van gemaakt.
ik kan mij niet voorstellen dat dit onderdeel van Festools patent is. Ik durf te wedden dat er een patent is op de pendelbeweging icm met het frezen. Alle goedkope klonen die er de afgelopen jaren zijn geweest hebben dat gedeelte niet. Een patent op een 'deuvelmachine' zal niet zomaar gaan.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.176
443
ik kan mij niet voorstellen dat dit onderdeel van Festools patent is. Ik durf te wedden dat er een patent is op de pendelbeweging icm met het frezen. Alle goedkope klonen die er de afgelopen jaren zijn geweest hebben dat gedeelte niet. Een patent op een 'deuvelmachine' zal niet zomaar gaan.
Dat denk ik ook. Die pendelbeweging gaat om een scharnier. De machine zelf beweegt niet.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.720
1.061
71
Veldhoven
Dat is een verdraaid goede tip! Ik ga binnenkort m'n hele trap renoveren en dan komt die goed van pas! En om voor een eenmalige klus nu de Metabo aan te schaffen...
Ja, ik had geluk! Had al heel lang de originele. En heb hem na gebruik op dit forum kunnen door verkopen.
Met die Parkside op de markt zullen de prijzen van de originele gebruikte machines ook wel dalen.
Wat betreft de lakfrees: Wat ik op internet zie, met mijn oude machine in gedachten, ziet er heel goed uit.
Wel een dingetje is dat als het te bewerken oppervlak een beetje onregelmatig is, het lang duurt voor je resultaat hebt.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.271
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Patenten zijn wel ok, maar ook goed dat ze verlopen en bedrijven geprikkeld worden tot innovatie.
Snie helemaal zoals het (moet) werk(t)(en). Een octrooi is een openbaarmaking (in de letterlijke zin van het woord - in de wetenschappelijke literatuur geldt een octrooi als zijn gelijk aan een publicatie - hoewel je daar in de praktijk nog wel eens vraagtekens bij kun zetten - veel octrooien hebben last van verhullend taalgebruik). De (huidige) achterliggende gedachte is dat je voor die openbaarmaking 20 jaar bescherming krijgt, maar dat tegelijkertijd derden op basis van de openbaargemaakte informatie kunnen innoveren.

Je kunt er ook voor kiezen om niet openbaar te maken - dan ben je beschermd zolang niemand er in slaagt om jouw proces uit te vogelen (reverse engineering bijvoorbeeld), maar zodra iemand dat lukt heb je geen mogelijkheid meer om dat juridisch aan te vechten. Bedrijven die pas iets met een octrooi gaan doen nadat het is verlopen, betekent meestal gewoon het proces/de uitvinding van het octrooi, nu het niet meer beschermd is, namaken. Dat noem ik geen innovatie ;-)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.007
Enschede, Twente
De originele (eerste uitvoering) van de Dominofrees DF500 had twee verende pinnen voor het petitioneren vanaf de kant of een fregat. Dat bleek een inbreuk op een patent van Mafell, waardoor latere versies van de DF500 tot en met heden de in- en uitklappende peddeltjes hebben die hetzelfde doen (en misschien zelfs beter?).

PS. Iemand nog genegen om het verschil tussen een patent en een octrooi uit te leggen? Hier worden die twee begrippen helaas wat te veel door elkaar gebruikt. Verwarrend.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.