parket schuren en vernissen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil een geverniste parket bestaande uit eiken lamellen (ik schat 5 x 100mm) op kant opschuren. Het gaat om zo'n 80 m2. Het is een relatief open oppervlakte en er zijn geen chauffages om onder te schuren etc. De vloer is tien jaar oud, er zijn geen diepe krassen en de vloer is mooi vlak. Enkel de vernis is hier en daar vuil of licht bekrast. Zie foto's, al geven de foto's een slechtere indruk dat het in werkelijkheid is.

Ik zou het doen met deze machine: Schuur- boenmachine met stofzuiger huren bij Huurland en een kleine excentrische Makita schuurmachine voor de kanten. Wat denken jullie? Hebben jullie tips? Hoe lang zou ik de machine reserveren?

Welke vernis raden jullie aan als afwerking? Ik heb een hond die heel af en toe in huis plast of overgeeft.

Bedankt!



parket gontrode1c544627-2cc6-4f73-9194-01be028b82b6.JPGparket gontrode881076e6-7400-491d-8bc4-1c8f5f87d0c7.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij het begin van de video zie ik 3 machines
mijn massief eiken plankenvloer heb ik met de linkse (ronde) geschuurd + ingeölied
jouw parket zijn dunnen smalle rechte strookjes
hout schuur je best in de lengterichting
om die reden denk ik dat de rechtse machine beter is
(ik veronderstel dat daarin een schuurband zit die recht beweegt, zoals bij een bandschuurmachine)

1604692083918.png

een kleine excentrische Makita schuurmachine voor de kanten
opletten dat je met de grofste korrel niet te hard schuurt
dan heb je achteraf sporen die je er met een fijnere korrel moeilijk uit krijgt
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Bram,
Ik zou absoluut geen vernis of lak nemen. Komen daar eenmaal slijtplekken in dat ben je bijna verplicht het geheel weer te schuren en opnieuw te lakken. Ik ben 20 jaar geleden overgestapt op olie en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
Ik begon toentertijd met tarketolie van 60 gulden een liter, overigens prima spul, maar niet meer te krijgen.
Een paar jaar geleden moest ik het parket in de keuken onder handen nemen, dat zag er niet meer uit door vocht e.d. Heel de vloer met een stoomreiniger schoongemaakt(!) en na drogen in de gekookte lijnolie van de bouwmarkt gezet van paar euro de liter. Ik dacht dat de standtijd wel niet zo lang zou zijn maar dat ik me 100% meegevallen, sterker nog de vloer was als nieuw en na 2 jaar nog steeds!!
Als ik er erg in heb zal ik morgen bij daglicht een foto posten.

Gr Albert
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.