Parket van boomschijven

Zennn

Nieuw lid
26 nov 2021
3
1
Nijlen
Hallo,
Geen idee in welk forum dit best past, dus mods, verplaats naar believen...

Om het parket te maken dat ik in m'n wildste dromen in m'n meditatieruimte ga leggen kom ik heel wat kennis te kort...

Op een voldoende gedroogde chape zou ik boomstamschijven willen kleven met een diameter tussen 40 en 4 cm-waarom niet tussen 60 en 2 cm...

Ik zie volgende zaken die een oplossing vragen:
-De houtsoort vind ik van iets minder belang omdat de belasting niet veel zwaarder zal zijn dan een blote voet of een zitkussentje.
Wellicht is het estetisch OK om heel wat houtsoorten te mixen.
-De houten schijven moeten ook nog gemaakt worden, liefst uit hout dat anders in de haard zou verdwijnen, dus ook niet perfect cirkelvormige stukjes.
Ik heb geen idee hoe in de praktijk zo'n schijven kunnen gezaagd worden, en wat een haalbare dikte zou zijn. Ik denk dat hoe dunner hoe beter is in dit geval om de vloerverwarming nog relatief snel te laten reageren. Maakt 10 mm de zaak te kwetsbaar ?
Zijn er zagerijen die zich met zo'n zaag- en droogwerk bezighouden?
-De voegen: men zou kunnen werken met regulier voegsel uit de sector "tegelen" op cementbasis, al dan niet met een bijmengening van houtzaagsel.
Een keuze voor een meer elastisch product lijkt me niet zo gek, want ook dacht ik aan vloerverwarming.
Wordt dat dan onvermijdelijk een (bio!)epoxy of zijn er ook PU-producten die zouden werken-en om het helemaal moeilijk te maken een contrastkleuring toelaten?

Zie ik nog iets over het hoofd? Wellicht!
Shoot!

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • cordwood-flooring-by-sunny-pettis-lutz-in-cornville-az-2-step-by-step-instrucitons.jpg
    cordwood-flooring-by-sunny-pettis-lutz-in-cornville-az-2-step-by-step-instrucitons.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 76

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum
Ik heb geen idee hoe in de praktijk zo'n schijven kunnen gezaagd worden, en wat een haalbare dikte zou zijn.
wij hebben geen idee wat jouw kennis, ervaring & gereedschap is
Op een voldoende gedroogde chape zou ik boomstamschijven willen kleven met een diameter tussen 40 en 4 cm.
Maakt 10 mm de zaak te kwetsbaar ?
een schijf van 10 mm dik en een doormeter van 40 cm ?
die zie ik breken als een overrijpe banaan die je horizontaal houdt
Zijn er zagerijen die zich met zo'n zaag- en droogwerk bezighouden?
het laten zagen zal wel lukken, maar ik vermoed dat die geen droogrek hebben
neen, dit is te specifiek
ze gaan het voor jou niet een paar maanden op het schab leggen

je zou moeten kunnen beginnen met gedroogde stammen
als je die al vindt
daarna toch minstens 3 cm dik
het is goed mogelijk dat de zaagsnede te ruw is
dus op de vlakband vlakken
gaat niet makkelijk zijn, want het is kops hout
dus iemand met een spiraalas ?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Voor het vlakken moet je denk ik eerder denken zo recht mogelijk zagen, leggen en dan met een parketschuurmachine de gehele vloer vlak schuren. Bij vlakken voor het leggen is er denk ik een grote kans dat er stukken afspringen, zeker bij spinthout waar je toch mee zit als je natuurlijke stammen gebruikt. Het kan dan weer wel wel met een vandikteschuurmachine met een voldoende grove schuurband erop.

