Partij antieke houtbewerkingsmachines

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter

Gezien de omgeving verwacht ik dat ze voor weinig weg mogen, omgeving Brabant NL, geen banden met verkoper, gevonden op mijn feed.
O.a. vlak en vandikte, lintzaag, zaagtafel, en volgens mij een soort freesbank.
@trigger Was deze afkasting van de lintzaag geen oplossing geweest voor jouw machine?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik noem mezelf geen ervaringsdeskundige, maar ik heb meerdere linten zien knappen, op een lintzaag met 900 mm wielen en 30 mm brede linten. Het lint zelf gaat zelden ergens heen, ook zo'n groot lint weegt niet veel en de beweging die er in zit stimuleert de tanden om ergens in te happen en daar te blijven. De wielen blijven eindeloos draaien, dat wel. Maar het is niet zo dat het lint 10 meter door de ruimte schiet o.i.d.

In mijn beperkte ervaring...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik noem mezelf geen ervaringsdeskundige, maar ik heb meerdere linten zien knappen, op een lintzaag met 900 mm wielen en 30 mm brede linten. Het lint zelf gaat zelden ergens heen, ook zo'n groot lint weegt niet veel en de beweging die er in zit stimuleert de tanden om ergens in te happen en daar te blijven. De wielen blijven eindeloos draaien, dat wel. Maar het is niet zo dat het lint 10 meter door de ruimte schiet o.i.d.

In mijn beperkte ervaring...
Misschien is dat juist het punt, ik heb er weinig ervaring mee (en nul ervaring met knappende linten) en ik heb me door veel mensen gek laten maken dat ik hier enorm waakzaam voor moet zijn. Vandaar dat ik daar extra rekening mee probeer te houden bij het bouwen van de bekisting.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Misschien is dat juist het punt, ik heb er weinig ervaring mee (en nul ervaring met knappende linten) en ik heb me door veel mensen gek laten maken dat ik hier enorm waakzaam voor moet zijn. Vandaar dat ik daar extra rekening mee probeer te houden bij het bouwen van de bekisting.
Over knappende linten hoef je , je niet veel zorgen te maken.
Aflopende linten die kunnen zich al eens wat meer verplaatsen.
Maar ijzeren afscherming vind ik gewoon gevaarlijk voor beschadeging van het lint.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Er staat een kettingfreesmachine bij waarmee met 1 bewerking ineens een rechthoekig gat gemaakt kan worden en ik zie een langgatboormachine, die maakt ook een soort rechthoekige opening maar heeft dan afgeronde hoeken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Misschien is dat juist het punt, ik heb er weinig ervaring mee (en nul ervaring met knappende linten) en ik heb me door veel mensen gek laten maken dat ik hier enorm waakzaam voor moet zijn. Vandaar dat ik daar extra rekening mee probeer te houden bij het bouwen van de bekisting.
Een lint knapt alleen als je iets stoms doet. Of je zaagt iets wat niet stabiel ligt, het verschuift/kantelt en pang - 1 lint kapot en je bent je helemaal kapot geschrokken. Nog minder fijn wordt het als de vingers die iets vasthielden nu plotseling onder het hout liggen en door de lintzaag hard tegen de tafel geramd zijn. NB: je vingers kunnen natuurlijk ook naar de zaag getrokken worden, met alle gevolgen van dien...

Of je zaagt veel te lang door met een bot lint, waardoor je meer kracht moet zetten, en het risico op verschuiven/kantelen (zie hierboven) toeneemt.

Of je hebt een lint met een slechte las - maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Maak hem nu niet bang
Heb al lang niet meer gehoord van afgezaagde ledematen door een lindzaag,
Maar een keer mee gemaakt dat een collega een uitkomend lint bij zijn keel langs zag gaan , De man zag
Daar na aleen maar een beetje wit ,
Een goede beveiliging kan nooit geen kwaad , is geen garantie voor de vingers
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien is dat juist het punt, ik heb er weinig ervaring mee (en nul ervaring met knappende linten) en ik heb me door veel mensen gek laten maken dat ik hier enorm waakzaam voor moet zijn. Vandaar dat ik daar extra rekening mee probeer te houden bij het bouwen van de bekisting.
Mijn lintzaag is lang niet zo groot (een Meber 320), maar mijn ervaring is ook dat een knappend lint nergens naar toe gaat. Ik wel overigens als er weer eens een lint knapt ;-) Overigens, mijn ervaring is dat je het meestal al een tijdje voelt aankomen, althans in mijn geval - mijn linten knappen meestal op een knik of kink die eerder, vaak door onvoorzichtigheid, is ontstaan...
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Mijn lintzaag is lang niet zo groot (een Meber 320), maar mijn ervaring is ook dat een knappend lint nergens naar toe gaat. Ik wel overigens als er weer eens een lint knapt ;-) Overigens, mijn ervaring is dat je het meestal al een tijdje voelt aankomen, althans in mijn geval - mijn linten knappen meestal op een knik of kink die eerder, vaak door onvoorzichtigheid, is ontstaan...
Ben je tevreden van dat machientje? Ik wil er eiken planken rond 140mm breed mee verzagen in fineer. Kan dit met deze machine?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Das wel groot/hoog. Iig zorgen voor een goede hoge langsgeleider (zelf maken) en een geschikt lint. Maar als je geen haast hebt zou het wel moeten kunnen
Ik denk niet dat je er met alleen een hoge langsgeleider komt.
Je moet inderdaad een goed lint hebben en een hulpstuk op de langsgeleider zetten, zodat je het hout goed kunt sturen.
Je hebt vaak al snel te maken met drift als je een paar stukken gezaagd hebt en bij een aantal linten al direct.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.