Parkside insteekzaag PTS 710 A2, eerste ervaringen.

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
735
290
RegioRotterdam
Ligt vanaf vandaag weer in het schap: een insteekzaag voor nog geen 5 tientjes, in een koffer met drie extra zaagbladen, een parallelgeleider en een afzuigslang. Ervaring met Parkside is tot nu toe positief dus meegenomen bij de Lidl op de hoek. Ik kon er niet ver mee de boot in gaan. Als 'ie niet goed is staat hij daar zo weer op de toonbank.

Eerste ervaring over de zaag na uitpakken is redelijk positief. De voetplaat is vlak en recht en volgens de schuifmaat is de zaag parallel aan de lange kanten. Ik zie metaal waar metaal hoort te zitten. De diepte instelling is wat flubberig.

Er is geen railsysteem voor deze zaag maar er is voldoende ruimte op de voetplaat om een paar nokken bij te zetten. De plaat lijkt eenvoudig te demonteren om te bewerken.

Gemonteerd is het manusje van alles 30 tanden TCT zaagblad. Dat heb ik voorlopig laten zitten. Wat gezaagd met naar mijn hobbyknutselstandaard goed resultaat in spaanplaat, multiplex, en vurenhout. Dat laatste gaat prima dwars. Schulpzagen op volle diepte heeft het apparaat een hekel aan, maar dat is niet zo verwonderlijk. Daar is deze zaag niet voor bedoeld.

Er zit een laser op maar daar moet je niet op rekenen als je buiten werkt en de zon schijnt. De intensiteit is niet groot. Binnen gaat het wel goed.

Bij de stofafzuiging laat Parkside heel wat steekjes vallen. De slang heeft te weinig ruimte in het koffertje voor goede bochten en heeft daarom een stel knikken. Die knikken zijn na het verblijf in de koffer permanent geworden en slaan dicht als je de slang recht probeert te maken. Verder zit de slang met een bajonet aan de machine. De nippel zit niet goed vast aan de beschermkap. Is eenvoudig op te lossen: steviger aandrukken of druppeltje lijm. Lastiger is dat de beschermkap draait als de zaag wordt ingezet, en wel zo draait dat de bajonet los gaat. Verder is het plastic bajonetje nogal iel om de slang vast te houden.
Gebruik zonder afzuiging is geen optie. Dat blijkt wel als de slang losschiet. Alle zaagsel komt terecht in het vizier dus je ziet niet meer waar je zaagt, het zaagsel komt onder de voetplaat dus de machine wordt omhoog gedrukt, enzovoort.

Ik heb de knikken in de slang gefixt met moffen van 15 mm electrapijp. Met de ronde vijl de borst weggehaald en toen pasten de moffen strak om de slang, die dus niet meer kan knikken. Probleem met de bajonet opgelost door de slang langs het huis van de machine te leggen, en die met wat rotatie om voorspanning op de bajonet te zetten vast te maken met een stukje ducttape. De slang komt dan naast het snoer van de machine af, aan de achterzijde. Met een paar tie-wrapjes heb ik daar één 'navelstreng' van gemaakt die ik zo aan de stofzuiger kan zetten.

De machine past zo met vastgeplakt slang niet meer in het koffertje. Voor mij is dat niet zo belangrijk maar misschien moet ik wat verder knutselen met een gebogen stuk electrapijp dat ik met klemmen vast zet. De slang gaat sowieso niet meer in het koffertje. Voorlopig werkt het.



20210703_143204.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en The Boktor

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
735
290
RegioRotterdam
Voor wie het interesseert: de zaag is nu in de aanbieding in de webshop voor 24.99 Euro.
De zaagbladen Euro 12.99 voor een setje van 6.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.