Als voegmiddel lijkt mij een cementgebonden middel zoals je schrijft niet goed gaan, ivm het krimpen/uitzetten van het hout. Eerder een epoxy gebruiken.
Schijven zal je inderdaad dikker moeten maken dan 1 cm.
Met goed rechte stammen moet het wel lukken om met een groot genoege afkort- of radiaalzaag evenwijdige schijven te zagen, al zal je dan niet met een te grote diameter kunnen werken. Dikkere stammen zal je met de kettingzaag moeten zagen (en dan is evenwijdig een probleem), of in een jig op een grote lintzaag.
En beginnen met gedroogde stammen. Zo niet, dan krijg je geheid scheuren als het droogt (alsof er al een punt gebak uit de taart is gesneden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Over hoeveel m² gaat het?
Ik zou je hoogstam peer kunnen leveren.
Alleen nog een manier vinden om zo een hoeveelheid te verzagen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Geen realistisch idee.
Ik heb gisteren toevallig een aantal boomschijven gezaagd, gevlakt en ben nog aan het schuren.Heel veel werk.Het hout is iep van een boom die ter plaatse afgestorven is en enkele stukken noten.Houtsoorten die gemakkelijk scheurvrij drogen.
Gezaagd met kettingzaag.Recht en even dik zagen is een uitdaging.Ik heb daarna
ze door de vandikte bank gestoken, maar dat gaat niet simpel.
Dit op een vloer te lijmen met vloerverwarming zonder problemen is niet realistisch. Het voorbeeld wat je laat zien zijn trouwens kleine diameters. Dat zal niet zonder reden zijn.
Enige realistische methode lijkt me de hele zaag in epoxy gieten, maar dan heb je een plastic vloer met een beetje hout.
Ik zou een andere oplossing zoeken waar er garantie op slagen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Geen realistisch idee.
Ik heb gisteren toevallig een aantal boomschijven gezaagd, gevlakt en ben nog aan het schuren.Heel veel werk.Het hout is iep van een boom die ter plaatse afgestorven is en enkele stukken noten.Houtsoorten die gemakkelijk scheurvrij drogen.
Gezaagd met kettingzaag.Recht en even dik zagen is een uitdaging.Ik heb daarna
ze door de vandikte bank gestoken, maar dat gaat niet simpel.
Dit op een vloer te lijmen met vloerverwarming zonder problemen is niet realistisch. Het voorbeeld wat je laat zien zijn trouwens kleine diameters. Dat zal niet zonder reden zijn.
Enige realistische methode lijkt me de hele zaag in epoxy gieten, maar dan heb je een plastic vloer met een beetje hout.
Ik zou een andere oplossing zoeken waar er garantie op slagen is.
Zou dat ook nooit zagen met een kettingzaag. Dat maakt de uitdaging volgens mij nog 100 maal groter dan ze al is. En inderdaad met dimeters werken niet groter dan 20 cm
 

Zennn

Nieuw lid
26 nov 2021
3
1
Nijlen
Hartelijk dank voor de vele en snelle reacties....

Het gaat om een ronde ruimte met 4,4m diameter en zal dus neerkomen op een 15-tal vierkante meter.

Het tweede filmpje had ik al gevonden maar wat me er niet aan beviel is dat hij werkt met schijven van 4 cm (1,5 inch zegt hij) dik. Het eerste filmpje...gaat niet dunner...mijn schatting wel een cm of 6!
Daar gaat de vloerverwarming ambitie. Ik realiseer mij dat er nog aanpassingen nodig zullen zijn.
Een afkortzaag met een blad van 305 mm heb ik hier in m'n nieuwbouw gebruikt voor heel wat klussen maar ik denk dat het niet helemaal geschikt is om mooi evenwijdige schijven te bekomen.
Zoals hoger gezegd werd is het geen pretje om -even scherp gesteld- iets vlak te schuren uitgaande van een spie.
De Scheppach zaagmachine ga ik eens bekijken...hopelijk kan die wél dunne schijfjes maken...benieuwd.
Ook een vandikteschuurmachine is nieuw voor mij; een vandikteschaafmachine staat in de garage bij m'n vader; maar die gaat stukken slaan uit die schijven vrees ik.

Die perenboom...is die al min of meer droog?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Hartelijk dank voor de vele en snelle reacties....

Het gaat om een ronde ruimte met 4,4m diameter en zal dus neerkomen op een 15-tal vierkante meter.

Het tweede filmpje had ik al gevonden maar wat me er niet aan beviel is dat hij werkt met schijven van 4 cm (1,5 inch zegt hij) dik. Het eerste filmpje...gaat niet dunner...mijn schatting wel een cm of 6!
Daar gaat de vloerverwarming ambitie. Ik realiseer mij dat er nog aanpassingen nodig zullen zijn.
Een afkortzaag met een blad van 305 mm heb ik hier in m'n nieuwbouw gebruikt voor heel wat klussen maar ik denk dat het niet helemaal geschikt is om mooi evenwijdige schijven te bekomen.
Zoals hoger gezegd werd is het geen pretje om -even scherp gesteld- iets vlak te schuren uitgaande van een spie.
De Scheppach zaagmachine ga ik eens bekijken...hopelijk kan die wél dunne schijfjes maken...benieuwd.
Ook een vandikteschuurmachine is nieuw voor mij; een vandikteschaafmachine staat in de garage bij m'n vader; maar die gaat stukken slaan uit die schijven vrees ik.

Die perenboom...is die al min of meer droog?
Droger ga je hem in zijn geheel niet krijgen. Het is aangenaam zacht en warm hout maar zonder echt uitgesproken tekening.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik heb een wipzaag van posch op het werk. Dun zagen lukt wel, ~3cm. Maar precies evenwijdig (of plat) blijf lastig als de stam niet mooi recht is. Maximale diameter is 25cm.
@Zennn het is niet in de buurt maar je bent welkom om wat proef te komen zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
IK niet , volgens mij kan je met een dergelijke zaag nooit voldoende dunne schijven zagen. Dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de minimum dikte 10 cm was. Maar kan mij vergissen.
met 'dat zag ik aankomen', doel ik op de barsten in de stam die op de wipzaag ligt
ik heb een wipzaag
die gebruik ik enkel voor brandhoutstammetjes
er vlakke schijfjes mee zagen lukt
op voorwaarde dat de stam recht is
 
  • Leuk
Waarderingen: servert

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Welkom! en Leuke vraag!

een paar suggesties:
  • als je de schrijven mooi rond moeten blijven dan is gedroogd hout noodzakelijk. Wellicht kan je uit de voeten met halve schijven. Minder mooi, maar het hout zal dan niet zomaar scheuren.
  • als je kleinere diameter gebruikt, kan je makkelijker uit de voeten om gelijke diktes te zagen. Dan is het afvlakken ook een stuk makkelijker.
  • Een variatie aan type bomen, maakt het wel mooier (vind ik zelf)
  • Een vlakvandiktebank (vlakvandikte schaafmachine) gaat 'happen' in het hout omdat je tegen de nerf in gaat. Niet doen, is gevaarlijk.

Mogen we het eindresultaat zien?
 

Zennn

Nieuw lid
26 nov 2021
3
1
Nijlen
Dat vooral de grotere diameters een scheur gaan trekken naar het midden van de schijf, draagt bij tot het "karakter" i.m.h.o.. Tja smaken...
Ook ovale stukken of nog meer onregelmatige stukken met twee kernen...dat kan allemaal.
Dat er op die manier ook brandhout in aanmerking komt, is prijsgewijs helemaal meegenomen. ;-)

Ik heb ondertussen ook al begrepen dat PU elastischer is dan Epoxy, en het heeft ook minder het eerder genoemde "plastiek-gevoel". De vloerverwarming-piste toch nog niet helemaal verlaten. ;-)

Het eindresultaat zal ik zeker posten, maar ik verwacht het zelf niet voor het einde van mei 2022.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.